Autista a vozíčkář

Autista a vozíčkář

autor Veronika Reitingerová -
Počet odpovědí: 0

Žák s omezenou motorikou rukou i nohou (vozíčkář):

  1. Adaptivní klávesnice a myš: Klávesnice a myš s velkými tlačítky, které snižují potřebu jemné motoriky. Existují také speciální klávesnice s programovatelnými klávesami a možností přizpůsobení funkčních kláves podle potřeb žáka.

  2. Hlasové ovládání: Software umožňující ovládání počítače pomocí hlasových příkazů. To umožní žákovi ovládat počítač bez potřeby použití rukou.

  3. Speciální myš: Místo klasické myši může žák používat speciální myš, který umožňuje pohyb kuličkou palcem nebo jiným dostupným částem těla.

Autistický žák:

  1. Speciální vzdělávací aplikace: Aplikace navržené speciálně pro autistické žáky, které mohou pomoci ve výuce sociálních dovedností, komunikace a sebeobsluhy.

  2. Vizuální podpora: Digitální nástroje pro vytváření vizuálních plánů, kalendářů a podpůrných materiálů, které pomáhají žákovi s porozuměním a organizací.

  3. Senzorické aplikace: Aplikace zaměřené na senzorickou stimulaci a relaxaci, které mohou pomoci žákovi zvládat stresové situace a zlepšit jeho pohodu.

Role ICT koordinátora:

  1. Výběr vhodných technologií: ICT koordinátor by měl identifikovat potřeby jednotlivých žáků a navrhnout nejvhodnější digitální technologie pro jejich podporu.

  2. Školení učitelů: Koordinátor by měl provádět školení učitelů ohledně používání těchto technologií a poskytovat jim podporu při implementaci do výuky.

  3. Sledování pokroku: Koordinátor by měl pravidelně sledovat pokrok žáků a vyhodnocovat účinnost používaných technologií, aby mohl případně navrhnout úpravy nebo další podporu.

Jak ICT koordinátor může pomoci žákům:

  1. Individualizovaná podpora: Pomáhá žákům s vytvořením a přizpůsobením digitálních technologií podle jejich individuálních potřeb.

  2. Zajištění dostupnosti technologií: Koordinátor se stará o to, aby žáci měli přístup k potřebným technologiím a že jsou tyto technologie správně funkční.

  3. Monitorování a hodnocení: Pravidelně hodnotí efektivitu používaných technologií a provádí úpravy, pokud je to potřeba, aby byla podpora co nejúčinnější.

Ukázková hodina s využitím ICT - u vozíčkáře:

  1. Úvod (5 minut):

    • Přivítání žáků a krátké seznámení s tématem.
    • Zobrazení motivujícího videa týkajícího se matematiky.
  2. Teoretická část (10 minut):

    • Krátké vysvětlení základních pojmů .
    • Využití prezentace na interaktivní tabuli nebo projektoru pro vizualizaci.
  3. Praktická část (15 minut):

    • Rozdělení žáků do skupin po dvou, zapojení vozíčkáře do skupinky spolu s AP.
    • Každá skupina dostane tablet nebo notebook s přístupem k online matematické aplikaci nebo interaktivnímu cvičení. Vozíčkář má speciálně upravenou myš, rovněž využívá hlasové zadání pokynů.
    • Žáci budou provádět interaktivní úlohy na základě jejich úrovně schopností.
  4. Diskuze a závěr (15 minut):

    • Každá skupina prezentuje svá řešení a sdílí své postřehy.
    • Závěrečná diskuse o získaných poznatcích a postupech.
    • Ujištění, že každý žák se cítil zapojen a že jeho hlas byl slyšet.