Vzhledem k povaze naší školy se moc žáků s SVP u nás nevyskytuje. O co jich je míň, o to jsou některé případy zajímavější.
V
loňském roce u nás maturoval nevidomý student. K ruce měl asistentku,
která po poradě s pedagogy převáděla některé materiály do pro něho
čitelné digitální podoby nebo tiskla na speciální tiskárně materiály v
Braillově písmu.
Z domova do školy a zpět docházel zcela sám, po
škole se pohyboval naprosto suverenně. Pokud si nebyl jist, vždy mu
pomohl někdo ze spolužáků nebo pedagogů.
Pro lepší názornost jsem
pro něho sám na 3D tiskárnách opakovaně tisknul potřebné modely, např.
neuron, kus šroubovice DNA, ale také stavby jako třeba Katedrálu sv.
Pavla v Londýně atd.
Samotný student využíval podle potřeby v
hodinách svůj osobní notebook s připojeným braillovským řádkem, k
dispozici měl i (na rozdíl od jiných studentů) rychlostně a výkonově
neomezené připojení na internet.
Vzhledem k nutnosti mít
nainstalovaný speciální software převádějící text na řeč preferoval
uvedený student používání výhradně svých vlastních digitálních zařízení.
Maturitní didaktické testy měl vytištěné v Braillově písmu, výsledky zaznamenával do počítače.
Uvedený
absolvent je vynikající muzikant multiinstrumentalista - několikrát
jsme spolu účinkovali na studentských hudebních setkáních - a v drtivě
většině činností je zcela samostatný.
V současném druhém ročníku
máme žákyni po DMO, která má velké potíže s jemnou motorikou. Proto je
jí k dispozici asistentka, která jí pomáhá v hodinách pořizovat výpisky.
Jinak i přes potíže s motorikou není tato žákyně od digitálního světa
odstřižena - pracuje především na svém osobním notebooku, ale nemá
problém pracovat i např. na pevných počítačích v učebně VT.
Nedávno
psali žáci maturitní slohové práce - jeden maturant kvůli dysgrafii
pracoval na počítači, který musel být upraven v souladu s požadavky
maturity (bez připojení na internet, k dispozici jen textový editor). Na
vypracování měl oproti jiným maturantům prodlouženým limit, vše
proběhlo bez problémů.
Věřím, že jsem alespoň z části odpověděl i na podotázky týkající se práce a postupu koordinátora ICT - příklady z praxe jsou nejlepší.