Budování odborných kapacit pro implementaci revidovaného RVP PV
Osnova sekce
-
Interní kurz pro (spolu)pracovníky IPs Kurikulum přináší základní vhled do vize, cílů a obsahu revizí RVP (předškolního i základního vzdělávání). Obsahuje základní materiály k prostudování a materiály doporučené, které umožňují hlubší vhled do dané problematiky. V závěru je zařazen krátký dotazník určený především pro sebereflexi a pro položení otázek, které budou zodpovězeny v navazující části vzdělávání.
-
Současný svět se potýká s výzvami, jako jsou sociální a ekonomická nerovnost, změna klimatu, biologická krize, technologická revoluce a další. Řešení těchto výzev vyžaduje zaměřit se ve vzdělávání především na utváření a rozvoj klíčových kompetencí a základních gramotností, které umožní dětem vyrovnat se s nejistotou a obstát v podmínkách měnícího se světa. Klíčové kompetence a základní gramotnosti jsou jednotící linií pro kurikula předškolního, základního a středního vzdělávání a jsou základem pro celoživotní učení, pracovní kariéry, občanský a osobní život.
-
Publikovaný text pro veřejnou konzultaci. Neobsahuje metodickou podporu, která v tuto chvíli není k dispozici.
-
Prostudování podkladu je podstatné pro pochopení návaznosti mezi předškolním a základním vzděláváním. Doporučujeme prostudování obecných částí, základních gramotností, klíčových kompetencí a očekávaných výsledků učení ve vzdělávacích oblastech v uzlovém bodě 5. ročník.
-
-
-
V rámci veřejné konzultace k úpravám RVP byl uspořádán kulatý stůl. Spoluautoři představili upravený dokument RVP PV a dále diskutovali se zástupci MŠMT, asociací, pedagogických fakult o dílčích tématech. To dává ucelený vhled do procesu změn.
-
V rámci vysílání Otevřeně o revizi vznikl záznam, který představuje cíle a podstatu zadání aktualizace RVP PV, plynoucí ze Strategie 2030+, i způsoby jejich naplnění. Dále zde najdete popis průběhu práce na aktualizaci, způsob výběru a zapojení spolupracovníků.
-
Materiál je sice primárně určený pro rodiče, ale názorně představuje, k jakým dovednostem by měli učitelé v MŠ a rodiče děti vést, aby jim usnadnili vstup do školy.
-
-
-
Materiál byl zásadním východiskem pro formulace očekávaných výsledků učení i tvorbu metodické podpory. Byl akceptován všemi tvůrci, kteří se podíleli na přípravě částí týkajících se 1. stupně napříč vzdělávacími oblastmi. Protože nebylo zřejmé, jak bude přistoupeno k uzlovému bodu ve 3. ročníku, je jeden odstavec věnován této problematice. V revidovaném RVP ZV, kromě základních gramotností, pro 3. ročník nejsou formulovány očekávané výsledky učení.
-
Autorský text (Havlínová, Splavcová) byl připraven (červen 2024) na základě požadavku PR a bude publikován v Řízení školy. Zachycuje podstatu přechodu mezi předškolním vzděláváním a 1. stupněm ZŠ a mezi 1. a 2. stupněm ZŠ. Jedná se o interní materiál.
-
Webinář představuje společné principy předškolního a prvostupňového vzdělávání, od kterých se odvíjí koncept plynulého přechodu mezi těmito stupni.
-
-
-
Reflexe slouží účastníkům i lektorům pro orientaci ve zvládnutí dané problematiky. V poslední položce může účastník položit otázky, které ho v průběhu samostudia napadaly. Budou zohledněny lektory v navazující části vzdělávání.
-
-
-
Materiál poskytuje představu, k jaké praxi škol bychom při implementaci RVP měli směřovat.
-
Záznam obsahuje představení zásadních změn navrhovaných pro 1. stupeň.
-
Rozcestník na webu NPI ČR odkazuje na vhodné metodické materiály k aktuálním tématům, které lze využít při podpoře škol. Každé téma je rozděleno na společné inspirace, inspirace pro předškolní vzdělávání a inspirace pro prvostupňové vzdělávání.
-