Co je to koučování
"Koučování je vztah mezi dvěma rovnocennými partnery – koučem a koučovaným – založený na vzájemné důvěře, otevřenosti a upřímnosti. Je to specifická a dlouhodobá péče o člověka, o jeho úspěšnost a růst v profesním i osobním životě. Základní metodou kouče je kladení otázek s úmyslem dovést koučovaného k tomu, aby si sám odpověděl, poznal lépe sám sebe i své okolí, stanovil svou vizi budoucnosti, odvodil z ní své cíle a pak je začal krok za krokem uskutečňovat." (Suchý Jiří a Petr Náhlovský. Koučování v manažerské praxi. Praha: Grada, 2007, s. 65).
Koučování se nejprve používalo ve sportu. Především v tenisu. Nicméně zde již vznikla teze, že koučování uvolňuje potenciál člověka a umožňuje mu tak maximalizovat jeho výkon. Koučování je vhodné aplikovat u rozvoje pedagogů, kteří již mají alespoň základní znalosti o probírané problematice.
Koučování je jedním z prostředků, jak motivovat lidi k dosažení stanovených cílů. Koučování je především o vytvoření vztahu mezi koučem a koučovaným.
Kouč je koučovanému oporou a používá specifické prostředky a styl komunikace. Koučovaný sám, s pomocí kouče, zjišťuje fakta o skutečnosti a uvědomuje si realitu takovou, jaká je, dokáže sám najít řešení.
Koučování vychází z předpokladu, že odborníkem na svůj život je každý sám. Kouč pomáhá hledat novou perspektivu.
Vztah mezi koučem a koučovaným musí být založený na vzájemné důvěře, na pocitu bezpečí a jistoty a na minimálním nátlaku.
Tento druh koučinku může provádět koordinátor ICT jako cílenou podporu svých kolegů.
Aby mohl úspěšně koučovat své spolupracovníky, musí:
se umět vcítit do jejich situace,Mezi další charakteristiky koordinátora ICT v roli kouče patří trpělivost, podpora, zaujatost pro věc, naslouchání, vnímavost, znalost sebe sama, důvěryhodnost a přirozená autorita.
Krátké shrnutí koučovacího přístupu si poslechněte zde:
Vy jako ICT koordinátor se nejspíš nestanete profesionálním koučem (pokud si neplánujete udělat na to kurz). Budete však moci uplatňovat různé koučovací principy, které si praxí osvojíte a brzy uvidíte výsledky práce, tedy motivovanější, sebevědomější a technologicky zdatnější pedagogy.