VŠE

Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE

I

KT

Informatika - 6.ročník - Práce s daty

autor Kateřina Talacko - sobota, 15. února 2025, 18.57
 

Plán hodiny - Informatika, 6. ročník

Téma: Práce s daty - porovnávání dat v tabulce a grafu

Cíl hodiny:

  • Žáci se naučí porovnávat data zobrazená v tabulce a grafu.

  • Žáci pochopí, jaké informace lze z tabulky a grafu získat.

  • Žáci budou schopni kriticky zhodnotit prezentovaná data.

  • Žáci se seznámí s různými typy grafů a jejich využitím.

Potřebné pomůcky:

  • Počítače s internetem (ideálně pro každého žáka)

  • Projektor

  • Tabule/flipchart

  • Fixy

Struktura hodiny

1. Úvod (10 minut)

  • Motivace: Učitel se žáků zeptá, k čemu se v běžném životě používají tabulky a grafy (např. ve sportu, v obchodech, v médiích).

  • Brainstorming: Žáci společně s učitelem vymýšlejí, jaké informace lze z tabulek a grafů vyčíst.

  • Cíl hodiny: Učitel představí cíl hodiny a seznámí žáky s tím, co se v hodině naučí.

2. Hlavní část (30 minut)

  • Prezentace: Učitel na projektoru zobrazí různé typy tabulek a grafů (např. sloupcový graf, koláčový graf, spojnicový graf).

  • Vysvětlení: Učitel vysvětlí, jak se jednotlivé typy grafů používají a jaké informace z nich lze získat.

  • Příklady: Učitel uvede konkrétní příklady tabulek a grafů a společně s žáky je analyzuje.

  • Interakce s žáky:*

    • Učitel se žáků ptá, jaké informace lze z daného grafu/tabulky vyčíst.

    • Učitel zadává žákům úkoly, aby sami porovnali data v tabulce a grafu.

    • Učitel vybízí žáky k diskuzi o prezentovaných datech.

3. Samostatná práce (15 minut)

  • Úkol: Žáci dostanou za úkol vytvořit vlastní tabulku a graf na zadané téma (např. oblíbené sporty, počet dětí ve třídě, průměrné známky z matematiky).

  • Nástroje: Žáci mohou k vytvoření tabulky a grafu využít např. program Excel nebo online nástroje.

4. Závěr (5 minut)

  • Shrnutí: Učitel s žáky shrne, co se v hodině naučili.

  • Zpětná vazba: Učitel se žáků zeptá, co jim v hodině nejvíce pomohlo a co by se dalo zlepšit.

  • Zhodnocení: Učitel zhodnotí aktivitu žáků v hodině.

Zpětná vazba

  • Pro žáky: Učitel poskytne žákům zpětnou vazbu na jejich práci v hodině (např. jak se jim podařilo splnit úkoly, jak aktivní byli v diskuzi).

  • Pro učitele: Učitel si po hodině promyslí, co se mu v hodině povedlo a co by se dalo zlepšit.

Poznámky

  • Učitel by měl dbát na to, aby byly tabulky a grafy srozumitelné a přehledné.

  • Učitel by měl žáky motivovat k aktivní účasti v hodině.

  • Učitel by měl žákům poskytnout dostatek prostoru pro samostatnou práci.

  • Učitel by měl žáky vést k tomu, aby kriticky hodnotili prezentovaná data.






















Zde je tabulka shrnující klíčové pojmy a metody z Informatiky pro 6. ročník, zaměřená na práci s daty:

Pojem/metoda

Vysvětlení

Příklad

Data

Informace, které můžeme zpracovávat a analyzovat.

Teplota vzduchu, počet obyvatel, oblíbené sporty.

Tabulka

Uspořádaný soubor dat v řádcích a sloupcích.

Tabulka s výsledky sportovního utkání, tabulka s počtem obyvatel v jednotlivých městech.

Graf

Vizuální reprezentace dat.

Sloupcový graf, koláčový graf, spojnicový graf.

Sloupcový graf

Graf, který zobrazuje data pomocí sloupců.

Graf porovnávající počet prodaných kusů různého zboží.

Koláčový graf

Graf, který zobrazuje data pomocí kruhu rozděleného na výseče.

Graf znázorňující procentuální zastoupení jednotlivých druhů ovoce v ovocném koši.

