Formulace výchovných a vzdělávacích cílů
Formulace
výchovných a vzdělávacích cílů
Úvod
Cíl –
kouzelné slovo označující něco, kam se chceme dostat a přitom pro to hodláme
udělat všechno, co zvládneme. Jsme ochotni zvládat útrapy, nepohodu, můžeme
zabloudit, ale vždy znovu cestu k cíli nalezneme. Víme, že cíle třeba
vůbec nebudeme schopni dosáhnout, přesto k němu stále míříme.
Vzdělávací
cíl – maturita, státnice, certifikát, nebo prostě jen prolézt do vyšší třídy?
V životě většina z nás má své vzdělávací cíle, obvykle proto, že chce
něco umět, abychom se tomu v životě mohli věnovat. Někdy nás to pak může i
uživit.
Výchovný
cíl – měl někdo z nás nějaký takový cíl? Naši rodiče pravděpodobně ano,
neboť oním cílem jsme my, nebo alespoň ti z nás, kteří se bez uzardění
mohou označit za (skoro) dospělé. Vychovávat ale můžeme i sami sebe a vedeme-li
děti a dospívající v našem oddíle, pak vychováváme, i když nechceme.
Formulace
cílů – cíl si musíme označit, abychom k němu mohli směřovat. Mohou jej za
nás označit i jiní, ale rozhodnutí směřovat k němu je jen naše. Cílů je
nepřeberně mnoho, musíme si ale umět vybrat ty své.
Není
pochyb, že při naší oddílové činnosti sledujeme nějaké cíle. Jestliže jich
chceme dosáhnout, musíme si vychovat naše oddílové svěřence a musíme je proto i
leccos naučit. Aby naše snažení mělo úspěch, hodí se nám naše cíle formulovat,
tedy vyjádřit, ujasnit si, co chceme. Zároveň je to námět k výměně názorů
s těmi, kteří se v oddíle podílí na vedení spolu s námi. Cíle
snáze dosáhneme společně; abychom se k němu mohli vydat, musíme o něm mluvit,
tedy si ho formulovat.
Příklad na začátek
Tak tedy
vymýšlejme nějaký ten oddílový cíl výchovný a zároveň vzdělávací. Můžeme chtít,
aby všichni naši členové uměli šest základních uzlů a zavázali je v čase
pod minutu a půl. Jestliže si toto takto řekneme a, jako vedoucí, se na tom
shodneme, pak je to náš cíl a to vzdělávací, protože naše členy něco učíme.
Zároveň je to i cíl výchovný, protože aby vůbec někdo z členů, což obvykle
bývají děti, se věnoval činnosti, jako je vázání uzlů, musí být přinejmenším
vychován tak, aby s tím nepraštil, když se mu to už napodruhé zavázat
nepodaří.
A teď
důležité varování: jestli se už těšíte na soupis nejdůležitějších cílů, které
byste si měli zformulovat, aby se vám dobře vychovávalo a vzdělávalo, budete
zklamáni! Tento text vám nemá napovídat (nadiktovat), co za cíle máte mít.
Spíše by vás měl navést k tomu, jak si mezi sebou cíle výchovy a
vzdělávání ujasnit, jak společně působit, aby byl cíl dosažen a co udělat, když
se vaše cíle, obrazně řečeno, začnou ztrácet v mlhách.
To, jaké
cíle si zvolíte, je ale jen a jen na vás.
Trocha teorie
Proč vůbec mít cíle
V oddíle,
resp. skupině dětí a mladých lidí působíme proto, že nás to baví. Pochopitelně
nebaví nás všechno, ale to co děláme, děláme pro náš vlastní pocit a radost.
Pro některé už jen to, že by si měli stanovit cíl, tuto radost trochu kalí,
protože celou činnost posouvá ze sféry zábavy do oblasti blízké povinnostem.
Přitom máme ohromnou výhodu, že své cíle si můžeme stanovovat (na začátku)
úplně sami!
