Osnova sekce


  • Open Lightbox









    Uvažujete o e-learningu?
    Vítáme vás v minikurzu, který vám představí postupy tvorby e-learningu na Národním pedagogickém institutu.

    Pokud máte 5 minut a zatím nepotřebujete znát detaily, klikněte na tlačítko níže. Otevře se vám prezentace, v níž představíme základní rámec spolupráce na e-learningových kurzech.

    Pokud máte více času a zajímá vás, co konkrétního můžete v rámci spolupráce s týmem e-learningu očekávat, projděte si prezentaci a poté pokračujte na jednotlivé sekce níže.

    Naším cílem je, abyste odtud odcházeli s dobrou představou, jak vašim kurzům můžeme pomoci na svět.

    Vaše #holkyzelearningu
    e-learning@npi.cz


    ANO, CHCEME E-LEARNING



     P.S. Pokud se vám prezentace nenačítá, klikněte zde
  • Analýza

    • Každý vzdělávací záměr vyžaduje vzdělávací program na míru. K předání některých informací se více hodí prezenční workshop, jiné svou povahou přímo volají po e-learningu. Nejste si jistí, jak je na tom váš vzdělávací záměr? Pokud na následující otázky alespoň 7x odpovíte kladně, pak je velká pravděpodobnost, že e-learning bude správná volba.

      Informací, které je třeba v iniciační fázi tvorby nashromáždit, je velké množství. Abyste věděli, na co přesně se ptát a které poznatky a data jsou pro zahájení prací na kurzu nezbytné, připravili jsme pro vás tzv. checklist tvůrců, který vám tuto fázi usnadní.

      Chcete od nás zpětnou vazbu na své plánované kurzy? Povězte nám o svých plánech prostřednictvím tohoto formuláře. Ozveme se v rámci jednoho až dvou týdnů. 

      Než začnete e-learning plánovat, bude důležité poznat, co řeší budoucí uživatelé vašeho kurzu v praxi. Bude vás zajímat, jaké jsou jejich problémy spjaté s tématem kurzu. Na jaké otázky potřebují znát odpovědi. Jaké překážky musejí ve své práci překonávat. Společně analyzujeme poznatky o budoucích uživatelích na workshopu č. 1.

  • Plánování

    • Aby byl e-learningový kurz efektivní, měl by reagovat na skutečné problémy z praxe. Nestačí jednoduše vzít materiály, které již máte a jen je do e-learningu vložit. Některá témata budou nosnější, jiná méně. Abyste dobře rozhodli, která témata pro kurz zvolit, bude se vám hodit tento návod.

      Znovu se tu vracíme k praxi. Má-li se časová i finanční investice do e-learningu vyplatit, obrat k praxi je zásadní. Ideální by bylo, kdyby účastník téma e-learningu mohl hned druhý den uplatnit ve své práci. To neznamená zcela vynechat teorii. Znamená to stavět e-learning tak, aby byl snadno přenositelný do reálného světa, a tedy měl reálný dopad. Témata e-learningu spolu vybereme a poskládáme na workshopu II. 

      Témata kurzu jsou jedna věc, druhá věc jsou reálné cíle. Aby měl e-learning reálný dopad, je třeba také realisticky pojmenovat cíle a jejich evaluaci. Cíle i jejich vyhodnocení rovněž pojmenováváme na workshopu II.

  • Design

    • Moderní e-learning je takový e-learning, který je intuitivní, přehledný a také má trochu vtip a šarm. Toho všeho lze dosáhnout pomocí vhodně zvolených průvodců. 

      Všimli jste se, že vás tímto kurzem provázejí persony zástupkyň e-learningového týmu? Jejich přítomnost ovlivňuje nejen vizuální podobu kurzu, ale také způsob tázání či tón komunikace. S volbou průvodce i vizuálním stylem kurzu vám pomůže tento materiál

      Jakmile zvolíte průvodce pro svůj e-learningu, Obvykle se tím přirozeně nastaví i narativ kurzu. Průvodce (jeden či více) již svou přítomností vypráví příběh, který má začátek a konec. Vašim úkolem bude hlídat, aby se na cestě naplňovaly také dílčí cíle. Pokud jste zatím dílčí cíle jednotlivých lekcí nenastavovali, bez nich už to teď nepůjde.

      Motivací pro studující je vědomí, že kurz k něčemu spěje. Má jasný cíl a ten dílčími kroky naplňuje. Pozornost je ale třeba udržovat i jinak. Nejjistější formou jsou interaktivní činnosti, vtípky, zajímavosti či drobné úkoly, které studujícího pomyslně do příběhu vtáhnou. V designové fázi si vyzkoušíte navrhnout maketu kurzu a uvedené prvky rovnoměrně rozvrhnout.

