SVP - Brázdil

SVP - Brázdil

autor Michal Brázdil -
Počet odpovědí: 2
Několik žáků s SVP na naší škole máme, sám ve svých hodinách informatiky mám dva. Někteří žáci mají přiděleného asistenta pedagoga, který pomahá jak jemu, tak i vyučujícímu. Po probrání tematického celku s třídním učitelem a asistentem pedagoga vyhodnotíme, jak se danému žákovi daří využívat napříč předměty ICT technologie a následně volíme další postup, např:

1. Využití tabletu v jazykových předmětech - slovní zásoba, vyjmenovaná slova, ....

2. V rámci hodin informatiky - možnost delšího času na vypracovaní, kratší zadání v rámci minimálních výstupů

3. Využití tabletu v přírodních vědách - poznávačky, skládačky, doplňovačky

Žáci ovšem mají své speciální tištěné "cvičebnice", ve kterých pravidelně pracují. ICT technologie slouží jako doplněk a taková zajímavost, nepracují s nimi každou vyučovací hodinu.

Další případný postup:

Komunikace nejen se žákem, ale i s asistentem pedagoga => s žákem je v kontaktu neustále.
Sdílení nápadů => ICT koordinátor, asistent pedagoga, třídní učitel
V případě problému najít vhodné řešení => jiná výuková aplikace, jiný způsob vysvětlení




V odpovědi na Michal Brázdil

Re: SVP - Brázdil

autor Tomáš Milička -
Dobrý den,

děkuji Vám za postřeh, že ve hře jsou také asistenti pedagoga, kteří také potřebují být v obraze. Proškolení asistentů bude asi běh na dlouhou trať, ale je to potřeba.
Líbí se mi Váš systém vyhodnocování v týmu. Mohl bych Vás poprosit o sdílení této zkušenosti na nějakém konkrétním anonymizovaném příkladu?

Děkuji Vám mockrát za čas, který jste tématu už věnoval
Tomáš Milička
V odpovědi na Tomáš Milička

Re: SVP - Brázdil

autor Michal Brázdil -
Dobrý den,
ano, není problém.

V hodinách INF v 8. ročníku mám žáka s PO 4, který má na všechny předměty přiděleného asistenta. Chtěl bych podotknout, že tento žák je mentálně na úrovni žáků 5. - 6. ročníku, přičemž má i velmi špatný mluvní projev. V rámci minimálních výstupů v hodinách informatiky pracuje pěkně, velmi ho baví tvorba prezentací, kde dokáže vytvořit i jednoduché animace. Velmi krásný příklad, kdy mu digitální technologie pomohli, je učivo robotiky. Složit robota z lega dle návodu zvládá bez problémů, skládá si lego i doma. S TU a asistentem jsme měli obavy z toho, zda-li po žákovi chtít, aby vytvářel i program a robota si rozhýbal. Domluvili jsme se na tom, že vyzkoušíme základní verzi Lego Spike Essential, kde jsou návody v podobě obrázků pro vytvoření programu. Nejdříve bylo na žákovi vidět, že tomu moc nerozumí, ale s pomocí asistenta začal tento základní postup programování chápat a chtěl skládat i jiné složitější věci a programovat si je. To vše dělal na PC.

Pak jsme si řekli, že mu zkusíme dát trošku složitější Lego Spike Prime, kde už je na zapojení více motorů a senzorů. Zde ovšem pro snadnější ovládání bylo nutné pracovat s tabletem. Opět s pomocí asistenta a chvílí cviku dokázal tento žák za nějaký čas programovat základní programy pro rozpohybování robota a reakce senzorů na barvu. Jediný problém je však v tom, že pokud například tento žák s tabletem déle jak týden nepracuje, musí se mu asistent nebo pedagog opět věnovat, aby se mu postup zpětně vybavil. Na základě tohoto výsledku tablety pak začali využívat i ostatní kolegové (nap. ČJ a AJ) pro procvičovací aktivity ve formách obrázků.

Závěrem si myslím, že pro tyto žáky je asistent opravdu důležitý parťák, aby vyučující mohlo plnohodnotně učit jak žáky bez PO, tak i s PO. Snad staří aspoň takovíto popis :-).