Spojnicový graf

Graf, který zobrazuje data pomocí spojnice bodů.

Graf znázorňující vývoj teploty v průběhu dne.

Porovnávání dat

Hledání rozdílů a shod v datech.

Porovnání počtu prodaných kusů zboží v jednotlivých měsících.

Analýza dat

Zkoumání dat s cílem získat z nich užitečné informace.

Zjištění, které zboží se prodává nejlépe.

Prezentace dat

Srozumitelné zobrazení dat.

Vytvoření grafu pro prezentaci výsledků průzkumu.

Kritické myšlení

Schopnost objektivně zhodnotit data a informace.

Rozpoznání, zda graf nezavádí.

Informační technologie

Technologie používané pro práci s informacemi.

Počítač, internet, software.

Algoritmus

Postup pro řešení problému.

Recept na vaření, návod na sestavení skříně.

Programování

Vytváření programů pro počítače.

Psát kód v jazyce Python.

Ochrana dat

Ochrana osobních a důvěrných informací.

Používání silných hesel, zálohování dat.

Kybernetická bezpečnost

Ochrana počítačů a sítí před útoky.

Používání antivirového programu, neotevírání podezřelých emailů.

AD_4nXcyc1zGkU-V2mGfTeB3XbR_CjohFYiIlR8BPhsaqSjF5CsjcTl7T8ZSFCYXmW1fLyRHGrsAU2qqlcx8aqQ2k1WBYR-UZur9jdjHipVX02Md4A9uth9npBMR-iMS8WyhOLt_q01G9w?key=Ufvd0xlrb3qOCOeOAxNO-jE3

 

P

Anna Hejlková

Plán hodiny pracovní výchovy pro 2.stupeň ZŠ: Tvorba sešitu z recyklovaného papíru

autor Anna Hejlková - sobota, 15. února 2025, 18.24
 

Téma: Recyklace a upcyklace papíru – výroba sešitu
Cíl hodiny: Žáci si vytvoří sešit z papíru, který by jinak skončil jako odpad a seznámí se s principy recyklace a upcyklace.
Pomůcky:

  • Zbytky papíru (různé typy a velikosti)

  • Desky (např. karton)

  • Bavlnka (nebo jiná nit vhodná k šití)

  • Pravítka

  • Knihařská kost (nebo jiný nástroj pro vyrytí)

  • Šídlo

  • Jehly

  • Vosk (na ošetření nitě)

  • Kolíčky

  • Nůžky

  • Plastová prkénka (podložky)

  • Řezačka na papír


Průběh hodiny

Úvod (10 minut):

  1. Seznámení s tématem:

  • Vysvětlíme, co je recyklace a upcyklace. Zaměříme se na to, jak můžeme zbytkové materiály znovu využít a přeměnit je na užitečné předměty.

  • Zdůrazníme důležitost šetření přírodních zdrojů a ochrany životního prostředí.

  • Ukážeme příklady, jak zbytkový papír a jiné materiály mohou dostat nový život.

Motivace:

  • Každý žák si z dostupných materiálů vytvoří sešit, který bude nejen funkční, ale i ekologický. To je způsob, jak přispět k ochraně přírody!


Hlavní část (30 minut):

  1. Výběr materiálů (5 minut):

  • Žáci si vyberou zbytkové papíry podle typu, barvy a velikosti. Podle toho si pak zvolí desky a bavlnku.

Příprava papírů (5 minut):

  • Žáci si papíry nařežou na stejnou velikost. Bude to důležité pro rovnoměrnost výsledného sešitu.

Příprava desek (5 minut):

  • Každý žák si připraví desky a upraví je na potřebnou velikost podle papírů. Pomocí pravítka si najde střed delší strany desek a vyznačí jej.

Vytváření složky (5 minut):

  • Na desky žáci umístí papíry (vznikne tzv. složka), kterou zakolíčkují, aby se papíry nehýbaly.

  • Otočí složku deskami nahoru, vyznačí body pro šití - veď přímku prostředkem desek (od jedné dlouhé strany ke druhé). Na přímce vyznač 3 body, jeden bod uprostřed přímky, dva body na každé straně přímky, 2cm od okraje.

