Naše škola není plně organizovaná. Jedná se o prvostupňovou, respektive malotřídní školu se 43 žáky celkem. Jednoho žáka s lehkým mentálním postižením máme ve 2. ročníku, dalšího ve 4. ročníku. ICT technologie se při práci s nimi využívají dosud jen minimálně.
Z hlediska koordinátora ICT bych situaci shrnula takto:
Pro žáka s lehkou mentální retardací je důležité zvolit technologie ICT, které mu budou poskytovat podporu a usnadní mu vzdělávací proces. Zde jsou některé možnosti technologií a způsobů práce s nimi:
Technologie pro žáka:
Interaktivní multimediální nástroje:
- Pořízení interaktivní tabule, interaktivních tabletů nebo dotykových obrazovek může poskytnout žákovi možnost interakce s obsahem ve vizuální formě, což může být pro něj přístupnější než pouhý text.
- Software s vizuálními a zvukovými podněty může pomoci při porozumění učiva.
- My máme k dispozici interaktivní panely Smart.
Aplikace pro výuku:
- Existuje mnoho speciálních aplikací navržených pro žáky s různými typy specifických potřeb. Například aplikace pro rozvoj jemné motoriky, matematické dovednosti nebo čtení.
- Aplikace s možností personalizace obsahu a tempa učení mohou být pro něj velmi užitečné.
- Používáme online aplikace jako umimeto.org, Školákov, Didakta, Nová škola online interaktivní učebnice
Audioknihy a hudební podněty:
- Audioknihy mohou poskytnout alternativní způsob, jak přistupovat k učivu, zejména pro žáky se slabou čtecí dovedností.
- Hudební podněty mohou být také užitečné pro upevnění učiva nebo k uvolnění a zklidnění žáka.
Klientské technologie pro specifické potřeby:
- Existují specializované zařízení a software navržené speciálně pro žáky s mentálním postižením. Je důležité provést individuální hodnocení, aby se zjistilo, jaké konkrétní potřeby má žák. S tím pomůže například vyšetření v poradenském zařízení, které vydá i příslušná doporučení.
Práce s technologiemi:
Žák:
- Podle individuálních potřeb žáka by měl být nastaven obsah a tempo práce s technologiemi.
- Měl by být naučen, jak používat technologie k podpoře svého učení, ať už prostřednictvím instruktážních videí, individuálního školení nebo průvodce učitele.
Asistentka:
- Asistentka by měla být seznámena s používanými technologiemi a měla by umět poskytnout žákovi potřebnou podporu při práci s nimi. Z toho důvodu bylo objednáno školení do sborovny zaměřené na zavádění ICT do výuky. Toto školení zdarma poskytuje NPI.
- Měla by být schopna diferencovat podle potřeb žáka a poskytnout mu individuální asistenci, ať už při nastavení technologií nebo při vysvětlování obsahu.
Učitelka:
- Učitelka by měla být schopna vytvářet a přizpůsobovat výukový materiál tak, aby vyhovoval potřebám žáka s lehkou mentální retardací.
- Měla by spolupracovat s asistentkou a koordinátorem ICT na integrování technologií do výuky a hodnocení pokroku žáka.
- Měl by být kladen zvýšený důraz na komunikaci a spolupráci s rodinou. Škola by se měla obeznámit s tím, které technologie má žák k dispozici doma. S čím vším a do jaké míry je obeznámen.
Postup jako ICT koordinátor:
Hodnocení potřeb:
- Provedu individuální hodnocení potřeb žáka a konzultaci s jeho učitelkou a asistentkou, abych zjistil, jaké technologie budou nejvhodnější.
Nákup a instalace technologií:
- Po zjištění potřeb provedu nákup a instalaci vhodných technologií, ať už hardware nebo software, které budou žákovi poskytovat potřebnou podporu.
Školení a podpora:
- Poskytnu školení žákovi, jeho asistentce a učitelce v používání nových technologií.
- Budu k dispozici pro poskytnutí podpory a odpovědí na otázky týkající se technologií.
Průběžné hodnocení a aktualizace:
- Budu průběžně sledovat pokrok žáka a reagovat na jeho změněné potřeby.
- Aktualizuji technologie a školení podle potřeby.
Pomoc jako ICT koordinátor:
Individuální plánování:
- Pomohu vytvořit individuální plán pro žáka, který bude zohledňovat jeho specifické potřeby a technologické možnosti.
Doporučení technologií:
- Poskytnu doporučení ohledně nejlepších dostupných technologií a aplikací pro žáka s lehkou mentální retardací.
Podpora při implementaci:
- Poskytnu podporu při implementaci technologií do vzdělávacího procesu a při řešení případných problémů.
Sdílení znalostí a zkušeností:
- Sdílím osvědčené postupy a zkušenosti s ostatními pedagogy a koordinátory ICT, abychom mohli vzájemně podporovat a inspirovat se.
Jako koordinátor ICT pro žáka s lehkou mentální retardací mohu doporučit několik užitečných softwarů a nástrojů, které mohou pomoci při vzdělávání a podpořit jeho rozvoj. Zde jsou některé možnosti:
Přizpůsobené vzdělávací aplikace: Existuje mnoho aplikací, které jsou speciálně navrženy pro žáky s mentálním postižením. Tyto aplikace mohou pomoci s učením, komunikací a rozvojem dovedností. Například aplikace pro matematiku, čtení nebo jazykovou komunikaci.
Vizuální podpůrné nástroje: Grafické organizéry, vizuální plány a kalendáře mohou pomoci žákovi s orientací a plánováním. Tyto nástroje mohou být užitečné pro organizaci úkolů, času a událostí.
Text-to-Speech (TTS) software: TTS nástroje umožňují převést text na hlasový výstup. To může pomoci žákovi s čtením a porozuměním textu. Existuje mnoho bezplatných TTS aplikací dostupných online.
Přizpůsobené webové stránky a e-learningové platformy: Mnoho vzdělávacích platforem nabízí možnost přizpůsobení obsahu podle potřeb žáků. Můžete hledat webové stránky, které nabízejí speciální materiály pro žáky s mentálním postižením.
Komunikační aplikace: Pro žáky s omezenou komunikační schopností mohou být užitečné aplikace, které umožňují komunikaci pomocí symbolů, obrázků nebo hlasových zpráv.
Podpora pro vizuální a sluchové vnímání: Pokud má žák problémy s vizuálním nebo sluchovým vnímáním, můžete zvážit aplikace, které poskytují speciální podporu v těchto oblastech.
Rozhodně bych se obrátila na stránky: PACHNER, vzdělávací software, s.r.o.
případně na: O nás - DYS-centrum (dyscentrum.org)
a pročetla bych si další zdroje a doporučení: