Několik žáků s SVP na naší škole máme, sám ve svých hodinách informatiky mám dva. Někteří žáci mají přiděleného asistenta pedagoga, který pomahá jak jemu, tak i vyučujícímu. Po probrání tematického celku s třídním učitelem a asistentem pedagoga vyhodnotíme, jak se danému žákovi daří využívat napříč předměty ICT technologie a následně volíme další postup, např:
1. Využití tabletu v jazykových předmětech - slovní zásoba, vyjmenovaná slova, ....
2. V rámci hodin informatiky - možnost delšího času na vypracovaní, kratší zadání v rámci minimálních výstupů
3. Využití tabletu v přírodních vědách - poznávačky, skládačky, doplňovačky
Žáci ovšem mají své speciální tištěné "cvičebnice", ve kterých pravidelně pracují. ICT technologie slouží jako doplněk a taková zajímavost, nepracují s nimi každou vyučovací hodinu.
Další případný postup:
Komunikace nejen se žákem, ale i s asistentem pedagoga => s žákem je v kontaktu neustále.
Sdílení nápadů => ICT koordinátor, asistent pedagoga, třídní učitel
V případě problému najít vhodné řešení => jiná výuková aplikace, jiný způsob vysvětlení
Dobrý den,
děkuji Vám za postřeh, že ve hře jsou také asistenti pedagoga, kteří také potřebují být v obraze. Proškolení asistentů bude asi běh na dlouhou trať, ale je to potřeba.
Líbí se mi Váš systém vyhodnocování v týmu. Mohl bych Vás poprosit o sdílení této zkušenosti na nějakém konkrétním anonymizovaném příkladu?
Děkuji Vám mockrát za čas, který jste tématu už věnoval
Tomáš Milička
děkuji Vám za postřeh, že ve hře jsou také asistenti pedagoga, kteří také potřebují být v obraze. Proškolení asistentů bude asi běh na dlouhou trať, ale je to potřeba.
Líbí se mi Váš systém vyhodnocování v týmu. Mohl bych Vás poprosit o sdílení této zkušenosti na nějakém konkrétním anonymizovaném příkladu?
Děkuji Vám mockrát za čas, který jste tématu už věnoval
Tomáš Milička
Dobrý den,
ano, není problém.
V hodinách INF v 8. ročníku mám žáka s PO 4, který má na všechny předměty přiděleného asistenta. Chtěl bych podotknout, že tento žák je mentálně na úrovni žáků 5. - 6. ročníku, přičemž má i velmi špatný mluvní projev. V rámci minimálních výstupů v hodinách informatiky pracuje pěkně, velmi ho baví tvorba prezentací, kde dokáže vytvořit i jednoduché animace. Velmi krásný příklad, kdy mu digitální technologie pomohli, je učivo robotiky. Složit robota z lega dle návodu zvládá bez problémů, skládá si lego i doma. S TU a asistentem jsme měli obavy z toho, zda-li po žákovi chtít, aby vytvářel i program a robota si rozhýbal. Domluvili jsme se na tom, že vyzkoušíme základní verzi Lego Spike Essential, kde jsou návody v podobě obrázků pro vytvoření programu. Nejdříve bylo na žákovi vidět, že tomu moc nerozumí, ale s pomocí asistenta začal tento základní postup programování chápat a chtěl skládat i jiné složitější věci a programovat si je. To vše dělal na PC.
Pak jsme si řekli, že mu zkusíme dát trošku složitější Lego Spike Prime, kde už je na zapojení více motorů a senzorů. Zde ovšem pro snadnější ovládání bylo nutné pracovat s tabletem. Opět s pomocí asistenta a chvílí cviku dokázal tento žák za nějaký čas programovat základní programy pro rozpohybování robota a reakce senzorů na barvu. Jediný problém je však v tom, že pokud například tento žák s tabletem déle jak týden nepracuje, musí se mu asistent nebo pedagog opět věnovat, aby se mu postup zpětně vybavil. Na základě tohoto výsledku tablety pak začali využívat i ostatní kolegové (nap. ČJ a AJ) pro procvičovací aktivity ve formách obrázků.
Závěrem si myslím, že pro tyto žáky je asistent opravdu důležitý parťák, aby vyučující mohlo plnohodnotně učit jak žáky bez PO, tak i s PO. Snad staří aspoň takovíto popis :-).
ano, není problém.
V hodinách INF v 8. ročníku mám žáka s PO 4, který má na všechny předměty přiděleného asistenta. Chtěl bych podotknout, že tento žák je mentálně na úrovni žáků 5. - 6. ročníku, přičemž má i velmi špatný mluvní projev. V rámci minimálních výstupů v hodinách informatiky pracuje pěkně, velmi ho baví tvorba prezentací, kde dokáže vytvořit i jednoduché animace. Velmi krásný příklad, kdy mu digitální technologie pomohli, je učivo robotiky. Složit robota z lega dle návodu zvládá bez problémů, skládá si lego i doma. S TU a asistentem jsme měli obavy z toho, zda-li po žákovi chtít, aby vytvářel i program a robota si rozhýbal. Domluvili jsme se na tom, že vyzkoušíme základní verzi Lego Spike Essential, kde jsou návody v podobě obrázků pro vytvoření programu. Nejdříve bylo na žákovi vidět, že tomu moc nerozumí, ale s pomocí asistenta začal tento základní postup programování chápat a chtěl skládat i jiné složitější věci a programovat si je. To vše dělal na PC.
Pak jsme si řekli, že mu zkusíme dát trošku složitější Lego Spike Prime, kde už je na zapojení více motorů a senzorů. Zde ovšem pro snadnější ovládání bylo nutné pracovat s tabletem. Opět s pomocí asistenta a chvílí cviku dokázal tento žák za nějaký čas programovat základní programy pro rozpohybování robota a reakce senzorů na barvu. Jediný problém je však v tom, že pokud například tento žák s tabletem déle jak týden nepracuje, musí se mu asistent nebo pedagog opět věnovat, aby se mu postup zpětně vybavil. Na základě tohoto výsledku tablety pak začali využívat i ostatní kolegové (nap. ČJ a AJ) pro procvičovací aktivity ve formách obrázků.
Závěrem si myslím, že pro tyto žáky je asistent opravdu důležitý parťák, aby vyučující mohlo plnohodnotně učit jak žáky bez PO, tak i s PO. Snad staří aspoň takovíto popis :-).