  • Polož si složku na podložku a šídlem vytvoř dírky skrz naskrz všemi papíry

Šití (10 minut):

  • Žáci si připraví bavlnku, které má délku 3x kratší strana složky 

  • Nit je potřeba 2x protáhnout po vosku a navléknout ji na jehlu.

  • Začnou šít podle následujících kroků:

    • Z vnější strany (od desek) vedou jehlu do prostřední dírky, nechají alespoň 10 cm volného konce.

    • Šijí do jedné z krajních dírek, následně do poslední volné dírky a zpět do prostřední dírky, kde oba konce spojí.

    • V průběhu šití si dávají pozor, aby papír nepopraskal, a opatrně utahují nit.


Závěr (10 minut):

  1. Dokončení a zhodnocení práce:

  • Po dokončení šití žáci svaží konce bavlnky ambulantním uzlem.

  • Projdou si hotové sešity a diskutují, co všechno se dozvěděli o recyklaci a upcyklaci.

Úklid:

  • Uklidí pracovní místa, posbírají zbytky materiálů a vyčistí pracovní nástroje.

Reflexe:

  • Na závěr se žáci zamyslí nad tím, jaký má význam recyklace v jejich každodenním životě a jaké by bylo dobré recyklovat další materiály.


Zpětná vazba od žáků 

– bylo by zajímavé nechat žáky sdílet, co je při práci bavilo nejvíc a co by příště chtěli vylepšit.

Úkol pro žáky na doma:

  • Žáci si mohou vytvořit seznam věcí, které by mohli doma recyklovat nebo upcyklovat, a přemýšlet, jaké další kreativní projekty by se daly vytvořit z běžného odpadu.



Forma výše psaného je dílem ChatGPT, velmi neohrabaně jsem vypsala popis tvorby sešitu, s malými úpravami byl text a plán hodiny zpracovaný ChatGPT připraven k použití a během hodiny mi to ušetřilo hodně času. Během hodiny jsem zároveň musela dozorovat samostudium jiné třídy, bylo tedy praktické, že žáci měli popis práce před sebou a nepotřebovali tolik asistovat. Snažila jsem se vygenerovat i nákres šití sešitu, po asi dvaceti minutách jsem to ale vzdala (níže k nahlédnutí nejlepší mizerný výsledek), překvapilo mě, že ChatGPT nezvládlo vygenerovat ani nákres ambulantního uzlu (ukázka také pod textem).
Kdybych bývala byla neztratila tolik času na generování obrázků, které jsem následně nepoužila, ušetřila by mi AI hodně času.

 

GARIKA ŠIBRAVOVÁ

Plán hodiny s pomocí AI - chatGPT

autor GARIKA ŠIBRAVOVÁ - čtvrtek, 13. února 2025, 09.48
 

Nechala jsem vytvořit plán hodiny v Chat GPT, obrázky mi vytvořil Copilot a Chat GPT. Hodina PŘ, 5. třída, dýchací soustava. Přikládám dokument s přípravou na hodinu, otázkami a obrázky. Příprava splnila mé očekávání, obrázky nejsou příliš vhodné k použití. S přípravou hodiny mi AI čas lehce ušetřila.

Klíčové pojmy:

Metoda Popis
Výklad s vizualizací Učitel vysvětluje funkci dýchací soustavy s podporou obrázků a modelů.
Praktická ukázka Žáci si mohou nahmatat svůj hrudník při dýchání a sledovat jeho pohyb.
Experiment Např. dýchání do zrcátka pro ukázku vodní páry v dechu.
Práce s digitální aplikací Interaktivní model dýchací soustavy na tabletu.
Skupinová práce Žáci sestavují plakát o dýchací soustavě s popisky.
Diskuze a otázky Např. „Proč je důležité dýchat nosem?“ nebo „Co se děje při škytavce?“
 

Kateřina Čapková

Plán hodiny s pomocí AI - chatGPT

autor Kateřina Čapková - pátek, 14. února 2025, 20.52
 

Nechala jsem vytvořit chatGPT plán vyučovací hodiny pro žáky 5. ročníku na téma Sluneční soustava. Tvoření přípravy přes chatGPT mi trvalo 10 až 15 minut a ušetřilo mi tak minimálně hodinu práce. AI však nedokázala vygenerovat reálné obrázky planet a ani je nedokázala správně pojmenovat. Má očekávání však splnila.

