Žáci se SVP

Žáci se SVP

autor Pavel Karadžov -
Počet odpovědí: 0

U nás na ZŠ máme poměrně hodně žáků s SPU, což je dáno mj. také lokalitou a tím pádem složením žactva. Těchto žáků máme cca 30+. Dále naši školu navštěvují také 4 žáci s LMP. Já jakožto ICT koordinátor mohu těmto žákům pomoci hlavně správným výběrem a nákupem technologických pomůcek a softwaru, a mentorováním svým kolegů.

a) Postup ICT koordinátora
  1. Analýza potřeb a možností - Nejprve je důležité provést důkladnou analýzu specifických potřeb žáků se SVP. To zahrnuje konzultace s pedagogy, speciálními pedagogy, psychology a rodiči žáků.

  2. Výběr vhodných technologií - Na základě zjištěných potřeb vyberte technologické nástroje a aplikace, které jsou speciálně navrženy pro podporu žáků s dyslexií, dyskalkulií, dysgrafií, ADHD atd.

  3. Zajištění infrastruktury - Ujistěte se, že škola má potřebnou technologickou infrastrukturu, jako jsou dostatečně výkonné počítače, tablety, speciální klávesnice, přístupové a adaptační zařízení.

  4. Školení učitelů a asistentů - Organizujte školení pro učitele a asistenty, aby efektivně využívali nové technologie ve výuce a byli schopni podporovat žáky s SVP.

  5. Integrace do výuky - Implementujte technologie do každodenní výuky a adaptujte učební plány tak, aby reflektovaly použití těchto nástrojů.

  6. Monitorování a evaluace - Pravidelně monitorujte účinnost technologií a zpětně se spojujte s učiteli a rodiči pro získání feedbacku a možných úprav.


b) Technologie vhodné pro podporu žáků s SVP

  1. Interaktivní tabule a dotykové obrazovky - Tyto nástroje mohou být velmi užitečné pro interaktivní učení a mohou pomoci žákům s ADHD udržet pozornost a zájem o učivo. Interaktivní tabule umožňují žákům zapojit se do lekce aktivněji.

  2. Software pro čtení a psaní - Programy jako Kurzweil 3000 nebo Read&Write jsou navrženy pro žáky s dyslexií. Tyto programy mohou převádět text na řeč a nabízejí pokročilé funkce pro zvýrazňování textu a slovní predikci, což usnadňuje čtení a psaní.

  3. Tablety a aplikace na zvládání učení - Tablet s různými edukačními aplikacemi může být velmi užitečný pro žáky s SVP i LMP. Aplikace jako ModMath jsou speciálně určené pro žáky s dyskalkulií a umožňují pracovat s matematikou bez potřeby psaní tužkou.

  4. Programy a aplikace pro organizaci a plánování - Aplikace jako Microsoft OneNote nebo Google Keep mohou pomoci žákům s ADHD organizovat jejich školní práce a zlepšit schopnost dodržovat termíny a plány.

  5. Audioknihy a podcasty - Pro žáky s dyslexií mohou být audioknihy a vzdělávací podcasty cenným zdrojem informací, které mohou poslouchat ve svém vlastním tempu.

  6. Speciální klávesnice a myši - Ergonomicky navržené klávesnice a myši mohou pomoci žákům s dysgrafií nebo jinými motorickými obtížemi, které ovlivňují schopnost psát nebo ovládat standardní zařízení.