MMour

MMour

autor Miloslav Mour -
Počet odpovědí: 0

Pokud ještě technologie pro SVP nepoužíváte, zamyslete se, jaké by bylo vhodné zařadit.

 

Jak budete jako ICT koordinátor postupovat?

 

Jak byste jako ICT koordinátor mohl žákům pomoci?

 

Kategorie žáků se SVP a vhodné technologie

  1. Žáci s narušenou komunikační schopností:
  • Komunikátory (např. GoTalk, QuickTalker): Přenosná zařízení s hlasovým výstupem pro nahrávání zpráv.
  • Aplikace pro tablety a mobilní telefony (např. GoTalk NOW, Snap Core First, Speech Mate): Digitální nástroje pro podporu komunikace.

Žáci s poruchami chování:
  • Aplikace pro sebehodnocení (např. Behave-O-Meter): Nástroje pro sledování a hodnocení chování žáků.

Žáci se sluchovým postižením:
  • Programy na rozvoj sluchového vnímání (např. Brepta, Globální slabikář, Altíkův slovník, CITReader): Digitální nástroje pro rozvoj sluchových schopností.
  • Programy pro automatický přepis mluvené řeči v reálném čase (např. MegaWord): Software pro přepis řeči pro nedoslýchavé žáky.

Žáci se zrakovým postižením:
  • Čtečky obrazovky a zvětšovací software (např. JAWS, ZoomText): Nástroje pro zpřístupnění digitálního obsahu.

Žáci s mentálním postižením:
  • Speciální výukové programy a aplikace (např. Méďa čte, Psaní, ABC Maestro): Software pro rozvoj základních dovedností.

Žáci s poruchami autistického spektra:
  • Aplikace pro strukturované učení (např. Proloquo2Go, Autism Tracker): Nástroje pro podporu komunikace a strukturovaného učení.

Žáci s ADHD:
  • Aplikace pro plánování a organizaci (např. iStudiez Pro): Nástroje pro podporu organizace času a úkolů.

Postup ICT koordinátora

  1. Identifikace potřeb:
  • Spolupracovat se speciálními pedagogy a výchovnými poradci pro identifikaci specifických potřeb žáků.
  • Provedení průzkumu mezi pedagogy a rodiči ohledně aktuálních potřeb a technologických možností.

Výběr a testování technologií:
  • Prozkoumat dostupné technologie a aplikace vhodné pro žáky se SVP.
  • Zajistit testování těchto nástrojů ve spolupráci s pedagogy a žáky.

Školení a implementace:
  • Organizovat školení pro pedagogy a žáky na používání vybraných technologií.
  • Poskytnout podporu při integraci technologií do výuky.

Monitorování a vyhodnocení:
  • Pravidelně monitorovat efektivitu použitých technologií.
  • Sbírat zpětnou vazbu od pedagogů, žáků a rodičů a na základě ní upravovat strategie.


Pomoc ICT koordinátora žákům se SVP

  1. Technická podpora:
  • Pomoc s nastavením a údržbou technických zařízení.
  • Poskytování individuální podpory žákům a pedagogům při používání technologií.

Nákup a správa technologií:
  • Zajištění nákupu potřebných technologií ve spolupráci s vedením školy.
  • Správa licencí a zajištění aktualizací softwaru.

Tvorba a přizpůsobení materiálů:
  • Pomoc při tvorbě individualizovaných učebních materiálů a pracovních listů.
  • Přizpůsobení digitálních nástrojů konkrétním potřebám žáků.

Podpora inkluzivního vzdělávání:
  • Spolupráce na tvorbě inkluzivního prostředí ve třídě.
  • Poskytování informací a školení o nových trendech a možnostech využití technologií ve vzdělávání žáků se SVP.


Použití těchto technologií a postupů zajistí, že žáci se speciálními vzdělávacími potřebami budou mít rovné příležitosti k vzdělávání a budou moci dosáhnout svého plného potenciálu.