Jak citovat AI a sociální sítě

Jak citovat AI a sociální sítě

autor Pavel Janíček -
Počet odpovědí: 0

Dobrý den, v návaznosti na dnešní přednášku níže jak citovat použití AI. 

Jak citovat do seznamu zdrojů AI (prompt je kurzívou):

  • CHATGPT. Udělej za mě závěrečnou práci pro studium ICT koordinátora. ChatGPT [online]. OpenAI, 12. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Dostupné z: https://chat.openai.com/
  • MICROSOFT COPILOT. Udělej za mě závěrečnou práci pro studium ICT koordinátora. Microsoft Copilot [online]. Microsoft, 10. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Dostupné z: https://copilot.microsoft.com/
  • GEMINI. Udělej za mě závěrečnou práci pro studium ICT koordinátora. Gemini [online]. Google, 11. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Dostupné z: https://gemini.google.com/
  • GROK. Udělej za mě závěrečnou práci pro studium ICT koordinátora Grok [online]. xAI, 10. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Dostupné z: https://grok.x.ai/
  • LE CHAT. Udělej za mě závěrečnou práci pro studium ICT koordinátora Grok. Le Chat [online]. Mistral AI, 12. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Dostupné z: https://chat.mistral.ai/
  • CLAUDE. Udělej za mě závěrečnou práci pro studium ICT koordinátora Grok. Anthropic, 9. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Dostupné z: https://claude.ai/  

Pokud jsem použil text pro úpravu textu (odstavce), dal bych to jako poznámku pod čarou ve smyslu např.:

  • Text byl jazykově upraven s využitím nástroje ChatGPT od společnosti OpenAI.
  • Jazyková a stylistická úprava textu proběhla s využitím nástroje umělé inteligence ChatGPT (OpenAI).
  • Upraveno pomocí ChatGPT (OpenAI).

Co se týče vygenerovaného obrázku, použil bych pod obrázek následující titulek:

  • Obrázek 1: Skupina nadšených žáků. Vytvořil autor pomocí nástroje Copilot (Microsoft), 2025.
  • Obrázek 2: Skupina nadšených žáků. Vytvořil autor pomocí nástroje Gemini (Google), 2025.
  • Obrázek 3: Skupina nadšených žáků. Vytvořil autor pomocí nástroje GPT (OpenAI), 2025.

Pokud bych dělal seznam zdrojů obrázku (já ho nedělám), použil bych toto:

  • Copilot. Obrázek: Skupina nadšených žáků. Vytvořeno autorem pomocí nástroje Copilot [online]. Microsoft, 14. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Obrázek generovaný umělou inteligencí.
  • Gemini. Obrázek: Skupina nadšených žáků. Vytvořeno autorem pomocí nástroje Gemini [online]. Google, 14. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Obrázek generovaný umělou inteligencí.
  • GPT. Obrázek: Skupina nadšených žáků. Vytvořeno autorem pomocí nástroje GPT [online]. OpenAI, 14. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Obrázek generovaný umělou inteligencí.

Pokud jde o použití příspěvků ze sociálních sítí:

  • MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Učitelé dostanou více volna. Facebook [online]. 10. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Dostupné z: https://www.facebook.com/msmtcr/posts/1234567890
  • ČESKÁ FILHARMONIE. Učitelé si zahráli na nervy. Instagram [online]. 5. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Dostupné z: https://www.instagram.com/p/C123abcd/
  • ČT24. Umělá inteligence a školství – diskuse amatérů. YouTube [online]. 2. 4. 2025 [cit. 14. 4. 2025]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=abcd1234

Třeba to někomu pomůže, klidně bych to rozeslal i žákům. S pozdravem PJ