Úkol #1 Vytvořte plán výukové hodiny
Využijte libovolnou generativní AI k vytvoření plánu výukové hodiny pro předmět, který prakticky vyučujete. Postupujte následovně:
-
Vytvořte plán hodiny, včetně úvodu, hlavní části, interakce s žáky, závěru a zpětné vazby.
-
Požádejte AI o sestavení tabulky, která shrnuje klíčové pojmy či metody z vašeho předmětu.
-
Začleňte možné otázky (a odpovědi) pro ověření znalostí studentů.
-
Nechte AI vygenerovat grafické podklady k tématu hodiny.
Výstupem je kompletní příprava hodiny ve formě plánu hodiny vytvořená s pomocí AI. Pokud jste úspěšně prošli tímto modulem k AI pro ICT koordinátory, mělo by vám vytvoření takovýchto podkladů trvat jen chviličku.
Na závěr vašeho dokumentu s plánem hodiny zhodnoťte, na kolik vám AI ušetřila či neušetřila čas a zda splnila vaše očekávání.
Vytvořené plány hodiny budou po odevzdání dostupné všem ve vaší skupince. Uvidíte je všechny pod zadáním úkolu. Můžete se tak inspirovat u vašich kolegů, co se jim s AI podařilo vytvořit. Bude skvělé, když si vzájemně okomentujete vaše výstupy.
Úkol vypracujte do 15. 2. 2025.
I |
---|
KT | Informatika - 6.ročník - Práce s daty | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Plán hodiny - Informatika, 6. ročníkTéma: Práce s daty - porovnávání dat v tabulce a grafu Cíl hodiny:
Potřebné pomůcky:
Struktura hodiny1. Úvod (10 minut)
2. Hlavní část (30 minut)
3. Samostatná práce (15 minut)
4. Závěr (5 minut)
Zpětná vazba
Poznámky
Zde je tabulka shrnující klíčové pojmy a metody z Informatiky pro 6. ročník, zaměřená na práci s daty:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P |
---|
Plán hodiny s pomocí AI - chatGPT | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nechala jsem vytvořit plán hodiny v Chat GPT, obrázky mi vytvořil Copilot a Chat GPT. Hodina PŘ, 5. třída, dýchací soustava. Přikládám dokument s přípravou na hodinu, otázkami a obrázky. Příprava splnila mé očekávání, obrázky nejsou příliš vhodné k použití. S přípravou hodiny mi AI čas lehce ušetřila. Klíčové pojmy:
| ||||||||||||||||
Plán hodiny s pomocí AI - chatGPT | ||||
---|---|---|---|---|
Nechala jsem vytvořit chatGPT plán vyučovací hodiny pro žáky 5. ročníku na téma Sluneční soustava. Tvoření přípravy přes chatGPT mi trvalo 10 až 15 minut a ušetřilo mi tak minimálně hodinu práce. AI však nedokázala vygenerovat reálné obrázky planet a ani je nedokázala správně pojmenovat. Má očekávání však splnila. Vyučovací hodina: Sluneční soustava Předmět: Přírodověda 1. Úvod (5 minut)Cíl: Motivovat žáky a navodit zájem o téma.
2. Hlavní část (30 minut)A) Výklad a diskuse (15 minut)
B) Interaktivní část (15 minut)
3. Závěr a zpětná vazba (10 minut)
Grafické podklady:
| ||||
Plán hodiny s použitím AI | |||||
---|---|---|---|---|---|
K vytvoření plánu výukové hodiny pro předmět fyzika jsem využila dvě generativní AI z důvodu porovnání výukových hodin ve dvou třídách v 9.ročníku. | |||||
Plán výukové části v MŠ | ||||
---|---|---|---|---|
Příprava na vzdělávací část v rámci předškolního vzdělávání a hodnocení spolupráce s AI | ||||
VK | Plán výukové hodiny v MŠ - Masopustní veselí | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Plán hodiny: Masopustní veselí Délka: 30 minut K vytvoření plánu hodiny a všech jejích částí, včetně úvodu v podobě motivace, hlavní části, otázek na děti pro ověření znalostí, závěru a zpětné vazby jsem požádala, zadáním vhodného promptu, ChatGPT. Dále jsem ho požádala o vygenerování sestavené tabulky, která shrnuje klíčové pojmy a metody. Nechala jsem Chatbota vygenerovat grafický podklad k tématu hodiny, který sloužil jako inspirace při tvoření vlastních masek nebo při povídání o masopustních tradicích.
