Samotná evaluace se dá definovat různými způsoby. Vždy ale bude užitečné přiblížit obsahy a vztahy pojmů: kontrola × hodnocení × evaluace. K tomu přidáme podmínky procesu evaluace, možné problémy, a především pak hlavní úkol – získání solidních podkladů pro další rozhodování. Nezbytným požadavkem je zvládnutí formulace SMARTovaných cílů a bezpečná znalost příslušných pojmů. Pokud se to vše podaří, získáte mocného pomocníka v rozhodování a zároveň nadhled leadera. To jsou cenné přínosy pro jakoukoliv práci se ŠVP. 

Nejčastěji zaměňované pojmy: hodnocení × evaluace. Ke srovnání a vymezení pojmů vám pomůže následující tabulka.

Můžete využít následující citace i velmi zdařilou definici evaluace. Eger, L. a kol., Strategie rozvoje školy. CECHTUMA s. r. o., 2002, str. 47.

„Evaluace je proces systematického shromažďování a analýzy informací podle určitých kritérií za účelem dalšího rozhodování.“

Zadání pro následující prezenční seminář:

Zanalyzujte vaše školní pravidla pro klasifikaci (především klasifikační stupně) a srovnejte je s kompetenčním principem vzdělávání (směřování ke kompetencím). Zjistili jste soulad, nesoulad či rozpor? Připravte si stručné poznámky.

Vyberte si dva různé předměty (nejlépe jeden v 1.–5. ročníku ZŠ a jeden v 6.–9. ročníku ZŠ, případně 2 předměty na jiném stupni školy), najděte a zapište si pět očekávaných výstupů, které vyhovují podmínkám SMARTu. V případě předškolního vzdělávání vyberte pět příkladů očekávaných výstupů v rámci celého ŠVP PV.

Naposledy změněno: neděle, 29. září 2024, 15.54