I když
úplně sami, to by asi nebyl ten nejlepší způsob. Cíle se snáze dosahují
společně a cíl bude tím více společný, čím více se i jeho stanovení bude věcí
více lidí. Pozor! Neznamená to, že je dobré svolat všechny starší a zkušenější
členy a oslovit je s tím, že by bylo dobré stanovit si nějaký společný
cíl. Mnozí by to asi pokládali za námět k vtipné scénce. Cíle pro vedení
oddílu, družiny či kolektivu vůbec by si měli stanovovat opravdu jen ti, kteří
jeho vedení aspoň trochu rozumějí. Inspiraci k jejich stanovování by ale
měli sbírat mezi svými svěřenci.
A nyní se
dostáváme k jádru věci. Děti a mladí lidé, kteří (prozatím) nepatří mezi
osoby vedoucí ostatní, se vámi vést nechají rádi, budou-li mít pocit, že
společně někam směřujete. V konkrétním smyslu slova? Jestliže vyrazíte na
vycházku, nebo horskou tůru, půjde se vám snáze, když budete vědět, kam chcete
dojít. Vůbec to neznamená, že v průběhu nemůžete svůj cíl změnit, že
k tomu nemohou říci svůj názor i ti, kteří nevedou, nebo jen
s vedením pomáhají. Pokud vyrazíte jen tak, bez cíle do lesa, stejně si
budete muset časem ujasnit, kde se zastavíte a kam se vrátíte. Budete-li mít
cíl ujasněn už předem, půjde se vám snáze.
Cíle
abstraktní slouží ke stejné věci. Vaše autorita coby vedoucích bude pevnější,
když ti, které vedete, budou mít povědomí o nějakém (vyšším) cíli. Jestliže ve
své činnosti budete sledovat nějaký záměr, pak i když ho budete průběžně měnit,
upravovat, rozdělovat, bude váš oddíl, družinu, skupinu stmelovat, protože cíl
především mění chaos působení jednotlivců v řád.
Cíle jasné a cíle skryté – abstraktní
Když se
vrátíme k příkladu, to, aby všichni v oddíle uměli základní uzly, je
cíl srozumitelný všem. Ne všichni pochopí, proč je dobré uzly umět, i ti
nejmladší ale porozumí tomu, že jen tehdy se mohou zúčastnit soutěže ve vázání,
když všech šest uzlů dokážou zavázat.
Za
konkrétním cílem se ale může skrývat cíl jiný, srozumitelný jen těm starším a
zkušenějším. Skrze vázání uzlů ukázat svým členům něco nového, zajímavého,
s čím se v běžném životě nesetkají, protože přesně takové věci je
přitahují k činnosti v oddíle. K tomu, abychom si stanovili
abstraktní cíl, obvykle nemáme jednu jasnou motivaci. Chceme mít dobrý oddíl
s báječnými členy a k tomu, aby takový byl se chceme nějak dostat.
Dostávat se budeme snadněji po krocích, co splněný cíl, to krok.
Zatímco
dosažení konkrétního cíle se obvykle snadno pozná, to jestli jsme dosáhli cíle
abstraktního, resp. jestli se k němu aspoň blížíme, nemusí být úplně
zřejmé. Z podstaty věci jsou proto abstraktní cíle hůře dosažitelné, a
protože jsou abstraktní, různí lidé vidí jejich dosahování různě. Pro konkrétní
cíl máme šanci získat si téměř všechny členy oddílu včetně těch nejmenších,
cíle abstraktní jsou pro vedoucí, rádce a ty starší a zkušenější.
Kde se berou cíle
Vyrážíme-li
na tůru, její cíl obvykle vybere jeden z nás, velmi často ten, kdo tuto
akci povede. Obvykle si o cíli kam dojít s někým popovídá; vede-li oddíl
více vedoucích, pohovoří o cíli mezi sebou. To, že jsme pro cíl naší túry
získali i ostatní, poznáme na srazu – podle toho, kolik z našich členů
nakonec přišlo.