Vyučovací hodina: Sluneční soustava

Předmět: Přírodověda
Ročník: 5. ročník ZŠ
Délka hodiny: 45 minut
Pomůcky: model Sluneční soustavy, obrázky planet, interaktivní tabule, pracovní listy, video o Sluneční soustavě, tablety nebo počítače


1. Úvod (5 minut)

Cíl: Motivovat žáky a navodit zájem o téma.

  • Učitel začne otázkou: „Co víte o Sluneční soustavě?“

  • Žáci odpovídají, učitel zapisuje klíčová slova na tabuli.

  • Ukázka krátkého motivačního videa o vesmíru (1–2 minuty).

  • Seznámení s cílem hodiny: „Dnes se dozvíme, jak vypadá Sluneční soustava, z čeho se skládá a jak se planety pohybují.“


2. Hlavní část (30 minut)

A) Výklad a diskuse (15 minut)

  • Učitel s pomocí modelu a obrázků představí Sluneční soustavu:

    • Slunce jako střed Sluneční soustavy, zdroj světla a tepla.

    • Planety:

      • Merkur – Nejmenší planeta, nejbližší ke Slunci, má velké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí.

      • Venuše – Horká planeta s hustou atmosférou, velmi silný skleníkový efekt.

      • Země – Jediná planeta s potvrzeným životem, má vodu v tekutém stavu.

      • Mars – Rudá planeta s polárními čepičkami, možnost existence vody v minulosti.

      • Jupiter – Největší planeta, má Velkou rudou skvrnu – obří bouři.

      • Saturn – Známý svými prstenci, které jsou tvořeny ledem a prachem.

      • Uran – Rotuje „na boku“, jeho osa je extrémně nakloněná.

      • Neptun – Nejvzdálenější planeta, extrémně větrná atmosféra.

    • Další objekty: měsíce, asteroidy, komety.

    • Vzdálenosti a oběžné dráhy planet kolem Slunce.

  • Žáci dostanou za úkol seřadit kartičky planet ve správném pořadí od Slunce.

B) Interaktivní část (15 minut)

  • Skupinová práce: Žáci se rozdělí do skupin, každá dostane jednu planetu a připraví si o ní krátkou prezentaci (název, velikost, vzdálenost od Slunce, zajímavosti).

  • Využití digitálních technologií: Žáci mohou pracovat s aplikacemi pro vizualizaci vesmíru nebo vyhledávat informace na internetu s použitím tabletů či počítačů.

  • Prezentace: Každá skupina představí svou planetu ostatním.

  • Krátký kvíz: Učitel pokládá otázky, žáci odpovídají:

    • Která planeta je největší?

    • Která je nejblíže Slunci?

    • Jaká planeta je známá svými prstenci?

    • Jak se jmenuje největší měsíc Jupiteru?

    • Na které planetě se nachází nejvyšší sopka v naší Sluneční soustavě?

    • Které planety jsou plynní obři?

    • Která planeta má nejdelší oběžnou dráhu kolem Slunce?

    • Jaký prvek je hlavní složkou Slunce?

    • Proč se Uran odlišuje svou rotací od ostatních planet?


3. Závěr a zpětná vazba (10 minut)

  • Shrnutí klíčových bodů hodiny.

  • Ověření znalostí:

    • Jaké planety jsou terestrické a jaké jsou plynné obry?

    • Jaké objekty kromě planet najdeme ve Sluneční soustavě?

    • Která planeta je největší a která nejmenší?

    • Proč je Slunce pro Zemi důležité?

  • Reflexe: Žáci na lístek napíšou jednu novou věc, kterou se dnes naučili.

  • Učitel poděkuje za aktivitu a uzavře hodinu otázkou: „Co byste chtěli vědět o vesmíru příště?“


Grafické podklady:

  • Infografika: Přehled planet s jejich základními charakteristikami.

  • Diagram oběžných drah planet kolem Slunce.

  • Porovnání velikostí planet v měřítku.

  • QR kód s odkazem na interaktivní model Sluneční soustavy.