AI v podobě ChatGPT mi rozhodně ušetřil čas a splnil mé očekávání. 1. Úvod (5 minut) – Motivační příběh 👑 Pohádka o Masopustním království "Bylo jednou jedno království, kde lidé celý rok pilně pracovali. Ale jednou za rok, v zimě, přišel kouzelný čas Masopustu! Všechny ulice se proměnily v barevný rej masek, hudba a smích. Král Masopust I. prohlásil, že kdo se přidá k jeho veselici, přinese si štěstí na celý rok. Ale ouha! Kouzlo veselí se ztratilo dobrodružno. A tak znovu aby děti vydávaly radost na dobrodružnou cestu!" ➡ Otázky k příběhu:
2. Hlavní část (20 minut) – Prožitkové aktivity 🔹 1. Masopustní masky (5 minut) ➡ Otázky: Jak asi vypadá medvěd? Jak chodí kominík? Co dělá bába s nůší? 🔹 2. Masopustní hudba a tanec (5 minut) 🔹 3. Masopustní hostina (5 minut) ➡ Rozhovor: Co všechno se může na Masopustu jíst? Jak asi voní čerstvě upečené koblihy? 🔹 4. Masopustní průvod (5 minut) ➡ Závěrečný pokřik: „Masopust, Masopust, ať je tady s námi zas!“ 3. Závěr (5 minut) – Reflexe a zhodnocení 🔹 Otázky k zamyšlení:
💡 Tip: Děti mohou nakreslit obrázek své oblíbené masopustní masky. Shrnutí klíčových pojmů a metod
Takový plán hodiny dětem umožní prožít Masopust aktivně a zábavně! 🎭🎶 Ilustrace tradičního českého Masopustu! 🎭🎶 Děti ji mohou použít jako inspiraci při tvoření vlastních masek nebo při povídání o masopustních tradicích. Popis obrázku: Na scéně jsou lidé v tradičních masopustních krojích jako medvěd, kůň, kominík, žena s košíkem. Je zde živý průvod s dětmi i dospělými, kteří tančí, hrají na hudební nástroje a vychutnávají si sváteční jídlo, jako jsou koblihy. Na pozadí je vidět malá vesnice pokrytá lehkým sněhem s barevnými transparenty a dekoracemi. Celková atmosféra je radostná a plná pohybu. Závěr, shrnutí – téma hodiny bylo dětem blízké, některé děti s nadšením vyráběly masky, další tancovaly, smažily koblihy a do společného průvodu se zapojili všichni. Pomalu se začínám s ChatGPT více sžívat a zjišťuji, že budu jeho služeb využívat více a více, protože úspora času, nabídka a grafické podklady jsou perfektní pro práci s dětmi do MŠ.
| ||||||||||||||||||
KČ | Plán výukové hodiny: Informatika – Základy binární soustavy a fungování procesoru | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Téma hodiny:Základy binární soustavy a tok dat v počítači (procesor, paměť, vstupy a výstupy) Struktura hodiny:1. Úvod (10 minut)
2. Hlavní část (30 minut)2.1. Binární soustavy (15 minut)
2.2. Tok dat v počítači (15 minut)
3. Závěr (10 minut)
4. Zpětná vazba (5 minut)
Tabulka: Klíčové pojmy a metody
Otázky pro ověření znalostí
Grafické podklady
Bonusový úkol pro studenty
Tuto přípravu tvořila placená verze GPT-4o. Nevím no. Takto bych to rozhodně nevyužila. AI má trošku zkreslenou představu o tom, kolik času co v hodině zabere :-) Hlavně ty obrázky jsou totálně mimo... Učím celkem tři předměty (AJ, INF a Základy programování) a byť AI využívám hojně, primárně si plán hodiny stále připravuji sama. AI mi pomáhá hlavně s doplňkovými materiály (jako třeba "vytvoř mi patnáct vět s těmito jmény (jména dětí ze třídy) na procvičení since a for a předpřítomného času pro aktivitu running dictation" nebo "vymysli mi tři příklady v Pythonu k procvičení modulu random" atd.). | |||||||||||||||||||||||
Příprava hodiny slohu – Vyprávění podle osnovy | ||||
---|---|---|---|---|
Tuto přípravu na hodinu jsem nechala vygenerovat přes GPT, následně jsem v Copilotu generovala obrázky a hodinu jsem si připravila přes Canvu a převedla do Google prezentace, k vylosování tématu pro skupinu jsem využila interaktivní kostku s obrázky. Tuto hodinu jsem i odučila. Ačkoli jsou žáci málo komunikativní, tato hodina je velice bavila, aktivně a s nadšením tvořili příběhy plné kreativních nápadů a fantazie. Chtěli více času na příběhy, tvořit obrázky, proto jsme téma protáhli na 2 vyučovací hodiny. Časovou dotaci jsem si poté upravila a rozšířila přípravu v AI. Příprava v příloze. | ||||
BS | Příprava na hodinu Člověk a jeho svět 5. ročník - Kloboukaté houby | |||
---|---|---|---|---|
Plán výukové hodiny pro předmět člověk a jeho svět 5. ročník, žáci s poruchami chování. Téma: Kloboukaté houby | ||||