Dynamika skupiny a vývojové fáze skupiny
- Ve skupině probíhají různé procesy: komunikace mezi členy skupiny; utvářejí se vztahy mezi členy; rozdělují se role; skupina vzniká, či zaniká; probíhají a řeší se konflikty……Tohle vše se souhrnně nazývá SKUPINOVÁ DYNAMIKA.
- Každá skupina prochází určitým vývojem, utváří se, pracuje na úkolu či aktivitě a rozpadá se. Tento cyklus může trvat různě dlouho. Někdy jde o život skupiny během jedné hry, jindy celodenního projektu, nebo čtrnáctidenního tábora.
a) FORMOVÁNÍ (forming)
Skupina se dává dohromady, poznává se, probíhají
první pokusy o rozdělení rolí, objevuje se počáteční nejistota, nerozhodnost,
pedagog je autoritou.
Pedagog v této fázi:
- zařazuje seznamovací aktivity,
- podněcuje aktivitu,
- pomáhá s prvními kroky ke splnění úkolu,
- zařazuje jednoduché úkoly,
- zařazuje zábavné aktivity,
- maximálně se snaží o nastolení bezpečného prostředí,
- vhodné jsou aktivity zvané „ledolamky“
b) BOUŘENÍ (storming)
Ve skupině roste napětí, ventiluje se nespokojenost, opadne euforie, vznikají skupiny, které mohou jít proti sobě, spolupráce je na nízké úrovni, odpor se může obrátit proti jednotlivci, proti činnosti.
Pedagog v této fázi:
- dává prostor pro vyjadřování různých názorů,
- řídí konflikty,
- vede skupinu k efektivní komunikaci, aby si vyjasnila postoje, řešení,
- vytváří bezpečné prostředí pro výměnu názorů,
- zařazuje aktivity, které umožní ventilaci emocí,
- v maximální možné míře nechává rozhodnutí na skupině.
c)
NORMOVÁNÍ
(norming)
Přijímají se role, vytváří se styl jednání, tvoří
se cíle, dochází k výměně nápadů, rozvoj tvořivosti, skupina začíná
fungovat jako celek, vytváří se skupinové normy, pravidla práce, členové
skupiny jsou pyšní, že do skupiny patří.
Pedagog v této fázi:
- dává prostor pro vlastní iniciativu jednotlivců,
- podporuje tvorbu pravidel, norem,
- pomáhá s plánováním cílů, aktivit,
- zařazuje aktivity na podporu spolupráce.
d)
OPTIMÁLNÍ
VÝKON (performing)
Je to fáze s největší výkonností, skupina
prožívá uspokojení ze své práce, skupina si je vědoma svých silných stránek.
- pedagog je jen průvodce, aktivita je plně na straně skupiny,
- pedagog sleduje, zda se všichni zapojují,
- skupina si je vědoma cíle,
- pedagog zařazuje náročnější aktivity, netradiční aktivity.
e) UKONČENÍ (adjourning)
Fáze rozchodu, činnost skupiny se ukončuje, ve skupině se objevuje úzkost, smutek.
- podněcuje vyhodnocení společné práce,
- podporuje výměnu kontaktů,
- podněcuje ukončovací rituály,
- ukazuje možnost využití dovedností i mimo skupinu.
(Činčera 2007)
Pokud by pedagog nezvládl řídit konflikt v okamžiku, kdy se skupina dostane do fáze bouření, hrozí, že se skupina rozpadne předčasně. V této fázi se také skupina může „semknout se proti společnému nepříteli“. Na to je potřeba dát pozor i v případě, že nepřítelem je některý z členů skupiny i v případě, že nepřítelem je samotný pedagog.