ODBORNÉ A SOCIÁLNÍ CÍLE
VÝUKOVÉ CÍLE = ODBORNÉ CÍLE
Pokud jsme pedagogy volného času, pracujeme v DDM či SVČ a vedeme nějaký zájmový útvar, pak odborné cíle jsou z oblasti naší specializace, respektive z oblasti, která tvoří obsah našeho zájmového útvaru.
Tedy odborné cíle jsou např.:
· Rozvoj schopnosti žáka stříhat, lepit, barvit, stavět modely, vrtat, tančit..
· Nácvik používání anglických modálních sloves ve větě.
· Rozvíjení povědomí o odborných tématech: včelařství, modelářství, rybářství a dalších podobných oblastech.
Ke všem odborným dovednostem, schopnostem, pracovním kompetencím přibývají tzv.
VÝCHOVNÉ
CÍLE = SOCIÁLNÍ CÍLE
V rámci sociálních cílů rozvíjíme u žáků/dětí dovednosti a schopnosti z oblasti mezilidských vztahů a cíle z oblasti osobnostně sociálního rozvoje sebe sama - odtud „sociální“.
Jde tedy o témata a cíle v oblastech:
· Rozvoj komunikace
· Vzájemná spolupráce,
· Identifikace role ve skupině, práce s rolí dítěte/žáka,
· Plánování, časové plány, rozvrhování práce,
· Práce ve skupině, primární prevence rizikových jevů,
· Podpora morálních hodnot a etického chování,
· Osobnostně sociální rozvoj dětí a žáků (rozvoj asertivity, sebevědomí, sebehodnocení),
· Práce s chybou,
· apod.
Každý pedagog by měl ve své práci obsáhnout OBA PÓLY. Kromě konkrétních odborných znalostí by našim cílem VŽDY mělo být rozvíjet i další dovednosti – kompetence z oblasti mezilidských vztahů.
(Kyriacou, 1991)
Konkrétní příklady formulování cílů a výstupů
Pedagogický cíl |
Konkrétní očekávané výstupy |
Posilovat orientaci žáka v nových technologiích. |
- Žák si založí emailovou adresu. - Žák pošle email. Žák odstraní email. Žák třídí maily do složek. - Žák si založí svůj profil na facebooku.
Všechny očekávané výstupy naplňují pedagogický cíl, jsou s ním v souladu.
|
Učit žáky základní kytarové akordy. |
- Žák hraje a plynule mění akordy D, G, A. - Žák zahraje 3 písně, kde jsou akordy D, G, A. |
Rozvíjet komunikační schopnosti dítěte. |
- Žák se představí ostatním ve skupině. - Žák ostatním sdělí názvy 5ti činností, které ho baví. - Žák popíše ostatním svůj denní režim. |