Téma: Práce s daty - porovnávání dat v tabulce a grafu
Cíl hodiny:
Žáci se naučí porovnávat data zobrazená v tabulce a grafu.
Žáci pochopí, jaké informace lze z tabulky a grafu získat.
Žáci budou schopni kriticky zhodnotit prezentovaná data.
Žáci se seznámí s různými typy grafů a jejich využitím.
Potřebné pomůcky:
Počítače s internetem (ideálně pro každého žáka)
Projektor
Tabule/flipchart
Fixy
Motivace: Učitel se žáků zeptá, k čemu se v běžném životě používají tabulky a grafy (např. ve sportu, v obchodech, v médiích).
Brainstorming: Žáci společně s učitelem vymýšlejí, jaké informace lze z tabulek a grafů vyčíst.
Cíl hodiny: Učitel představí cíl hodiny a seznámí žáky s tím, co se v hodině naučí.
Prezentace: Učitel na projektoru zobrazí různé typy tabulek a grafů (např. sloupcový graf, koláčový graf, spojnicový graf).
Vysvětlení: Učitel vysvětlí, jak se jednotlivé typy grafů používají a jaké informace z nich lze získat.
Příklady: Učitel uvede konkrétní příklady tabulek a grafů a společně s žáky je analyzuje.
Interakce s žáky:*
Učitel se žáků ptá, jaké informace lze z daného grafu/tabulky vyčíst.
Učitel zadává žákům úkoly, aby sami porovnali data v tabulce a grafu.
Učitel vybízí žáky k diskuzi o prezentovaných datech.
Úkol: Žáci dostanou za úkol vytvořit vlastní tabulku a graf na zadané téma (např. oblíbené sporty, počet dětí ve třídě, průměrné známky z matematiky).
Nástroje: Žáci mohou k vytvoření tabulky a grafu využít např. program Excel nebo online nástroje.
Shrnutí: Učitel s žáky shrne, co se v hodině naučili.
Zpětná vazba: Učitel se žáků zeptá, co jim v hodině nejvíce pomohlo a co by se dalo zlepšit.
Zhodnocení: Učitel zhodnotí aktivitu žáků v hodině.
Pro žáky: Učitel poskytne žákům zpětnou vazbu na jejich práci v hodině (např. jak se jim podařilo splnit úkoly, jak aktivní byli v diskuzi).
Pro učitele: Učitel si po hodině promyslí, co se mu v hodině povedlo a co by se dalo zlepšit.
Učitel by měl dbát na to, aby byly tabulky a grafy srozumitelné a přehledné.
Učitel by měl žáky motivovat k aktivní účasti v hodině.
Učitel by měl žákům poskytnout dostatek prostoru pro samostatnou práci.
Učitel by měl žáky vést k tomu, aby kriticky hodnotili prezentovaná data.
Zde je tabulka shrnující klíčové pojmy a metody z Informatiky pro 6. ročník, zaměřená na práci s daty:
Pojem/metoda
Vysvětlení
Příklad
Data
Informace, které můžeme zpracovávat a analyzovat.
Teplota vzduchu, počet obyvatel, oblíbené sporty.
Tabulka
Uspořádaný soubor dat v řádcích a sloupcích.
Tabulka s výsledky sportovního utkání, tabulka s počtem obyvatel v jednotlivých městech.
Graf
Vizuální reprezentace dat.
Sloupcový graf, koláčový graf, spojnicový graf.
Sloupcový graf
Graf, který zobrazuje data pomocí sloupců.
Graf porovnávající počet prodaných kusů různého zboží.
Koláčový graf
Graf, který zobrazuje data pomocí kruhu rozděleného na výseče.
Graf znázorňující procentuální zastoupení jednotlivých druhů ovoce v ovocném koši.
Spojnicový graf
Graf, který zobrazuje data pomocí spojnice bodů.
Graf znázorňující vývoj teploty v průběhu dne.
Porovnávání dat
Hledání rozdílů a shod v datech.
Porovnání počtu prodaných kusů zboží v jednotlivých měsících.
Analýza dat
Zkoumání dat s cílem získat z nich užitečné informace.
Zjištění, které zboží se prodává nejlépe.
Prezentace dat
Srozumitelné zobrazení dat.
Vytvoření grafu pro prezentaci výsledků průzkumu.
Kritické myšlení
Schopnost objektivně zhodnotit data a informace.
Rozpoznání, zda graf nezavádí.
Informační technologie
Technologie používané pro práci s informacemi.
Počítač, internet, software.
Algoritmus
Postup pro řešení problému.
Recept na vaření, návod na sestavení skříně.
Programování
Vytváření programů pro počítače.
Psát kód v jazyce Python.
Ochrana dat
Ochrana osobních a důvěrných informací.
Používání silných hesel, zálohování dat.
Kybernetická bezpečnost
Ochrana počítačů a sítí před útoky.
Používání antivirového programu, neotevírání podezřelých emailů.
» Úkol #1 Vytvořte plán výukové hodiny