Cíle tedy
obvykle formulují vůdcové – ti, kteří pak pro onen cíl získávají ty druhé.
V průběhu získávání se cíl může pozměnit; společný cíl může být nakonec o
dost jiný než to, co se zrodilo v hlavě jednoho z vedoucích. Tak je
to správně; jedna z velkých chyb je, když ten z nás, který jako první
přišel s nápadem zkusit dosáhnout x, pak trvá na tom, že x je jediný
správný cíl, když většina se nakonec nadchne pro y. My zkušení víme, že když
dosáhneme y, bude našim novým cílem právě to x, které stálo na začátku.
Někdy
s úžasem, možná i ohromením zjišťujeme, že někteří z našich členů
vymysleli něco nového a rozhodli se pro to získat ostatní. I kdybychom byli na
rozpacích, co to ti naši svěřenci vymýšlejí, je to pro nás skvělá zpráva.
Jestliže máme mezi členy takové, kteří z nápadu udělají cíl, pak brzy
nebudeme na vedení sami. Naopak, naše spolupracovníky, rádce a nástupce bychom
měli hledat právě mezi těmi, kteří projeví schopnost najít sobě i jiným nějaký
cíl.
Dost teorie
Co jsou
cíle, k čemu nám slouží, jak se dají rozdělit a kde se berou, už víme.
Zbývá maličkost: zjistit, jak si cíle stanovit, aby byly dosažitelné a jak se
pak propracovat k jejich dosažení.
Jak stanovit cíl
Svolat si
vedoucí a rádce se slovy: “Tak teď si musíme stanovit nějaký cíl a měl by být
výchovný i vzdělávací zároveň.“ by asi nebylo to pravé. Cíl máme proto, že
chceme něčeho dosáhnout a naše snažení je obvykle motivování tím, že se nám
něco nelíbí, resp. není podle našich představ, a nebo lépe: seznámíme se
s něčím, co je lepší a chceme to mít v oddíle taky tak.
Cíle
bychom tedy měli volit:
·
Tak, aby
vyrůstaly z všedního oddílového života
·
Po debatě
s dalšími v našem oddíle
·
Aby pro naše
svěřence byly splnitelné
Krátký
příklad: v oddíle máme hodně kluků, ale málo děvčat. Mnozí to za problém
nepovažují, ale starší jistě cítí, že to není to pravé. Stanovíme si cíl získat
pro oddílovou činnost více děvčat s tím, že je třeba začít u těch
nejmladších. Nejmladší kluci nemají s přivedením holek ve svém věku
problém.
Poznámka:
náš cíl je nanejvýš výchovný, je ale vzdělávací? Pro ty, kteří vymýšlejí, jak
ho dosáhnout, určitě.
Jak cíl dostat mezi lid
Aneb jak
pro svůj cíl získat ostatní.
Nejlepší
je, když cíl vzejde z debat a diskuzí. Úloha vedoucího je pak cíl
formulovat v úzkém kruhu ostatních, kteří se na vedení podílejí –
jednoduše a srozumitelně. Pak je třeba pro tento cíl získat starší a zkušené
členy, rádce a podobně. Je žádoucí, aby si cíl vzali za svůj. Oni pak svými
slovy, jednodušším podáním přenesou cíl mezi mladší. Budou vymýšlet, jak cíle
dosáhnout nejsnáze, nejrychleji, s nejlepším výsledkem do budoucna atd.
Cíl se stane předmětem soutěže. Po určité době už cíl začne žít vlastním
životem, začne se vyvíjet podle toho, jak se daří či nedaří ho dosáhnout.
Pokračování
krátkého příkladu: Rádcové musí být nejprve přesvědčeni o tom, že cíl je
správný, tedy že více děvčat potřebujeme. Pak bychom jim měli vysvětlit, proč
chceme začít právě u těch nejmladších. Mohou mít na věc jiný názor, ale to
nevadí, více cest k naplnění cíle nás k němu zavede rychleji.
