VÝUKOVÉ CÍLE = ODBORNÉ CÍLE

Pokud jsme pedagogy volného času, pracujeme v DDM či SVČ a vedeme nějaký zájmový útvar, pak odborné cíle jsou z oblasti naší specializace, respektive z oblasti, která tvoří obsah našeho zájmového útvaru.

Tedy odborné cíle jsou např.:

·         Rozvoj schopnosti žáka stříhat, lepit, barvit, stavět modely, vrtat, tančit..

·         Nácvik používání anglických modálních sloves ve větě.

·         Rozvíjení povědomí o odborných tématech: včelařství, modelářství, rybářství a dalších podobných oblastech.

Ke všem odborným dovednostem, schopnostem, pracovním kompetencím přibývají tzv.

VÝCHOVNÉ CÍLE = SOCIÁLNÍ CÍLE

V rámci sociálních cílů rozvíjíme u žáků/dětí dovednosti a schopnosti z oblasti mezilidských vztahů a cíle z oblasti osobnostně sociálního rozvoje sebe sama  - odtud „sociální“.

Jde tedy o témata a cíle v oblastech:

·         Rozvoj komunikace

·         Vzájemná spolupráce,

·         Identifikace role ve skupině, práce s rolí dítěte/žáka,

·         Plánování, časové plány, rozvrhování práce,

·         Práce ve skupině, primární prevence rizikových jevů,

·         Podpora morálních hodnot a etického chování,

·         Osobnostně sociální rozvoj dětí a žáků (rozvoj asertivity, sebevědomí, sebehodnocení),

·         Práce s chybou,

·         apod.

Každý pedagog by měl ve své práci obsáhnout OBA PÓLY. Kromě konkrétních odborných znalostí by našim cílem VŽDY mělo být rozvíjet i další dovednosti – kompetence z oblasti mezilidských vztahů.

(Kyriacou, 1991)

Konkrétní příklady formulování cílů a výstupů

Pedagogický cíl 

Konkrétní očekávané výstupy

Posilovat orientaci žáka v nových technologiích.

-          Žák si založí emailovou adresu.

-          Žák pošle email. Žák odstraní email. Žák třídí maily do složek.

-          Žák si založí svůj profil na facebooku.

 

Všechny očekávané výstupy naplňují pedagogický cíl, jsou s ním v souladu.

 

Učit žáky základní kytarové akordy.

-          Žák hraje a plynule mění akordy D, G, A.

-          Žák zahraje 3 písně, kde jsou akordy D, G, A.

Rozvíjet komunikační schopnosti dítěte.

-          Žák se představí ostatním ve skupině.

-          Žák ostatním sdělí názvy 5ti činností, které ho baví.

-          Žák popíše ostatním svůj denní režim.


Naposledy změněno: pondělí, 8. dubna 2019, 21.48