 

Jana Slabá Janoutová

Plán hodiny s použitím AI

autor Jana Slabá Janoutová - pondělí, 17. února 2025, 13.24
 

K vytvoření plánu výukové hodiny pro předmět fyzika jsem využila dvě generativní AI z důvodu porovnání výukových hodin ve dvou třídách v 9.ročníku.
Postupovala jsme dle zadaných bodů:
1. Vytvoření plánu hodiny, včetně úvodu, hlavní části, interakce s žáky, závěru a zpětné vazby.
2. Požádala jsem AI o sestavení tabulky, která shrnuje klíčové pojmy či metody z vašeho předmětu.
3. Začlenila otázky (a odpovědi) pro ověření znalostí studentů.
4. Nechala AI vygenerovat grafické podklady k tématu hodiny.
5. Zhodnocení, kolik mi AI ušetřila/neušetřila času a zda splnila mé očekávání

 

Monika Písková

Plán výukové části v MŠ

autor Monika Písková - sobota, 15. února 2025, 22.10
 

Příprava na vzdělávací část v rámci předškolního vzdělávání a hodnocení spolupráce s AI

 

VK

Plán výukové hodiny v MŠ - Masopustní veselí

autor Václava Kunická - sobota, 8. února 2025, 15.34
 

Plán hodiny: Masopustní veselí

Délka: 30 minut
Cíl: Seznámit děti s tradicí masopustu prožitkovou a interaktivní formou

K vytvoření plánu hodiny a všech jejích částí, včetně úvodu v podobě motivace, hlavní části, otázek na děti pro ověření znalostí, závěru a zpětné vazby jsem požádala, zadáním vhodného promptu, ChatGPT. 

Dále jsem ho požádala o vygenerování sestavené tabulky, která shrnuje klíčové pojmy a metody.

Nechala jsem Chatbota vygenerovat grafický podklad k tématu hodiny, který sloužil  jako inspirace při tvoření vlastních masek nebo při povídání o masopustních tradicích.

 AI v podobě ChatGPT mi rozhodně ušetřil  čas a splnil mé očekávání. 


1. Úvod (5 minut) – Motivační příběh

👑 Pohádka o Masopustním království

"Bylo jednou jedno království, kde lidé celý rok pilně pracovali. Ale jednou za rok, v zimě, přišel kouzelný čas Masopustu! Všechny ulice se proměnily v barevný rej masek, hudba a smích. Král Masopust I. prohlásil, že kdo se přidá k jeho veselici, přinese si štěstí na celý rok. Ale ouha! Kouzlo veselí se ztratilo dobrodružno. A tak znovu aby děti vydávaly radost na dobrodružnou cestu!"

Otázky k příběhu:

  • Co myslíte, že Masopust znamená?
  • Jak si myslíte, že ho lidé slavili?
  • Už jste někdy viděli masopustní masky nebo průvod?

2. Hlavní část (20 minut) – Prožitkové aktivity

🔹 1. Masopustní masky (5 minut)
🖌Aktivita: Každé dítě si vybere roli z masopustního průvodu (medvěd, kobyla, kominík, bába s nůší…). Společně s učitelem si napodobujeme jejich pohyby a chování.

Otázky: Jak asi vypadá medvěd? Jak chodí kominík? Co dělá bába s nůší?

🔹 2. Masopustní hudba a tanec (5 minut)
🎶 Aktivita: Zahrajeme si masopustní písničku (např. „Já jsem malý kominíček“) a naučíme se k ní jednoduchý taneček – chytání za ruce, otočení v kolečku, skákání.

🔹 3. Masopustní hostina (5 minut)
🍩 Aktivita: Děti pantomimicky napodobují přípravu a jeden masopustních pokrmů – smažení koblih, vonění, ochutnávání.

Rozhovor: Co všechno se může na Masopustu jíst? Jak asi voní čerstvě upečené koblihy?

🔹 4. Masopustní průvod (5 minut)
🎭 Aktivita: Společně uděláme krátký průvod po třídě – děti si vezmou improvizované masky (šátky, čepice, papírové klobouky) as písní procházíme „vesnicí“.

Závěrečný pokřik: „Masopust, Masopust, ať je tady s námi zas!“


3. Závěr (5 minut) – Reflexe a zhodnocení

🔹 Otázky k zamyšlení:

  • Co se vám na Masopustu líbilo nejvíc?
  • Kterou postavu byste chtěli být na opravdovém masopustu?
  • Jak se těšíte po takové veselé oslavě?

💡 Tip: Děti mohou nakreslit obrázek své oblíbené masopustní masky.


