Pokud ještě technologie pro SVP nepoužíváte, zamyslete se, jaké by bylo vhodné zařadit.
Jak budete jako ICT koordinátor postupovat?
Jak byste jako ICT koordinátor mohl žákům pomoci?
Kategorie žáků se SVP a vhodné technologie
- Žáci s narušenou komunikační schopností:
- Komunikátory (např. GoTalk, QuickTalker): Přenosná zařízení s hlasovým výstupem pro nahrávání zpráv.
- Aplikace pro tablety a
mobilní telefony (např. GoTalk NOW, Snap Core First, Speech Mate):
Digitální nástroje pro podporu komunikace.
- Aplikace pro
sebehodnocení (např. Behave-O-Meter): Nástroje pro sledování a hodnocení
chování žáků.
- Programy na rozvoj sluchového vnímání (např. Brepta, Globální slabikář, Altíkův slovník, CITReader): Digitální nástroje pro rozvoj sluchových schopností.
- Programy pro automatický
přepis mluvené řeči v reálném čase (např. MegaWord): Software pro přepis
řeči pro nedoslýchavé žáky.
- Čtečky obrazovky a
zvětšovací software (např. JAWS, ZoomText): Nástroje pro zpřístupnění
digitálního obsahu.
- Speciální výukové
programy a aplikace (např. Méďa čte, Psaní, ABC Maestro): Software pro
rozvoj základních dovedností.
- Aplikace pro
strukturované učení (např. Proloquo2Go, Autism Tracker): Nástroje pro
podporu komunikace a strukturovaného učení.
- Aplikace pro plánování a organizaci (např. iStudiez Pro): Nástroje pro podporu organizace času a úkolů.
Postup ICT koordinátora
- Identifikace potřeb:
- Spolupracovat se speciálními pedagogy a výchovnými poradci pro identifikaci specifických potřeb žáků.
- Provedení průzkumu mezi
pedagogy a rodiči ohledně aktuálních potřeb a technologických možností.
- Prozkoumat dostupné technologie a aplikace vhodné pro žáky se SVP.
- Zajistit testování těchto
nástrojů ve spolupráci s pedagogy a žáky.
- Organizovat školení pro pedagogy a žáky na používání vybraných technologií.
- Poskytnout podporu při
integraci technologií do výuky.
- Pravidelně monitorovat efektivitu použitých technologií.
- Sbírat zpětnou vazbu od
pedagogů, žáků a rodičů a na základě ní upravovat strategie.
Pomoc ICT koordinátora žákům se SVP
- Technická podpora:
- Pomoc s nastavením a údržbou technických zařízení.
- Poskytování individuální
podpory žákům a pedagogům při používání technologií.
- Zajištění nákupu potřebných technologií ve spolupráci s vedením školy.
- Správa licencí a
zajištění aktualizací softwaru.
- Pomoc při tvorbě individualizovaných učebních materiálů a pracovních listů.
- Přizpůsobení digitálních
nástrojů konkrétním potřebám žáků.
- Spolupráce na tvorbě inkluzivního prostředí ve třídě.
- Poskytování informací a
školení o nových trendech a možnostech využití technologií ve vzdělávání
žáků se SVP.
Použití těchto technologií a postupů zajistí, že žáci se speciálními vzdělávacími potřebami budou mít rovné příležitosti k vzdělávání a budou moci dosáhnout svého plného potenciálu.