Získávání holek mohou pojmout jako soutěž a jako takovou ji zorganizovat těm
mladším.
Když se nám nedaří k cíli vykročit
Někdy
máme cíl, nadšení u členů, ale ne a ne udělat ten první krok. Máme málo času,
problémy zdánlivě neodkladné, řešíme hromadu drobností, které musí být hotovy
co nejdříve, tento týden, do konce měsíce atd. Nadšení pro cíl pomalu
vyprchává.
Možná
byla chyba, že jsme cíl vytýčili v nevhodnou dobu. Začít etapovou hru pár
týdnů před důležitými zkouškami asi nebylo to pravé. Na druhou stranu, někdy
stačí vrhnout se do věci po hlavě a pak jen podpořit ty další, které jsme
získali pro náš cíl.
Rozhodně
se ale nespoléhejme na to, že ten první krok udělají ostatní. Druhý a třetí
určitě, ten první je ale výsadou vedoucího.
Co když nejsme dost vytrvalí?
Rozvrhnout
si síly je důležité u každého snažení. Nadšení, zvláště u těch mladších, může
rychle opadnout a pak je na vedoucím, aby ho zase rychle rozdmýchal.
Pamatujme
na to, že cíle dosáhneme jen společně. Neznamená to ale, že vedoucí musí být
v zápřahu dnes a denně a nesmí polevit ani o píď. Naopak, když se věc
daří, je někdy lepší ponechat všemu volný průběh a vložit se do toho, až když
se u členů projeví první známky únavy.
Proč je tak těžké dosáhnout cíle
Cíl není společný
Cítíme-li,
že něco náš oddíl opravdu potřebuje, ale nedaří se nám najít podporu, možná
musíme jen zacílit jinam. Někdy se stává, že většina starších, rádců atd. má
zkrátka cíle jiné. Pak je otázka, jestli je nepodpořit i přesto, že to třeba
není to pravé. Někdy ale nemají cíle žádné. V tom případě bychom měli
v oddíle získat pro náš cíl někoho mimo tento okruh.
Nový
příklad: Chodí nám málo členů na akce. Našim cílem je zvýšit účast, to se ale
dlouhodobě nedaří. Všichni si zvykli, že můžou přijít, kdy se jim zachce, a
náramně jim to vyhovuje. Koho jsme chtěli pro náš cíl získat? Pakliže jsme se
obraceli na ty starší a zkušené, asi to nebylo správně. Už mají spoustu jiných
zájmů a volný režim jim vyhovuje ze všeho nejvíc. Pro tento cíl musíme získat
tahouny kolektivu bez ohledu na věk; pak máme šanci, že to bude náš společný
cíl.
Cíl není ujasněn
Jestliže
si jako náš cíl stanovíme „mít dobrý oddíl“, všichni s ním budou
souhlasit, každý si ale pod tím představí něco jiného. Hlavně však, každý bude
mít svoji představu, jak to udělat.
K cíli
budeme společně směřovat snáze, když bude jasný nejen cíl jako takový, ale budeme
mít i podobnou představu co pro jeho dosažení udělat. Vedoucí by měl onen
abstraktní cíl „mít dobrý oddíl“ přeměnit na cíle konkrétní, kterým ostatní
porozumí a najdou cestu k jeho dosažení.
Cíl je
tím méně jasný, čím vzdálenější se jeví. Proto je dobré formulovat cíl
konkrétní a dosažitelný: „Hry na našich akcích nás baví, ale jsou pořád stejné.
Na každé akci budeme mít nejméně jednu úplně novou hru.“ Až dosáhneme tohoto
cíle, můžeme jít dál a stanovit nový.
Rychle zapomínáme
Náš oddíl
funguje dobře; vše běží podle zaběhnutého scénáře a zejména ti starší
z vedení v tom nevidí nic zlého. Je to zkrátka rutina; děláme, co nás
baví a basta. Nebezpečí, že se nám zvláště starší členové začnou nudit a
odejdou jinam, je týden od týdne větší.