Shrnutí klíčových pojmů a metod

Pojem/metoda

Popis

Masopust

Tradiční svátek plný veselí, masek, hudby a jídla.

Masopustní masky

Medvěd, kobyla, kominík, bába s nůší – tradiční postavy průvodu.

Prožitkové učení

Děti si tradice osvojují skrze pohyb, napodobování a smyslové vjemy.

Hudební aktivita

Společné zpívání a tanec pro zážitek z lidových písní.

Dramatizace

Děti napodobují postavy, čímž si osvojují historické tradice.

Smyslové vnímání

Pantomimická hra na přípravu ochutnávky masopustních pokrmů.

Reflexe

Společné sdílení zážitků na závěr hodiny.


Takový plán hodiny dětem umožní prožít Masopust aktivně a zábavně! 🎭🎶

Ilustrace tradičního českého Masopustu! 🎭🎶

Děti ji mohou použít jako inspiraci při tvoření vlastních masek nebo při povídání o masopustních tradicích.

Masopustní veselí - na scéně jsou lidé v tradičních masopustních krojích!

Popis  obrázku:

Na scéně jsou lidé v tradičních masopustních krojích jako medvěd, kůň, kominík, žena s košíkem. Je zde živý průvod s dětmi i dospělými, kteří tančí, hrají na hudební nástroje a vychutnávají si sváteční jídlo, jako jsou koblihy. Na pozadí je vidět malá vesnice pokrytá lehkým sněhem s barevnými transparenty a dekoracemi. Celková atmosféra je radostná a plná pohybu.

Závěr, shrnutí – téma hodiny bylo dětem blízké, některé děti s nadšením vyráběly masky, další tancovaly, smažily koblihy a do společného průvodu se zapojili všichni.

Pomalu se začínám s ChatGPT více sžívat a zjišťuji, že budu jeho služeb využívat více a více, protože úspora času, nabídka a grafické podklady jsou perfektní pro práci s dětmi do MŠ.

 

 

 

Plán výukové hodiny: Informatika – Základy binární soustavy a fungování procesoru

autor Kateřina Čepeljuková Fryčová - sobota, 15. února 2025, 18.56
 

Téma hodiny:

Základy binární soustavy a tok dat v počítači (procesor, paměť, vstupy a výstupy)


Struktura hodiny:

1. Úvod (10 minut)

  • Uvítání studentů, krátké zopakování znalostí z minulé hodiny.
  • Diskuze: Jak počítače "rozumějí" našemu vstupu?
    Otázka pro studenty: Co je podle vás uvnitř počítače nejdůležitější pro jeho práci?
    Cíl: Nastartovat zájem a propojit hodinu s každodenním používáním počítačů.
  • Vizualizace: Zobrazení diagramu toku dat v počítači na projektoru.

2. Hlavní část (30 minut)

2.1. Binární soustavy (15 minut)

  • Vysvětlení: Co je binární soustava a proč ji počítače používají?
  • Výklad s praktickými ukázkami:
    • Jednoduché převody mezi desítkovou a binární soustavou.
    • Ukázka základních operací v binární soustavě (např. binární sčítání).
  • Praktické cvičení: Studenti převádějí čísla (například 5, 12 a 19) z desítkové do binární soustavy a zpět.

2.2. Tok dat v počítači (15 minut)

  • Srozumitelné vysvětlení komponent procesoru:
    • ALU (Aritmeticko-logická jednotka) – kde probíhají výpočty.
    • Registry – ukládání dat pro okamžité použití.
    • Paměti (RAM vs. HDD/SSD).
    • Vstupy a výstupy (klávesnice, monitor).
  • Interakce: Simulace toku dat pomocí role-playing aktivity. Studenti představují různé části počítače a zpracovávají konkrétní vstupy.
  • Výklad podpořen vizualizací: Použití diagramu toku dat.

3. Závěr (10 minut)

  • Shrnutí: Co jsme se dnes naučili?
    • Jak počítače zpracovávají data (binárně).
    • Jak funguje tok dat v počítači.
  • Krátký kvíz (viz níže).
    Otázky k diskuzi: Jakým způsobem mohou tato témata souviset s vývojem softwaru?

