Co se týče vzdělávání žáků se SVP v základním uměleckém školství, kromě ustanovení § 16 zákona č. 561/2004 Sb. a dále vyhlášky č. 73/2005 Sb., je tato problematika ukotvena v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní umělecké školy. Jedná se ovšem o velmi obecná ustanovení, které mají školy dále většinou jenom velmi lehce upravena ve svých ŠVP.
Prostřednictvím sdílení zkušenosti se svými kolegy ze ZUŠ v rámci MSK i jiných krajů mám obecný přehled o tom, že reálně jsou tito žáci v základním uměleckém školství vzděláváni: žáci se zdravotním postižením (často tělesným, zrakovým, sluchovým, dokonce i s mentálním postižením nebo autismem), zdravotním znevýhodněním (především astma), sociálním znevýhodněním (nejčastěji děti z dětského domova). Jedná se většinou spíše o jedince v rámci celé školy. Avšak dá se říci, že skoro na každé základní umělecké škole již takovouto zkušenost měli.
Osobně jsem měl zkušenost se vzděláváním žáků se SVP jako začínající pedagog, kdy jsem vyučoval nástrojové hře žákyni s lehkým mentálním postižením. Nedostalo se mi žádné pedagogické podpory ze strany vedení školy, pedagogická průprava ve vzdělávání těchto žáků ze studia konzervatoře a vysoké školy nulová, o nějakých speciálních učebních pomůckách ani nemluvě.
Druhou zkušenost jsem měl z pozice vedení školy, kdy jsme se dvakrát pokusili zajistit prostřednictvím SPC individuální vzdělávací plán/ asistenta pedagogova pro žákyni/žáka. Jednalo se o žákyni s lehkým mentálním postižením v tanečním oboru a žáka s Aspergrovým syndromem. V případě žákyně se nám podařilo vyjednat alespoň doporučení pro individuální vzdělávací plán, možnost upravit vzdělávací obsah na úrovni ŠVP. Společné vyhodnocení individuálního vzdělávacího plánu pracovnice SPC odmítla provést (nemá čas). V případě chlapce pracovnice SPC odmítla zpracovat doporučení pro ZUŠ (nemá na to kód v tabulce).
Vzhledem k těmto negativním zkušenost vyučujeme nadále pouze tzv. „nediagnostikované žáky se SVP“. Finančně nárokované učební pomůcky tedy nepřipadají v úvahu. Obdobná situace je ve většině základních uměleckých škol, kdy je maximálně zpracován plán pedagogické podpory.
1. Použití ICT si dokáži představit např.:
žák s Aspergrem (autismus)
- Ø učební pomůcka „tablet“ (možnost pracovat v hodině hudební nauky i hudebního oboru jak v konkrétních aplikacích, tak vytvářet nahrávky, videa, upravovat učební materiál)
- Ø vizuální plánovače
- Ø výukové hry a simulace (https://www.eurodidact.cz/products/interaktivni-hudebni-nauka-.html)
žákyně s lehkým mentálním postižením
- Ø učební pomůcka „tablet“ (vytvářet si video záznamy výuky tanečního oboru, rozfázování pohybu)
- Ø vizuální plánovače (v tanečním sále se nachází projekční televizor, na který se lze bezdrátově připojit)
2. Jak budete jako ICT koordinátor postupovat?
Ve spolupráci s vyučujícím, vedením školy, zákonným zástupcem žáka se budu snažit nejlepší cestu pro pomoc žákovi, a to v uvedeném pořadí. Podat nějaké návrh učiteli, společně předložit návrhy vedení školy, které by oslovilo zákonného zástupce stran vystavení případného doporučení přes SPC.
3. Jak byste jako ICT koordinátor mohl žákům pomoci?
Vybrat vhodné ICT zařízení (tablet, chytrý telefon, speciální klávesnice, myš, monitor-obrazovka), jejich nastavení (například pro žáky se zrakovým znevýhodněním), výukové programy, převaděče mluveného slova do textu a naopak.