Délka: 30 minut Cíl: Seznámit děti s tradicí masopustu prožitkovou a interaktivní formou
K vytvoření plánu hodiny a všech jejích částí, včetně úvodu v podobě motivace, hlavní části, otázek na děti pro ověření znalostí, závěru a zpětné vazby jsem požádala, zadáním vhodného promptu, ChatGPT.
Dále jsem ho požádala o vygenerování sestavené tabulky, která shrnuje klíčové pojmy a metody.
Nechala jsem Chatbota vygenerovat grafický podklad k tématu hodiny, který sloužil jako inspirace při tvoření vlastních masek nebo při povídání o masopustních tradicích.
AI v podobě ChatGPT mi rozhodně ušetřil čas a splnil mé očekávání.
1. Úvod (5 minut) – Motivační příběh
👑Pohádka o Masopustním království
"Bylo jednou jedno království, kde lidé celý rok pilně pracovali. Ale jednou za rok, v zimě, přišel kouzelný čas Masopustu! Všechny ulice se proměnily v barevný rej masek, hudba a smích. Král Masopust I. prohlásil, že kdo se přidá k jeho veselici, přinese si štěstí na celý rok. Ale ouha! Kouzlo veselí se ztratilo dobrodružno. A tak znovu aby děti vydávaly radost na dobrodružnou cestu!"
➡Otázky k příběhu:
Co myslíte, že Masopust znamená?
Jak si myslíte, že ho lidé slavili?
Už jste někdy viděli masopustní masky nebo průvod?
2. Hlavní část (20 minut) – Prožitkové aktivity
🔹1. Masopustní masky (5 minut) 🖌️ Aktivita: Každé dítě si vybere roli z masopustního průvodu (medvěd, kobyla, kominík, bába s nůší…). Společně s učitelem si napodobujeme jejich pohyby a chování.
➡Otázky: Jak asi vypadá medvěd? Jak chodí kominík? Co dělá bába s nůší?
🔹2. Masopustní hudba a tanec (5 minut) 🎶Aktivita: Zahrajeme si masopustní písničku (např. „Já jsem malý kominíček“) a naučíme se k ní jednoduchý taneček – chytání za ruce, otočení v kolečku, skákání.
🔹3. Masopustní hostina (5 minut) 🍩Aktivita: Děti pantomimicky napodobují přípravu a jeden masopustních pokrmů – smažení koblih, vonění, ochutnávání.
➡Rozhovor: Co všechno se může na Masopustu jíst? Jak asi voní čerstvě upečené koblihy?
🔹4. Masopustní průvod (5 minut) 🎭Aktivita: Společně uděláme krátký průvod po třídě – děti si vezmou improvizované masky (šátky, čepice, papírové klobouky) as písní procházíme „vesnicí“.
➡Závěrečný pokřik: „Masopust, Masopust, ať je tady s námi zas!“
3. Závěr (5 minut) – Reflexe a zhodnocení
🔹Otázky k zamyšlení:
Co se vám na Masopustu líbilo nejvíc?
Kterou postavu byste chtěli být na opravdovém masopustu?
Jak se těšíte po takové veselé oslavě?
💡Tip: Děti mohou nakreslit obrázek své oblíbené masopustní masky.
Shrnutí klíčových pojmů a metod
Pojem/metoda
Popis
Masopust
Tradiční svátek plný veselí, masek, hudby a jídla.
Masopustní masky
Medvěd, kobyla, kominík, bába s nůší – tradiční postavy průvodu.
Prožitkové učení
Děti si tradice osvojují skrze pohyb, napodobování a smyslové vjemy.
Hudební aktivita
Společné zpívání a tanec pro zážitek z lidových písní.
Dramatizace
Děti napodobují postavy, čímž si osvojují historické tradice.
Smyslové vnímání
Pantomimická hra na přípravu ochutnávky masopustních pokrmů.
Reflexe
Společné sdílení zážitků na závěr hodiny.
Takový plán hodiny dětem umožní prožít Masopust aktivně a zábavně! 🎭🎶
Ilustrace tradičního českého Masopustu! 🎭🎶
Děti ji mohou použít jako inspiraci při tvoření vlastních masek nebo při povídání o masopustních tradicích.
Popis obrázku:
Na scéně jsou lidé v tradičních masopustních krojích jako medvěd, kůň, kominík, žena s košíkem. Je zde živý průvod s dětmi i dospělými, kteří tančí, hrají na hudební nástroje a vychutnávají si sváteční jídlo, jako jsou koblihy. Na pozadí je vidět malá vesnice pokrytá lehkým sněhem s barevnými transparenty a dekoracemi. Celková atmosféra je radostná a plná pohybu.
Závěr, shrnutí – téma hodiny bylo dětem blízké, některé děti s nadšením vyráběly masky, další tancovaly, smažily koblihy a do společného průvodu se zapojili všichni.
Pomalu se začínám s ChatGPT více sžívat a zjišťuji, že budu jeho služeb využívat více a více, protože úspora času, nabídka a grafické podklady jsou perfektní pro práci s dětmi do MŠ.