Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Eva Mečířová -
Počet odpovědí: 34

Vyučující I. stupně by ráda v souvislosti s revizí RVP zařadila do výuky prvouky ve 3. třídě aktivity pro podporu digitálních kompetencí žáků. Bude probírat savce, ptáky a ryby.  

Najděte, co byste kolegyni doporučili, a podělte se o nápady s ostatními. Sdílejte tři nápady (zdroje, aktivity apod.). Důležité je, abyste napsali, jak jste postupovali při hledání relevantních zdrojů. Kde jste se inspirovali? Kde jste začali hledat? Jak jste si ověřili, že je zdroj relevantní?

Každý nápad a postup hledání zaznamenejte zvlášť. Celkem tedy musíte vložit 3 příspěvky.


V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Pavel Krejčí -
Doporučuji Kahoot! Žáci mohou odpovídat buď na mobilech, tabletech, nebo na PC. Učitel si může vytvořit vlastní test a napsat si vlastní otázky a odpovědi. Může i najít již vytvořené testy, v tom případě vždy doporučuji si test nejdříve zkontrolovat, zda má relevantní otázky a odpovědi.
Kahoot již znám a myslím, že většina učitelů ho zná, takže web nekontroluji (komunitní testy samozřejmě ano).
https://create.kahoot.it/discover

Jako druhý bych doporučil web Umímefakta. Za projektem stojí tým složený jak z učitelů, tak programátorů. Spolupracují s výzkumnou skupinou Adaptive Learning na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity.
Web již nějakou dobu znám, ověřoval jsem si testy, zda mají správně otázky a odpovědi.
https://www.umimefakta.cz/biologie/

Třetí jsem musel Googlit (vyhledávání: savci 3. třída), protože pracuji na gymnáziu a většina zdrojů je pro druhý stupeň a výše.
Našel jsem například: https://skolakov.eu/prvouka-3-trida
Prošel jsem prezentace a aktivity, abych zkontroloval, zda web obsahuje správné informace.
Pěkné aktivity pro práci s interaktivní tabulí, tablety nebo PC.
Pozor na přebírání obsahu (viz. zápatí stránky).
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Helena Slouková -

Předně záleží na kolegyni, jak zvládá digitální technologie, jestli hodina proběhne v kmenové učebně jen s interaktivní tabulí či s pomocí PC, tabletů, robotů... Také záleží na tom, jestli chce hledat pomoc na internetu nebo využít školní zdroje. Ve škole používáme program ActiveInspire, ve kterém se dají nachystat velmi pěkné interaktivní aktivity, materiály, testování s pomocí hlasovacích zařízení, lze vytisknout i pracovní listy (pracují tak všechny děti). ActiveInspire má vlastní knihovnu s obrázky, aktivitami, ale zle vkládat i vlastní či stažené obrázky, videa. Program se dá použít zprostředkovaně i při on-line výuce, je zde možné i natáčet videa.

Z internetu bych pro úvod do tématu, případně procvičení navrhla např. vytvoření kartiček, pracovních listů atd. v aplikaci Canva. Každý si může vytvořit vlastní materiály nebo použít předpřipravené. Pozor jen na již vzorové např. pracovní listy v angličtině. Dá se použít překladač, ale není zatím 100% spolehlivý. Je potřeba si text zkontrolovat.

V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Helena Slouková -
Druhou možností bych navrhla Google Aps, kde si může paní učitelka vytvořit prezentaci, k dispozici je i "Formulář" pro tvorbu kvízů či přímo Google učebna, kterou může použít při prezenční i on-line výuce. Děti sem mohou vkládat práce podle zadání, sdílet dokumenty, tvořit společné práce.
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Helena Slouková -
K procvičení bych navrhla také již od kolegy zmiňovaný Kahoot!, u kterého ale na rozdíl od hlasovacích zařízení je potřeba, aby měly děti k dispozici svůj počítač či tablet. Kahoot! se pro menší děti velmi hodí pro svou grafiku. Je velmi oblíbenou činností při zpestření testování/ procvičení učiva napříč předměty a ročníky ZŠ.
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jana Volfová -
Jako první nástroj, kde je možné hledat zajímavé zdroje pro výuku je: Wordwall.  Jde o zajímavou online aplikaci, kde se dají vytvořit křížovky, kvízy atd. Učitelé zde vkládají náměty pro výuku a sdílejí je s ostatními. Jako o výukovém nástroji se o ní můžeme dočíst např. v Učitelských novinách nebo na stránce https://www.guruveskole.cz/wordwall/. 
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jana Volfová -
Jako druhý nástroj bych kolegyni doporučila Kahoot. Jde o užitečný nástroj, který je ověřen mnoha kolegy a slouží k vytváření kvízů, které se hodí na procvičení učiva. Hodně se využívá při výuce cizích jazyků, já ho často používám pro opakování učiva. 
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jana Volfová -
Jako třetí jsem také vyhledala https://skolakov.eu/, kde jsou různé interaktivní prezentace a cvičení pro 1. stupeň základní školy. Informace jsem si ověřila, abych vyhodnotila, zda se dá stránka považovat za kvalitní zdroj.  Kolegyně by se zde mohla případně inspirovat a vytvořit vlastní interaktivní prezentaci. Pokud by žáci využívali Office 365, mohli by např. ve dvojicích vytvořit jednoduchou prezentaci na toto téma. 
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Vladimír Vlk -
www.wordwall.net - připravit si soutěžní pořad - quiz, rychlé rozhodování savec, pták, ryba
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Vladimír Vlk -
https://learningapps.org/
vytvořit aktivitu - např. hledání párů rodové a druhové jméno. Děti přetahují odpovídající si pojmy na sebe a páry zmizí.
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Vladimír Vlk -
skolakov.eu - prvouka 3. třída
úvod, stavba těla, poznávačka .... pro ryby, ptáci, savci
nejvíc tento web používáme na procvičení násobilky