  • Zpracování

    • Moodle není mrtvý. To je základní motto e-learningového týmu NPI. Již na několika projektech jsme se ujistili, že kurz v Moodlu může vypadat i skutečně být estetický, interaktivní a uživatelsky přívětivý. 

      Abychom takového efektu dosáhly, využíváme hojně moodlové moduly Stránka a  Přednáška. Ty nám nejvíce pomáhají v tom, aby byl e-learningy variabilní a zajímavý. 

      S nimi vás naučíme pracovat na workshopu IV.

      Dobrý e-learning využívá různá média. Rozhodně ale nelze říci, že jedno médium je obecně lepší než média ostatní. Největší sílu spatřujeme právě ve variabilitě. 

      Aby se tvorba e-learningu zbytečně neprodražovala, společně vytypujeme již na začátku zdroje, které by se pro tvorbu hodily. Hodnotíme jejich využitelnost s ohledem na autorská práva a licenci, délku, kontext, zvolená témata a zvolený narativ. Vždy se snažíme naplno využít to, co již existuje. Obvykle ale nově vzniká alespoň část textů. Proto je vhodné, aby tvůrce, jež bude mít na starost tvorbu v Moodlu měl zkušenost se vznikem vzdělávacího obsahu. 

      Jak již bylo řečeno, dobrý e-learning potřebuje interaktivitu. Ta může být uskutečněna pomocí autokorektnivích testů a kvízů, ale také pomocí příběhů, problémově-orientovaných situací či reflektivních otázek. 

      Společně s osvojováním moodlových modulů vás na workshopu IV povedeme k osvojování vdhoných forem interaktivity pro e-learning. 

  • Evaluace

    • V tuto fázi možná máte hotovou první lekci, možná jich máte víc. V každém případě nastává chvíle, kdy je třeba lekce či celý kurz testovat. 

      Testování může probíhat různými způsoby. Testující mohou být členové týmů a v rámci zpětné vazby řeknou, jak na ně kurz působí. Uživatelské testování může být uskutečněno se členy vlastního oddělení a požádat je, aby vám sdělili své dojmy. Nejefektivnější je ale testování s reálnými budoucími uživateli. 

      Na workshopu V vás na fázi testování včas připravíme. 

      Testování může probíhat různými formami. Někdy je vhodnější vyslat mezi testující dotazník, jindy se vyplatí rozhovor. V každém případě se testování i přes časovou a organizační zátěž vyplatí. Zpětná vazba vám pomůže vychytat chyby včas. 

      Více o testování se dozvíte na workshopu V.

      Na workshopu V se však nebudeme věnovat pouze testování před zahájením provozu. Pomůžeme vám naplánovat také průběžný sběr dat a jejich vyhodnocování během ostrého běhu kurzu. 

      Návrh testování vám pomůže zůstat v klidu ohledně dopadu e-learningu do praxe.

  • Dodání

    • Jistě můžete mít pocit, že kurz není nikdy dost hotový. To je normální. V určitou fázi je však třeba tvorbu kurzu ukončit a říci si, že je dost dobrý. 

      V tuto fázi naplánujeme kroky k tomu, aby byl kurz uveden do provozu. Bude třeba jej otevřít, doručit a studujícím zprostředkovat bezproblémový přístup. To všechno je třeba naplánovat předem. 

      Na workshopu VI probereme nejdůležitější kroky k příjemné uživatelské zkušenosti všech zúčastněných.

      V rámci workshopu VI otevřeme také téma dlouhodobé udržitelnosti kurzu. Ze zkušenosti víme, že kurzy je třeba aktualizovat. V případě dynamických témat je tak třeba činit jednou ročně. 

      Ještě než spolupráci ukončíme, pojmenujeme, které úpravy se budou týkat vašeho kurzu a kdy je třeba je uskutečňovat.

      Již ve fázi evaluace jsme zmiňovali potřebu kurz testovat a vyhodnocovat. Mimo jiné je třeba vyhodnocovat, zda a jaký má reálný dopad. 

      Ještě než ukončíme poslední fázi spolupráce našeho a vašeho týmu, naplánujeme testování dopadu e-learningu. 

      Budete tedy odcházet s jasným plánem i časovým harmonogramem.

  • holky z e-learningu

     

    Chcete začít spolupracovat?


    Kontaktujte nás na e-mailu: e-learning@npi.cz