SVP - Ježková

SVP - Ježková

autor Zuzana Ježková -
Počet odpovědí: 2

M_18_ Úkol #1 Napište své zkušenosti se žáky se SVP

 

Jako ICT koordinátor bych začala tím, že bych provedla průzkum mezi učiteli a žáky, abych získalapřehled o tom, jaké technologie se již ve škole používají a jakým způsobem se pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Průzkum by zahrnoval otázky jako:

1.   Jaké technologie již máme k dispozici ve škole?

2.   Jaké zkušenosti s technologiemi mají naši učitelé a žáci?

3.   Které technologie by mohly být pro práci s SVP užitečné, ale zatím nejsou dostupné?

4.   Jaké jsou potřeby žáků se vzdělávacími potřebami a jak by technologie mohly pomoci jejich        vzdělávání?

 

Na základě získaných informací bych navrhla a vybrala vhodné technologie, které by mohly být implementovány do výuky pro podporu žáků se vzdělávacími potřebami. To by mohlo zahrnovat:

1.   Speciální software: Například software pro čtení a psaní pro žáky s dyslexií, nebo interaktivní     multimediální aplikace pro vizuální učení.

2.   Tablety nebo notebooky: Které by mohly být vybaveny aplikacemi a softwarem pro individuální učení a práci žáků.

3.   Technologie pro komunikaci: Například komunikační aplikace pro žáky s komunikačními obtížemi nebo výukové platformy s funkcemi pro online komunikaci a podporu.

4.   Adaptivní technologie: Technologie, které se přizpůsobují individuálním potřebám žáků, například adaptivní testování nebo programy pro individuální plánování učení.

 

Jako ICT koordinátor bych se snažila zajistit, aby byly tyto technologie dostupné pro učitele i žáky a aby byly integrovány do výuky co nejefektivněji. To by zahrnovalo poskytnutí školení pro učitele, podporu při implementaci technologií do výuky a pravidelné monitorování a vyhodnocování účinnosti použití technologií ve vzdělávacím procesu.

Dále bych se snažila vytvářet prostředí, ve kterém by žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mohli plně využít potenciál technologií. To by zahrnovalo zapojení žáků do procesu výběru technologií, poskytování individuální podpory a sledování pokroku žáků.

Jako ICT koordinátor bych také hledala možnosti spolupráce s externími partnery, jako jsou organizace zaměřené na podporu osob se speciálními potřebami nebo poskytovatelé specializovaných technologií, abychom mohli využít nejnovějších poznatků a technologií v oblasti speciálního vzdělávání.

 


V odpovědi na Zuzana Ježková

Re: SVP - Ježková

autor Tomáš Milička -
Dobrý den,

děkuji za přehledný postup.
Máte ve vaší škole nějaké konkrétní žáky, kteří mají SVP? Nebo by je podle Vás mít měli?
Co byste navrhla pro tyto konkrétní žáky?

Děkuji předem za čas, který tomuto zamyšlení věnujete
Tomáš Milička
V odpovědi na Tomáš Milička

Re: SVP - Ježková

autor Zuzana Ježková -
Dobrý den,
žáky s SVP ve škole máme a snažíme se s nimi pracovat co nejefektivněji i za použití digitálních technologií, které se staly nedílnou součástí naší výuky. Kromě žáků s minimálními výstupy máme i žáka se sluchovým postižením. Pro tyto žáky nemáme nakoupené zvláštní kompenzační pomůcky. Se žákem se sluchovým postižením jsem se setkala poprvé a očekávala jsem doporučení kompenzačních pomůcek z PPP. Bohužel jsme žádné takové doporučení neobdrželi.
Digitální technologie nemáme přiřazené k jednotlivým žákům, ale učitelé je hojně zařazují do hodin dle uvážení a potřeby, což se nám osvědčilo i při práci se žáky s SVP.
Ve výuce velmi hojně využíváme tablety, notebooky, robotické hračky, programy a další interaktivní techniku. Při počtu cca 300 žáků mají učitelé možnost s žáky využít přibližně 110 kusů mobilních zařízení, která jsou určena pouze pro práci žáků. Nejen já, ale i moji kolegové využíváme tuto techniku velmi často a dle mého názoru právě tento přístup pomáhá aktivizaci a zapojení žáků s SVP.
V rámci pravidelných metodických schůzek, které pro kolegy pravidelně připravuji, sdílíme zkušenosti s využíváním softwaru i hardwaru se žáky a speciálně pak se žáky s SVP.
Speciální programy zakoupeny nemáme, spíše se vydáváme cestou neplacených softwarů za využití nakoupené techniky. Případně starší zakoupené licence využíváme také spíše s celou třídou.
Prostor pro individuální práci s technologiemi a aplikacemi využívá náš speciální pedagog v rámci hodin speciálně pedagogické péče.
Aplikace, která se mi velmi osvědčila při práci se znevýhodněnými žáky je například Actionbound. Tato aplikace je vlastně verze hry honby za pokladem. Velká výhoda hry je, že každý žák postupuje vlastním tempem, přehlednost a různorodost aktivit v aplikaci. Navíc se zde snoubí spojení s venkovní výukou, což u žáků podporuje aktivitu a nadšení do práce.
Děkuji za doporučení stránky s kompenzačními pomůckami, rozhodně mi tento náhled rozšířil povědomí o možnostech podpory žáků a jejich implementaci do výuky.