zdroje - patří k mému minulému příspěvku (už nejde doplnit): wordwall.net dozvěděl jsem se od kolegyně
o https://learningapps.org/ jsem se dozvěděl na webináři NPI, používá ho např. Ing. Roubal v materiálu Digitální technologie a IS
aktivita se vytváří, takže za relevantnost si odpovídá vyučující.
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Vít Molva -
Je třeba zjistit, jaké má kolegyně možnosti, co se týče vybavení. U nás ve škole je velké množství tabletů, takže bych doporučil práci s nimy.
1) Na poznávání jednotlivých zástupců bych doporučil přiřazování v aplikaci learningapps je možné použít již vytvořené poznávačky nebo si vytvořit vlastní. Při práci s vytvořenými je třeba si je dopředu zkontrolovat, zda jsou odpovědi správné
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Vít Molva -
2) Určitě vytvořit soutěž v aplikaci kahoot, to je pro děti velmi atraktivní a děti mezi sebou soutěží. Je zde vyžadována správnost i rychlost. Opět je možné použít již vytvořené nebo vytvořit vlastní.
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Vít Molva -
3) Při snaze o vytvoření online pracovního listu bych doporučil vytvořit pracovní list v aplikaci liveworksheet. Opět by si děti mohly pracovní list vyplňovat na tabletech a v případě nejasností by si mohly nějaké informace dohledat na internetu
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Petr Malknecht -
Varianta 1:
Pro individuální procvičování látky bych doporučil kolegyni prostředí umimeto.org / umimefakta.cz kde ve spojení s mobilní učebnou mohou žáci procvičovat probrané učivo individuálně pomocí zadaného úkolu. U zadaného tématu například: https://www.umimefakta.cz/biologie/cviceni-savci-stopy
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Petr Malknecht -
Varianta 2:
Využití prostředí Kahoot!, žáci mohou využít i vlastní techniku pro odpovídání, ideální pro procvičování ve skupině s následným okamžitým rozborem výsledků
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Petr Malknecht -
Varianta 3:
Využití beebotů nebo jiných robůtků, fungujících na obdobném principu. Pod průhlednou pojezdovou podložku se dají připravit vlastní obrázky / texty. Děti pomocí programování musí robota "dostat" na správné zvíře, stopu, název životního prostředí atp..
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Peter Podoba -
1) Vyhledával jsem vhodné multimediální materiály na téma savci a portal DUMY.cz mě zavedl až k zajímavému programu ALF https://programalf.com/alf/cz/pex.html#, kde lze například vytvořit pexeso na nějaké téma. Pexeso pak lze hrát na PC, tabletech nebo na interaktivní tabuli. Myslí, že pro žáky 3. třídy by to mohlo být vhodné a zábavné.
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Peter Podoba -
2) Klasika Kahoot. Pokud ještě nezná, seznámil bych paní. učitelku s touto aplikací, kterou by zcela jistě využila i v jiných předmětech. Pro žáky je to velmi zábavné a chytlavé, mohou používat své mobilní telefony, pokud nemají, tak nějaké tablety nebo co má škola k dispozici.
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Peter Podoba -
3) Virtuální reality. Pokud jí ovšem škola disponuje a paní učitelka se jí nebude bránit zuby nehty, jak to většinou bývá. Jsem přesvědčený, že žáci 3. třídy už nebudou mít problémy tuto technologii ovládat, možná už to i mají doma. Lze tam například najít spoustu 360° videí jak savců, ptáků tak i podmořského světa. Pro učitelku není nutné nic složitě instalovat, pouze vyhledat daná videa v prohlížeči, žádná "rocket science" :-)
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Pavel Krejčí -
Jako druhý bych doporučil web Umímefakta. Za projektem stojí tým složený jak z učitelů, tak programátorů. Spolupracují s výzkumnou skupinou Adaptive Learning na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity.
Web již nějakou dobu znám, ověřoval jsem si testy, zda mají správně otázky a odpovědi.
https://www.umimefakta.cz/biologie/
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Pavel Krejčí -
Třetí jsem musel Googlit (vyhledávání: savci 3. třída), protože pracuji na gymnáziu a většina zdrojů je pro druhý stupeň a výše.
Našel jsem například: https://skolakov.eu/prvouka-3-trida
Prošel jsem prezentace a aktivity, abych zkontroloval, zda web obsahuje správné informace.
Pěkné aktivity pro práci s interaktivní tabulí, tablety nebo PC.
Pozor na přebírání obsahu (viz. zápatí stránky).
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jan Čech -
Jeden ze zajímavých odkazů lze najít na YouTube - Prvouka pro 3 třídy:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkvJnK4O_IZc7o55Yv-uvpwFWG9JzSprs
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jan Čech -
Druhý odkaz na prvouku pro 3. třídy:
https://skolakov.eu/prvouka-3-trida
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jan Čech -
Třetí odkaz vložím na exkurzi do Národního muzea:
Virtuálně:
https://www.nm.cz/program/pro-rodiny-s-detmi/hudebni-zverinec,
nebo
https://www.nm.cz/virtualne-do-muzea/narodni-muzeum-pro-deti/nakoukni-do-muzea
Následně exkurze, např. Kdo je kdo v živočišné říši:
https://www.nm.cz/program/pro-skoly/kdo-je-kdo-v-zivocisne-risi
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jáchym Glas -
Vzhledem k tomu, že díky technickým problémům odpovídám asi jako poslední a většina nápadů jíž zde zazněla tak jsem vzal na pomoc GPT4:

1) Využití interaktivních prezentací a kvízů: Vytvořte nebo využijte již hotové interaktivní prezentace na téma savců, ptáků a ryb. Po prezentaci můžete použít aplikace jako Kahoot! nebo Quizizz pro vytvoření zábavného kvízu, který žákům pomůže upevnit si získané informace.

2) Projektová práce s využitím internetového výzkumu: Rozdělte třídu do malých skupin a přiřaďte každé skupině konkrétního savce, ptáka nebo rybu k výzkumu. Žáci mohou použít internet k nalezení informací o jejich zvířeti a pak vytvořit digitální prezentaci nebo plakát pomocí nástrojů jako Google Slides nebo Canva.

3) Vytvoření digitálního herbáře nebo atlasu zvířat: Nechte žáky sbírat obrázky, videa a informace o různých savcích, ptácích a rybách a poté je shromáždit do digitálního herbáře nebo atlasu. Pro tento úkol mohou využít nástroje jako Google Docs nebo Microsoft PowerPoint.

4) Programování a robotika: Pokud máte přístup k robotickým sestavám nebo kódovacím platformám, můžete nechat žáky vytvořit jednoduché projekty, které simulují chování zvířat. Například pomocí Scratch nebo Lego WeDo mohou žáci vytvořit modely, které napodobují pohyby ryb nebo ptáků.
V odpovědi na Jáchym Glas

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jáchym Glas -
Vzhledem k tomu, že díky technickým problémům odpovídám asi jako poslední a většina nápadů jíž zde zazněla tak jsem vzal na pomoc GPT4:

1) Využití interaktivních prezentací a kvízů: Vytvořte nebo využijte již hotové interaktivní prezentace na téma savců, ptáků a ryb. Po prezentaci můžete použít aplikace jako Kahoot! nebo Quizizz pro vytvoření zábavného kvízu, který žákům pomůže upevnit si získané informace.

2) Projektová práce s využitím internetového výzkumu: Rozdělte třídu do malých skupin a přiřaďte každé skupině konkrétního savce, ptáka nebo rybu k výzkumu. Žáci mohou použít internet k nalezení informací o jejich zvířeti a pak vytvořit digitální prezentaci nebo plakát pomocí nástrojů jako Google Slides nebo Canva.

3) Vytvoření digitálního herbáře nebo atlasu zvířat: Nechte žáky sbírat obrázky, videa a informace o různých savcích, ptácích a rybách a poté je shromáždit do digitálního herbáře nebo atlasu. Pro tento úkol mohou využít nástroje jako Google Docs nebo Microsoft PowerPoint.