Ti
přemýšlivější vědí, že se něco musí změnit. Časem se shodneme, že je třeba
začít vymýšlet dělat nové věci; stanovíme si nové cíle. Zkusíme to, a ono to
funguje. Jenomže zanedlouho jako by nám došel dech. Všichni mají málo času,
různé jiné povinnosti, a tak nám oddíl sklouzává zpátky do zaběhnutých kolejí,
protože v těch se jede nejsnáze. Udržet život oddílu tímto způsobem stojí
to nejmenší úsilí. Za nějakou dobu se někteří vzpamatují, zase mají chuť ke
změně, ale dopadne to stejně.
Tady je
každá rada drahá. Rozbít tuhle nekonečnou smyčku obvykle stojí obrovské úsilí.
Někteří to nevydrží a třeba odejdou k jiným zájmům, do jiného oddílu (nebo
si založí nový). Nejvíce pomáhá, když mezi členy hledáme ty jednotlivce, kteří
jsou nejvíce otevřeni novinkám. Pro ty a právě pro ty pak můžeme začít dělat
něco jinak a navíc. Předestřeme jim nové cíle, zkusíme se učit třeba
s lasem. Naše činnost se tím ozvláštní a je šance, že v tom společně
vytrváme.
Může se
stát, že nám ti ostatní časem odpadnou a oddíl se dramaticky zmenší; je to ale
lepší, než když ztratíme všechny a pak začneme od nuly.
Přehršel cílů
Daří se
nám, máme cíle, víme jak jich dosáhnout. Členové, starší, rádcové jsou každým
novým cílem nadšeni a sami vymýšlejí nové a nové věci. Po čase můžeme dojít
k paradoxu: děláme všechno, ale nic se nedaří dotáhnout do konce. Je to
chaos.
Oddíl
nebo klub rozhodně nebude tím lepší, čím více cílů si jeho vedoucí a členové
stanoví. Množství cílů vede spíš k tomu, že každý dává důraz na něco
jiného a navzájem se nepodporujeme. Cíle pak přestávají být společné.
V situaci,
kdy: chceme mít dobrou účast na akcích, chceme více starších/mladších/kluků/
holek, chceme vědět více o stromech v lese a taky chceme umět s busolou,
pravděpodobně nedosáhneme ničeho. Musíme si ujasnit, který cíl je klíčový a
který (prozatím) vedlejší. Pakliže nás brzy čeká turistický závod, práce
s busolou může být tím nejdůležitějším.
Nový cíl přebíjí ten starý
Jsou lidé
(zvláště ti mladí), kteří se velmi snadno nadchnou prakticky pro jakoukoli
novou věc. Když nám ale takoví začnou převažovat, snadno se dostaneme do kolotoče,
kdy děláme všechno a nic pořádně. To nikoho dlouho nebaví; nejsou výsledky, na
kterých se dá stavět, nezlepšujeme se.
Tady
často pomůže správně připravená etapová hra. Ta je vůbec velmi příhodná
k pěstování vytrvalosti v dosahování stanovených cílů. Připravíme hru
typu výprava do Amazonie: na začátku je třeba naučit se námořnickému řemeslu
(uzlování), pak musíme zvládnout navigaci (orientace na mapě a práce
s busolou), pak nás čekají neznámé jazyky domorodců (šifry) atd.
V každé etapě se zaměříme na jedno téma; k další etapě přejdeme ne
dříve, než dosáhneme cíle té předchozí. Konec konců, kdo má odvahu vydat se
přes oceán, když neví, odkud fouká vítr?
Nemáme správný cíl
Kdy cíl změnit
Oddíl se
mění tak, jak se mění jeho členové. Děti jsou starší, dospívají, někteří
odejdou a přicházejí mladší. Naše cíle nás obvykle mají přivést k něčemu
lepšímu; jsou receptem na řešení něčeho. Na různá oddílová společenství ale
zabírá různá „medicína“.
