Téma: Recyklace a upcyklace papíru – výroba sešitu Cíl hodiny: Žáci si vytvoří sešit z papíru, který by jinak skončil jako odpad a seznámí se s principy recyklace a upcyklace. Pomůcky:
Zbytky papíru (různé typy a velikosti)
Desky (např. karton)
Bavlnka (nebo jiná nit vhodná k šití)
Pravítka
Knihařská kost (nebo jiný nástroj pro vyrytí)
Šídlo
Jehly
Vosk (na ošetření nitě)
Kolíčky
Nůžky
Plastová prkénka (podložky)
Řezačka na papír
Průběh hodiny
Úvod (10 minut):
Seznámení s tématem:
Vysvětlíme, co je recyklace a upcyklace. Zaměříme se na to, jak můžeme zbytkové materiály znovu využít a přeměnit je na užitečné předměty.
Zdůrazníme důležitost šetření přírodních zdrojů a ochrany životního prostředí.
Ukážeme příklady, jak zbytkový papír a jiné materiály mohou dostat nový život.
Motivace:
Každý žák si z dostupných materiálů vytvoří sešit, který bude nejen funkční, ale i ekologický. To je způsob, jak přispět k ochraně přírody!
Hlavní část (30 minut):
Výběr materiálů (5 minut):
Žáci si vyberou zbytkové papíry podle typu, barvy a velikosti. Podle toho si pak zvolí desky a bavlnku.
Příprava papírů (5 minut):
Žáci si papíry nařežou na stejnou velikost. Bude to důležité pro rovnoměrnost výsledného sešitu.
Příprava desek (5 minut):
Každý žák si připraví desky a upraví je na potřebnou velikost podle papírů. Pomocí pravítka si najde střed delší strany desek a vyznačí jej.
Vytváření složky (5 minut):
Na desky žáci umístí papíry (vznikne tzv. složka), kterou zakolíčkují, aby se papíry nehýbaly.
Otočí složku deskami nahoru, vyznačí body pro šití - veď přímku prostředkem desek (od jedné dlouhé strany ke druhé). Na přímce vyznač 3 body, jeden bod uprostřed přímky, dva body na každé straně přímky, 2cm od okraje.
Polož si složku na podložku a šídlem vytvoř dírky skrz naskrz všemi papíry
Šití (10 minut):
Žáci si připraví bavlnku, které má délku 3x kratší strana složky
Nit je potřeba 2x protáhnout po vosku a navléknout ji na jehlu.
Začnou šít podle následujících kroků:
Z vnější strany (od desek) vedou jehlu do prostřední dírky, nechají alespoň 10 cm volného konce.
Šijí do jedné z krajních dírek, následně do poslední volné dírky a zpět do prostřední dírky, kde oba konce spojí.
V průběhu šití si dávají pozor, aby papír nepopraskal, a opatrně utahují nit.
Závěr (10 minut):
Dokončení a zhodnocení práce:
Po dokončení šití žáci svaží konce bavlnky ambulantním uzlem.
Projdou si hotové sešity a diskutují, co všechno se dozvěděli o recyklaci a upcyklaci.
Úklid:
Uklidí pracovní místa, posbírají zbytky materiálů a vyčistí pracovní nástroje.
Reflexe:
Na závěr se žáci zamyslí nad tím, jaký má význam recyklace v jejich každodenním životě a jaké by bylo dobré recyklovat další materiály.
Zpětná vazba od žáků
– bylo by zajímavé nechat žáky sdílet, co je při práci bavilo nejvíc a co by příště chtěli vylepšit.
Úkol pro žáky na doma:
Žáci si mohou vytvořit seznam věcí, které by mohli doma recyklovat nebo upcyklovat, a přemýšlet, jaké další kreativní projekty by se daly vytvořit z běžného odpadu.
Forma výše psaného je dílem ChatGPT, velmi neohrabaně jsem vypsala popis tvorby sešitu, s malými úpravami byl text a plán hodiny zpracovaný ChatGPT připraven k použití a během hodiny mi to ušetřilo hodně času. Během hodiny jsem zároveň musela dozorovat samostudium jiné třídy, bylo tedy praktické, že žáci měli popis práce před sebou a nepotřebovali tolik asistovat. Snažila jsem se vygenerovat i nákres šití sešitu, po asi dvaceti minutách jsem to ale vzdala (níže k nahlédnutí nejlepší mizerný výsledek), překvapilo mě, že ChatGPT nezvládlo vygenerovat ani nákres ambulantního uzlu (ukázka také pod textem). Kdybych bývala byla neztratila tolik času na generování obrázků, které jsem následně nepoužila, ušetřila by mi AI hodně času.