4) Programování a robotika: Pokud máte přístup k robotickým sestavám nebo kódovacím platformám, můžete nechat žáky vytvořit jednoduché projekty, které simulují chování zvířat. Například pomocí Scratch nebo Lego WeDo mohou žáci vytvořit modely, které napodobují pohyby ryb nebo ptáků.
V odpovědi na Jáchym Glas

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jáchym Glas -
Vzhledem k tomu, že díky technickým problémům odpovídám asi jako poslední a většina nápadů jíž zde zazněla tak jsem vzal na pomoc GPT4:

1) Využití interaktivních prezentací a kvízů: Vytvořte nebo využijte již hotové interaktivní prezentace na téma savců, ptáků a ryb. Po prezentaci můžete použít aplikace jako Kahoot! nebo Quizizz pro vytvoření zábavného kvízu, který žákům pomůže upevnit si získané informace.

2) Projektová práce s využitím internetového výzkumu: Rozdělte třídu do malých skupin a přiřaďte každé skupině konkrétního savce, ptáka nebo rybu k výzkumu. Žáci mohou použít internet k nalezení informací o jejich zvířeti a pak vytvořit digitální prezentaci nebo plakát pomocí nástrojů jako Google Slides nebo Canva.

3) Vytvoření digitálního herbáře nebo atlasu zvířat: Nechte žáky sbírat obrázky, videa a informace o různých savcích, ptácích a rybách a poté je shromáždit do digitálního herbáře nebo atlasu. Pro tento úkol mohou využít nástroje jako Google Docs nebo Microsoft PowerPoint.

4) Programování a robotika: Pokud máte přístup k robotickým sestavám nebo kódovacím platformám, můžete nechat žáky vytvořit jednoduché projekty, které simulují chování zvířat. Například pomocí Scratch nebo Lego WeDo mohou žáci vytvořit modely, které napodobují pohyby ryb nebo ptáků.
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jiří Řehoř -
1) Kahoot je oblíbená aktivita, hlavně pro menší děti, verze zdarma však nemá tak rozsáhlý archiv, doporučil bych tedy pro pravidelné používání zakoupení licence.
Tablety k zapůjčení do tříd u nás máme, každý žák tedy může pracovat na školním zařízení.
Create kahoot - Kahoot!
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jiří Řehoř -
2) Procvičování pro cvičení na interaktivní tabuli – v programu SMART Notebook (ke spuštění je nutné mít v tabuli tento program nainstalovaný v nejnovější verzi, která opět podporuje Flash plug-in)
Savci - Prvouka - Základní 1. stupeň - DUMy - VeŠkole.cz (veskole.cz)
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jiří Řehoř -
3) Něco z naší „domácí kuchyně“ – v aplikaci MS FORMS (máme přístup na office.com v základní verzi) lze vytvořit např. pěknou poznávací hru – obrázky se vkládají přímo v aplikaci, stačí pak vytvořit kvíz, kde děti volí třeba ze tří variant – pták, savec, ryba (obrázky lze vkládat i k odpovědím). Zadání může být přímo přes tuto aplikaci odkazem na e-mail nebo přes MS TEAMS (kterou využíváme) a žáci mohou pracovat na tabletech, PC, noteboocích, vlastních smartphonech atp.
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jaroslav Martínek -
Pro ilustraci a rozdělování konkrétních zástupců jednotlivých taxonů bych doporučil zvážit použití SMARTclass HUB (https://www.veskole.cz/clanky/typy-aktivit-ktere-je-mozne-vytvorit-v-smartclass-hub), se kterým se žáci mohou později setkat ve výuce cizího jazyka.
Výhodou je, že do svých aktivit dokáže kombinovat obrazovou, zvukovou i textovou informaci.

BTW: Zvážit by se dalo i mezipředmětové zařazení cizojazyčného názvu zvířete (např. při opakování) - když už to je původně SW "pro jazyky".
V odpovědi na Jaroslav Martínek

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Jaroslav Martínek -
https://skolakov.eu/prvouka-3-trida/savci
https://skolakov.eu/prvouka-3-trida/ptaci
https://skolakov.eu/prvouka-3-trida/ryby
V odpovědi na Eva Mečířová

Re: Pomozte kolegyni rozvíjet digitální kompetence žáků v prvouce

autor Josef Vůjta -
Určitě bych doporučil kolegyni portal umimeinformatiku.cz , je zde spousta materiálů na různé předměty. V jejím případě bych se zaměřil na sekci Přírodověda, kde najde interaktivní cvičení a kvízy o savcích,ptácích a rybách. Dál bych ji doporučil portál Scratch ( schratch.mit.edu), který podporuje kreativní programování pro děti. Jsou zde i hotové šablony a aktivity,kde mohou žáci programovat jednoduché animace zvířat ( savců,ptáků,ryb),což propojí jejich znalosti z prvouky s programováním a kreativní myšlením.Dál bych ji doporučil aby v Google Clasroom žáci vytvořili digitální atlas zvířat. Budou přitom vyhledávat informace,vkládat obrázky a zapisovat klíčové informace.