Integrovaný regionální operační program (IROP)
Investice do modernizace IT vybavení a digitálních technologií ve školách.
Zajištění vysokorychlostního internetového připojení pro školy.
Podpora integrace digitálních technologií do výuky a zajištění rovného přístupu k digitálním zdrojům pro všechny žáky.
Hlavním cílem výzev "MŠ, ZŠ, SŠ – SC 4.1 (ITI)" je:
Zvýšení kvality a dostupnosti vzdělávání na školách, zejména prostřednictvím modernizace výukových prostor, zavádění moderních výukových metod a technologií.
Podpora inkluzivního vzdělávání, které zajišťuje rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání pro všechny žáky, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami.
Rozvoj klíčových kompetencí žáků, jako jsou digitální dovednosti, technické a přírodovědné znalosti, jazykové schopnosti a sociální a občanské kompetence.
Zlepšení materiálních podmínek pro vzdělávání, včetně vybavení škol moderními technologiemi a zlepšení fyzické infrastruktury školních budov.
Podpora profesního rozvoje pedagogických pracovníků, zaměřená na zvyšování kvality výuky a zavádění inovativních pedagogických postupů.
Podporované aktivity
Výzva podporuje širokou škálu aktivit zaměřených na zlepšení kvality vzdělávání na školách. Mezi hlavní podporované aktivity patří:
a) Investice do infrastruktury
Rekonstrukce a modernizace školních budov: úpravy prostor za účelem zvýšení kapacity škol, zlepšení energetické účinnosti, bezpečnosti a celkového komfortu pro žáky i učitele.
Výstavba nových učeben a specializovaných prostor: například laboratoří, dílen, jazykových učeben či multifunkčních prostor pro výuku a volnočasové aktivity.
Úpravy pro zajištění bezbariérového přístupu: zajištění dostupnosti škol pro žáky se zdravotním postižením prostřednictvím stavebních úprav a instalace vhod. zařízení.
b) Pořízení vybavení a technologií
Nákup moderních výukových pomůcek a zařízení: interaktivní tabule, počítače, tablety, audiovizuální technika, laboratorní vybavení apod.
Zajištění vysokorychlostního internetového připojení a IT infrastruktury: zlepšení digitální konektivity a implementace moderních technologií do výuky.
Pořízení didaktických pomůcek pro speciální vzdělávací potřeby: podpora inkluzivního vzdělávání prostřednictvím speciálních pomůcek a technologií.
c) Rozvoj vzdělávacích programů a metodik
Implementace inovativních výukových metod: projektová výuka, e-learning, využití digitálních nástrojů ve výuce.
Tvorba a realizace vzdělávacích programů: zaměřených na rozvoj klíčových kompetencí žáků v oblastech jako jsou STEM (věda, technologie, inženýrství, matematika), cizí jazyky, environmentální výchova apod.
Podpora mimoškolních aktivit a zájmového vzdělávání: kroužky, workshopy, exkurze a další aktivity podporující rozvoj dovedností a zájmů žáků.
d) Vzdělávání a rozvoj pedagogických pracovníků
Odborná školení a kurzy: zaměřené na zvyšování kvalifikace učitelů v oblasti moderních výukových metod, práce s digitálními technologiemi, inkluzivního vzdělávání apod.
Sdílení dobré praxe a zkušeností: organizace konferencí, seminářů a pracovních setkání pro pedagogy.
Mentoring a koučink: podpora začínajících učitelů a rozvoj pedagogických dovedností prostřednictvím mentoringových programů.
Přehled:
- Mateřské školy - 20. výzva IROP - Mateřské školy (ITI), příjem žádostí do 12/2027
- Základní školy - 37. výzva IROP - Základní školy (ITI), příjem žádostí do 12/2027
- Střední školy - 42. – 44. výzva IROP - Střední školy (ITI), příjem žádostí do 12/2027
- Mateřské školy a Základní školy - 48. výzva IROP - Vzdělávání - SC 5.1 (CLLD), příjem žádostí do 12/2027
- Školská poradenská zařízení, speciální vzdělávání a střediska výchovné péče (Méně rozvinuté regiony) - 95. a 96. výzva IROP, příjem žádostí do 30. 9. 2025
- Investice do infrastruktury středních a vyšších odborných škol“ v rámci Operačního programu Spravedlivá transformace 2021-2027, (dále také "Rámec OPST")
- Modernizace a vybavení odborných učeben SŠ - Operační program Spravedlivá transformace (uzavřen, zřejmě znovu otevřeno v r. 2025)
Škola musí vyplnit několik žádostí. Úspěšných je tak 1/5 škol. Příprava podání je většinou záležitost několika měsíců administrativy, komunikace a finančního plánování.
Je zvykem, že na takto velké projekty si škola najímá firmy, které se o proces podávání a vedení projektu starají.