Je to
divné, ale i velmi zkušení vedoucí někdy nepostřehnou, jak se jim to oddílové
společenství změnilo. Stanoví si cíl, který už třeba někdy dříve,
s bývalými členy, dosáhli, ale ouha. Ono to už netáhne jako dříve.
Příklad:
Víme, že uzlování je zaručená cesta k zapálení členstva proto, aby měli
vůli se něco naučit. Když se to podaří, je pak snadné přejít k dalším
tábornickým a turistickým dovednostem. Má to ale háček. Uzlování vyžaduje
rozvinutou motoriku rukou a ta obvykle přichází až po desátém roku života. Když
ale momentálně převažují ti malí, učení uzlů nezabere, protože je to (zatím)
stojí přespříliš velké úsilí. Cíl „naučit se základní uzly“ je třeba změnit na
něco bližšího téhle skupině. Uzly přijdou na řadu až napřesrok.
Jak to říci ostatním
Někdy je
docela těžké říct „O tohle bychom se teď snažit neměli, zkusme raději…“ Ti,
kteří náš cíl podporovali a snažili se, mohou mít pocit zmarněného úsilí: „Ty
jsi nám říkal, že když… a teď to ty sám vzdáváš.“
Cíle se
snadněji vzdáme, je-li před námi cíl bližší, dostupnější, ale stejně důležitý.
A právě takto bychom měli podat smutnou novinu, že o … se už pokoušet nebudeme.
Spíše, než sáhodlouhé zdůvodnění, proč ne, je lepší vysvětlit, proč ano, ale
něco jiného.
Odložit, nebo odvolat?
Měli
bychom zvážit, jestli náš starý cíl bude dosažitelný v dohledné době.
Jestliže nám před nedávnem z oddílu odešla půlka lidí a byli to ti, kterým
bylo přes patnáct, je to na dlouho. Než v oddíle znovu doroste dost
takových, jako byli oni, potrvá to několik roků.
V téhle
situaci je lepší si přiznat „Na to, abychom … nemáme, musíme to oželet.“ Takové
přiznání zároveň umožní zacílit na věci momentálně dostupnější. Jestliže jsme
tedy loni i předloni postoupili do finále štafetového závodu, ale teď má náš
tým o tři roky nižší věkový průměr, je tím správným cílem „Postoupit do
semifinále“.
Nemáme správné lidi pro náš cíl
Cíle se nám rozcházejí
Někdy se
stává, že se určité cíle nedají dosáhnout zároveň.
Máme
oddíl s nadšenými skálolezci, ale jsou už starší a potřebujeme nováčky.
Nemůžeme si stanovit za cíl, že nabereme mladší členy, a zároveň, že se
zlepšíme v lezení po skalách. Je třeba zhodnotit, který cíl naši členové
lépe přijmou za svůj, a nebo také, kterého cíle budou ochotni se dočasně vzdát.
Jestliže
nám přinese větší uspokojení to, že budeme cvičit nová horolezčata, pak je
prvořadé získat nováčky. Pakliže ale je naše nadšení pro skálolezení o hodně
větší, než skály, které prozatím zdoláme, bude lepší zdokonalit nejdříve nás
samotné a potom až začít předávat zkušenosti mladším.
Řekneme si navzájem, jestli se nám daří?
Co jeden
pokládá za dosažení cíle, druhý hodnotí jen jako jeho předstupeň. „Pro mě
dobrý“ je důležité sdělení: říkáme tím, že cíl byl dosažen a, po nezbytném
odpočinku, nastává čas pro cíl nový. Jiní z nás to ale mohou vidět úplně
jinak.
