Žák s omezenou motorikou rukou i nohou (vozíčkář):
Adaptivní klávesnice a myš: Klávesnice a myš s velkými tlačítky, které snižují potřebu jemné motoriky. Existují také speciální klávesnice s programovatelnými klávesami a možností přizpůsobení funkčních kláves podle potřeb žáka.
Hlasové ovládání: Software umožňující ovládání počítače pomocí hlasových příkazů. To umožní žákovi ovládat počítač bez potřeby použití rukou.
Speciální myš: Místo klasické myši může žák používat speciální myš, který umožňuje pohyb kuličkou palcem nebo jiným dostupným částem těla.
Autistický žák:
Speciální vzdělávací aplikace: Aplikace navržené speciálně pro autistické žáky, které mohou pomoci ve výuce sociálních dovedností, komunikace a sebeobsluhy.
Vizuální podpora: Digitální nástroje pro vytváření vizuálních plánů, kalendářů a podpůrných materiálů, které pomáhají žákovi s porozuměním a organizací.
Senzorické aplikace: Aplikace zaměřené na senzorickou stimulaci a relaxaci, které mohou pomoci žákovi zvládat stresové situace a zlepšit jeho pohodu.
Role ICT koordinátora:
Výběr vhodných technologií: ICT koordinátor by měl identifikovat potřeby jednotlivých žáků a navrhnout nejvhodnější digitální technologie pro jejich podporu.
Školení učitelů: Koordinátor by měl provádět školení učitelů ohledně používání těchto technologií a poskytovat jim podporu při implementaci do výuky.
Sledování pokroku: Koordinátor by měl pravidelně sledovat pokrok žáků a vyhodnocovat účinnost používaných technologií, aby mohl případně navrhnout úpravy nebo další podporu.
Jak ICT koordinátor může pomoci žákům:
Individualizovaná podpora: Pomáhá žákům s vytvořením a přizpůsobením digitálních technologií podle jejich individuálních potřeb.
Zajištění dostupnosti technologií: Koordinátor se stará o to, aby žáci měli přístup k potřebným technologiím a že jsou tyto technologie správně funkční.
Monitorování a hodnocení: Pravidelně hodnotí efektivitu používaných technologií a provádí úpravy, pokud je to potřeba, aby byla podpora co nejúčinnější.
Úvod (5 minut):
- Přivítání žáků a krátké seznámení s tématem.
- Zobrazení motivujícího videa týkajícího se matematiky.
Teoretická část (10 minut):
- Krátké vysvětlení základních pojmů .
- Využití prezentace na interaktivní tabuli nebo projektoru pro vizualizaci.
Praktická část (15 minut):
- Rozdělení žáků do skupin po dvou, zapojení vozíčkáře do skupinky spolu s AP.
- Každá skupina dostane tablet nebo notebook s přístupem k online matematické aplikaci nebo interaktivnímu cvičení. Vozíčkář má speciálně upravenou myš, rovněž využívá hlasové zadání pokynů.
- Žáci budou provádět interaktivní úlohy na základě jejich úrovně schopností.
Diskuze a závěr (15 minut):
- Každá skupina prezentuje svá řešení a sdílí své postřehy.
- Závěrečná diskuse o získaných poznatcích a postupech.
- Ujištění, že každý žák se cítil zapojen a že jeho hlas byl slyšet.