Bezpečné virtuální prostředí
Osnova sekce
-
CPDLab course: Bezpečné virtuální prostředí ve škole
Bezpečné a přiměřené použití digitálních prostředků ve výuce a vzdělávání, postupy bezpečnostních politik na školách včetně kyberšikany, využívání sociálních sítí a smysluplného využívání mobilních technologií a internetu.
-
1. modul se zpočátku zaměřuje na organizační úvod do kurzu. Celý kurz BVP bude představen jak po obsahové stránce, tak z hlediska původního zdrojového kurzu CPD Lab European Schoolnet. Účastníci si také ověří svá přístupová hesla k podpůrným materiálům kurzu.
Po organizačním úvodu proběhne stručný nástin problematiky bezpečnějšího virtuálního prostředí ve škole. Školy jsou dnes povinny poskytovat důvěryhodné prostředí a zabezpečený přístup k online technologiím jako součást učební praxe. Už dávno nestačí mít vybavenou počítačovou učebnu a počítat s 1 hodinou informatiky týdně pro 2 stupeň ZŠ. Na co všechno je potřeba v tomto kontextu myslet a čím se zabývat prozradí tento modul.
Prezenční modul v délce 3 vyučovací hodiny.
-
Základním předpokladem bezpečného a efektivního užívání moderních informačních technologií s přístupem na internet, je být dostatečně digitálně gramotným. Co to obnáší a proč je to tak důležité? Proč je dnes digitální gramotnost tak často diskutované téma, které by na školách nemělo být zanedbáváno? Tento modul by měl pomoci účastníkům si uvědomit důležitost vzdělání v této oblasti a naučit se rozlišovat schopnost digitálních domorodců technologie laicky využívat nebo být opravdu digitálně gramotným.
Prezenční modul v délce 3 vyučovací hodiny.
-
V současné době nejprogresivnější oblast internetu - sociální média - nejsou jen skvělým nástrojem k socializaci na internetu, ale i prostředím, kde může docházet k mnoha problematickým činnostem. Co to vlastně sociální média a sítě jsou, jaké známe, jaké znají naši žáci, k čemu jsou dobré a jak se na nich bezpečně pohybovat? Na to se pokusí odpovědět tento modul.
Prezenční modul v délce 3 vyučovací hodiny.
-
Různé typy rizikového chování, jako je zveřejňování osobních údajů, kyberstalking či kybergrooming, jsme načrtli již v modulu 3. Tento modul účastníky s danými riziky podrobněji seznámí a definuje je i v právních souvislostech. Na závěr tohoto modulu se účastníci zaměří na vlastní digitální stopu a kontrolu své profesionální reputace na internetu.
Jedná se o e-learningový modul.
-
Pro digitálně gramotné uživatele internetu je zásadní nejen znát možná nebezpečí, ale zejména jim umět předcházet a tedy využívat různé strategie posuzování vlastního chování a obsahu internetu. Tyto strategie bychom mohli pojmenovat informační gramotností ve virtuálním prostředí. Informační gramotnost pro nás představují zejména 4 klíčové dovednosti jako je vyhledávání informací, posuzování relevance, etické užívání a zejména jejich samostatné publikování. Celý koncept webu 2.0 je totiž provázen kooperativními webovými aplikacemi, sdílením a konceptem many to many. Každý je dnes tvůrcem obsahu internetu a je tedy potřeba v dětech vychovávat i schopné a uvědomělé autory obsahu.
Prezenční modul v délce 3 vyučovací hodiny.
-
Tento modul se zaměřuje dva typy rizikového chování, které jsme vynechali v modulu 4 - Kyberšikanu a sexting. Kyberšikanou rozumíme zneužití informačních a komunikačních technologií, zejména pak mobilních telefonů a internetu, k takovým činnostem, které mají někoho záměrně vyvést z rovnováhy. Kybernetická šikana má stejný cíl jako klasická fyzická šikana, ale na rozdíl od ní s sebou nese jiná rizika a hrozby. Sexting je v současné době obrovským problémem týkajícím se hlavně dospívajících dětí. Nedomýšlením následků posílání odvážných sexy fotek a videí si vzájemně působí velké problémy a je tedy třeba s nimi o tomto tématu mluvit.
Prezenční modul v délce 3 vyučovací hodiny.
-
Online nástroje využíváme prakticky každý den v soukromém životě, i při vyučování. Zejména web 2.0 a obrovské množství kooperativních nástrojů nabízí spoustu možností využití ve vzdělávání. Proč nezkusit psát třídní blog a nebo vytvářet wiki databázi referátů na biologii? Zároveň máme možnosti inspirovat se od spousty kolegů z ČR i celého světa. Pojďte tedy prozkoumat množství možností a hlavně zdrojů a nalézt svůj vlastní styl výuky za pomoci online nástrojů.
Jedná se o e-learningový modul.
-
Tento modul vychází zejména z výukového kurikula, které účastníci vytvoří na konci modulu 7. Zásadním přínosem tohoto modulu je zhodnocení vlastních možností při zapojování výukového kurikula do školních osnov. Kromě snahy o zkomplexnění a doplnění již navrženého kurikula se v tomto modulu účastníci dozví i něco o možnostech zapojení peer learningu či rodičů. Každý účastník na konci zváží doplnění vlastního výukového plánu o prvky směřující ke zvyšování digitální gramotnosti a bezpečného pohybu na internetu.
Jedná se o e-learningový modul.
-
Školy jsou povinny poskytovat důvěryhodné prostředí a zabezpečený přístup k online technologiím jako součást učební praxe. Dobrá online praxe těsně jde ruku v ruce se solidním školním řádem a promyšleným akčním plánem elektronické bezpečnosti (eSafety).
Iniciativa eSafety Label (certifikát elektronické bezpečnosti) podporuje školy a jejich zaměstnance ve zlepšování stavu online bezpečnosti na jejich škole. Tento modul konkrétně představuje tento celoevropský projekt a aktivně zapojuje účastníky a tím i jejich domovské školy do plnění eSafety Label cílů.
Jedná se o e-learningový modul.
-
BYOD (= Bring Your Own Device) je vzrůstajícím trendem současnosti. Lidé si již prakticky všude nosí svá vlastní zařízení - notebooky, telefony nebo tablety - jejichž prostřednictvím pak přistupují k pracovním i soukromým materiálům. Základní vlastností BYOD je zvýšení mobility osob vzhledem k soukromému, pracovnímu nebo výukovému digitálnímu obsahu a je přímo spojeno s celkovou virtualizací aplikací a odklonem od robustních offlinových softwarů. Ani školy se již tomuto trendu nemohou vyhýbat a je na čase vyřešit jak technické zabezpečení tohoto modelu, tak i další související záležitosti, které by měly být ukotvené ve školních řádech.
Prezenční část modulu se pak věnuje především zhodnocení celého kurzu BVP - Bezpečné virtuální prostředí.
Dělený modul - část probíhá formou e-learningu, závěr pak prezenčně.