To, že
někteří jsou spokojeni a cítí se být v cíli, může vést i k vážným
neporozuměním. Co si o takovém postoji pomyslí ti, kteří nepolevují
v úsilí, protože přece tohle nám nemůže stačit? Třeba toto:
·
Ti, co polevili,
jsou líní
·
Aha, řekli, že to
už stačí, aby zamaskovali neúspěch
·
My se tady dřeme,
a oni se chtějí jenom vézt
Máme cíl
– dobře; vykročili jsme k jeho dosažení – ještě lépe; daří se nám
přiblížit se cíli – výborně; neujasnili jsme si dost, kdy jsme cíle dosáhli –
všechno špatně.
Představa
horolezce, který nastoupil na cestu k vrcholu, ale jeho druh na opačném
konci lana právě leze na protější skálu, je absurdní. Dřív nebo později spadnou
oba, i když se budou navzájem jistit – pád shora dolů se změní na let obloukem
končící na oné protější stěně. Právě taková situace maří dosažení cíle, který
se zdál už na dosah ruky. Důvodem bývá pouze to, že jsme tak chtěli být
v cíli, že jsme o něm spolu zapomněli mluvit.
Cíl pro lidi, nebo lidé pro cíl?
Cíl je
prostředek zlepšení, zdokonalení sebe i těch okolo nás. Sebekrásnější cíl je
k ničemu, když je „jenom pro některé“. Stav, kdy ne že cíl slouží lidem,
ale naopak lidé sloužili tomu cíli, velmi dobře znají ti dříve narození, co
poznali bývalý totalitní režim.
Dosažení
cíle mnohdy znamená i určité odříkání. Musíme si dát velký pozor, aby netrvalo
věčně a pozor, pro ty, kterým je deset, je i půlrok celá věčnost! Na konci
snažení by měla být radost z toho, že jsme cíle dosáhli.
Cíl
určuje naši cestu, ale není jejím smyslem.
Co udělat, když jsme cíle dosáhli
Proč to neoslavit?!
Máte rádi
oslavy? Je to divné, ale mnozí z nás ne. Jak to že ne? Proč by jinak
přešli dosažení tak dlouho pracně dobývaného cíle jen několika málo slovy!
Přiznejme
si, je větší úspěch dožít se osmnáctin, nebo udělat maturitu? Připravujeme-li
slavností táborový oheň, protože na konci tábora se to dělá, něco nám uniká.
Naši předchůdci asi chtěli oslavit splnění cíle – krásný a úspěšně zvládnutý
tábor.
Našeho
cíle ale můžeme dosáhnout i začátkem listopadu. Pamatujme, že i tento podzimní
čas pak může být dost dobrý k oslavě, třebaže to nebude tak oblíbený
slavnostní oheň. Promýšlet oslavu ještě dřív, než cíle dosáhneme, se může zdát
nepatřičné. Když ale ten skvělý okamžik, den, měsíc přijde, není nač čekat a
něco musí nastat. Nic nemotivuje k dalším cílům tolik, jako opravdu do
hloubky prožitá radost z dosažení cíle dosavadního.
Opojný pocit úspěchu z dosažení cíle
Kdo by se
nechtěl radovat napořád a jak krásné by to bylo, kdybychom takového cíle
dosáhli: radovat se už napořád. Buddhisti snad něčemu takovému říkají nirvána.
Jsou ale
mezi námi takoví, kteří onen pocit radosti honem rychle zaplaší. Obvykle slovy
jako „… je to fajn, zítra ale musíme udělat…“, případně „no, nebylo to špatné,
ještě jste ale mohli…“. Když se ptáme na důvod proč, vysvětlují, že by jim ti
členové mohli zpychnout, že by mohli zlenivět, že budou mít pocit, že jsou
hvězdy, mistři světa, a že to se nemá, že to není dobré…
Chyba
lávky. Nepřiznat si, že jsme opravdu ti dobří, ti vůdcové, kterým to tak
báječně klape a mají tak skvělé členstvo, je snad ještě větší chyba, než
nepřiznat si, že nám cíl uniká. Je-li na počátku slovo, vyjádření, formulace
cíle, na konci musí být slovo o tom, že jsme cíle dosáhli a že jsme dobří!