Determinace osobnosti
Požadavky na absolvování
Člověka (osobnost) ovlivňují:
a) vlivy působící na naši tělesnou schránku - tzv. biologická determinace
Faktory, které ovlivňují fyzickou podstatu člověka:
- úroveň tělesného vývoje
- genetika (dědičnost)
- klimatické vlivy
- výživa apod.
Odlišujeme vrozené a dědičné:
- dědičné je to, s čím jsme byli počati;
- vrozené to, s čím jsme se narodili.
b) vlivy působící na psychiku člověka - psychická determinace
Na vývoj člověka působí nejen vnější faktory, ale také vlastní psychické vlivy, zpočátku, hlavně harmonické rodinné zázemí (klid v matčině náručí), dále pak také např. pocit svobody, motivace k osobnímu rozvoji apod.
c) vlivy působící na naši potřebu být a žít ve společnosti - sociální determinace
Bez kontaktu s lidskou společností se člověk nemůže harmonicky rozvíjet. Existují příklady tzv. „vlčích dětí“, kdy dítě vychovávala zvířata, nebo známe případy dětí, které byly vychovávány izolovaně od společnosti. Prokázalo se, že člověk potřebuje sociální kontakt již od nejútlejšího věku.
d) vlivy působící na naši potřebu spirituality
Lidská bytost si často klade otázku týkající se existence Boha či jiného zdroje síly a života. Zabývá tím, co bude po smrti. Ovlivňují ji různá náboženství, filozofie a směry.
a) vlivy působící na naši tělesnou schránku - tzv. biologická determinace
Faktory, které ovlivňují fyzickou podstatu člověka:
- úroveň tělesného vývoje
- genetika (dědičnost)
- klimatické vlivy
- výživa apod.
Odlišujeme vrozené a dědičné:
- dědičné je to, s čím jsme byli počati;
- vrozené to, s čím jsme se narodili.
b) vlivy působící na psychiku člověka - psychická determinace
Na vývoj člověka působí nejen vnější faktory, ale také vlastní psychické vlivy, zpočátku, hlavně harmonické rodinné zázemí (klid v matčině náručí), dále pak také např. pocit svobody, motivace k osobnímu rozvoji apod.
c) vlivy působící na naši potřebu být a žít ve společnosti - sociální determinace
Bez kontaktu s lidskou společností se člověk nemůže harmonicky rozvíjet. Existují příklady tzv. „vlčích dětí“, kdy dítě vychovávala zvířata, nebo známe případy dětí, které byly vychovávány izolovaně od společnosti. Prokázalo se, že člověk potřebuje sociální kontakt již od nejútlejšího věku.
d) vlivy působící na naši potřebu spirituality
Lidská bytost si často klade otázku týkající se existence Boha či jiného zdroje síly a života. Zabývá tím, co bude po smrti. Ovlivňují ji různá náboženství, filozofie a směry.
Naposledy změněno: čtvrtek, 12. července 2012, 11.39