4. Zpětná vazba (5 minut)

  • Studenti sdílí ve skupinách, co pro ně bylo nejnáročnější a co je naopak zaujalo.
  • Učitel reflektuje zpětnou vazbu a plánuje, čemu věnovat více pozornosti při dalších hodinách.

Tabulka: Klíčové pojmy a metody

Pojem / Koncept Definice Příklad / Poznámka
Binární číslo Číslo vyjádřené pomocí 0 a 1. 101 = 5 v desítkové soustavě
ALU Aritmeticko-logická jednotka, vykonává výpočty a logické operace. Sčítání v binární soustavě
Registr Velmi rychlá paměť pro ukládání dat právě používaných procesorem. Ukládají mezivýsledky při výpočtech
RAM Operační paměť počítače, uchovává data nutná pro běh programů. Uložení dat aplikace běžící na PC
Vstupy Způsoby, jakými počítač přijímá informace. Klávesnice, mikrofon
Výstupy Způsoby, jakými se informace zobrazí uživateli. Monitor, tiskárna

Otázky pro ověření znalostí

  1. K čemu využívají počítače binární čísla?

    • Odpověď: K reprezentaci a zpracování veškerých dat (čísla, texty, multimédia).
  2. Kolik je 1101 v desítkové soustavě?

    • Odpověď: 13.
  3. Které hlavní části obsahuje procesor?

    • Odpověď: ALU, registry, řadič (control unit).
  4. Jaký je rozdíl mezi RAM a HDD?

    • Odpověď: RAM je operační paměť (rychlá, data zmizí po vypnutí), HDD/SSD uchovává data dlouhodobě.

Grafické podklady

  1. Infografika binárních čísel:

    Infografika binární čísla
  2. Diagram toku dat v procesoru:

    Diagram toku dat v procesoru

Bonusový úkol pro studenty

  • Připravit krátkou prezentaci na téma: "Jak se liší základní komponenty stolního PC a notebooku – vliv na výkon a cenu."

Tuto přípravu tvořila placená verze GPT-4o. Nevím no. Takto bych to rozhodně nevyužila. AI má trošku zkreslenou představu o tom, kolik času co v hodině zabere :-) Hlavně ty obrázky jsou totálně mimo... Učím celkem tři předměty (AJ, INF a Základy programování) a byť AI využívám hojně, primárně si plán hodiny stále připravuji sama. AI mi pomáhá hlavně s doplňkovými materiály (jako třeba "vytvoř mi patnáct vět s těmito jmény (jména dětí ze třídy) na procvičení since a for a předpřítomného času pro aktivitu running dictation" nebo "vymysli mi tři příklady v Pythonu k procvičení modulu random" atd.). 

 

Daniela Dobešová

Příprava hodiny slohu – Vyprávění podle osnovy

autor Daniela Dobešová - pátek, 7. února 2025, 10.32
 

Tuto přípravu na hodinu jsem nechala vygenerovat přes GPT, následně jsem v Copilotu generovala obrázky a hodinu jsem si připravila přes Canvu a převedla do Google prezentace, k vylosování tématu pro skupinu jsem využila interaktivní kostku s obrázky.

Tuto hodinu jsem i odučila. 

Ačkoli jsou žáci málo komunikativní, tato hodina je velice bavila, aktivně a s nadšením tvořili příběhy plné kreativních nápadů a fantazie. Chtěli více času na příběhy, tvořit obrázky, proto jsme téma protáhli na 2 vyučovací hodiny.

Časovou dotaci jsem si poté upravila a rozšířila přípravu v AI.

Příprava v příloze.

 

BS

Příprava na hodinu Člověk a jeho svět 5. ročník - Kloboukaté houby

autor Bohumil Sedláček - sobota, 15. února 2025, 10.44
 

Plán výukové hodiny pro předmět člověk a jeho svět 5. ročník, žáci s poruchami chování. Téma: Kloboukaté houby
Vytvořeno v aplikaci ScioBot. Přípravu jsem musel mírně upravit, ale i tak jsem ušetřil čas.
Do hodiny je možno zařadit jako další aktivitu hru Bingo, na kterou aplikace vygenerovala herní archy.
Jako zpětná vazba je použit dotazník aplikace ScioQec, který žáci vyplňují na tabletech.
V příloze je dokument s přípravou a listy na Bingo.

 


Stránka:  1  2  (Další)
  VŠE