Česká školní inspekce a její hodnocení souladu ŠVP s RVP
Znalost a využívání výsledků práce České školní inspekce (ČŠI) je pro koordinátora ŠVP ve škole klíčová. Inspekční zprávy poskytují cenné informace a zpětnou vazbu, která může být využita k neustálému zlepšování kvality vzdělávání, zajištění souladu s národními standardy, podpoře inkluze a plánování strategického rozvoje školy. Tím pomáhá ČŠI koordinátorovi zajistit, že vzdělávací program je efektivní, relevantní a přizpůsobený potřebám všech dětí, žáků nebo studentů. Následující studijní část vás s ČŠI na dostatečné úrovni seznámí.
Česká školní inspekce (ČŠI) je národní autoritou pro hodnocení kvality a efektivity počátečního vzdělávání zahrnujícího mateřské školy, základní školy, základní umělecké školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy a všechna školská zařízení (např. školská poradenská zařízení, střediska volného času, školní jídelny apod.), samostatným správním úřadem České republiky s celostátní působností zřízeným ze zákona, organizační složkou státu a služebním úřadem podle zákona o státní službě.
Hodnocení souladu RVP a ŠVP jako jedna z kompetencí ČŠI
ČŠI – programy nekontroluje, ale hodnotí – přístup není represivní, naopak chce „nastavit zrcadlo“, dát „zpětnou vazbu“.
Základní kritéria hodnocení
Česká školní inspekce (ČŠI): Kvalitní škola – Úvod (kvalitniskola.cz)
- Cílem metodického portálu připraveného Českou školní inspekcí je maximální podpora škol a školských zařízení (na většině míst portálu pro zjednodušení jen „škola"), jejich ředitelů a učitelů na cestě ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání, a to zejména s využitím metod, postupů a nástrojů vlastního hodnocení.
- Metodický portál Kvalitní škola je tedy základním zdrojem inspirací zejména pro vlastní hodnocení a poskytuje vedení škol i učitelům na jednom místě mnoho relevantních podkladů využitelných při sledování kvality vzdělávání a při aktivitách vedoucích k jejímu zvyšování. Obsahovou osou, ke které se metodický portál váže, jsou kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v jednotlivých modifikacích a s popisem té nejvyšší, cílové, tedy tzv. výborné úrovně. K jednotlivým hodnoticím kritériím jsou pak navázána další metodická doporučení a odkazy na příklady inspirativní praxe i nástroje využitelné při vlastním hodnocení. Celkově je podpora propojování vlastního hodnocení zaměřena na jednotlivé fáze procesu autoevaluace.
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2022/2023
Hospitační zpráva jako výsledek hodnocení
- sdělí, jak jsou plněna kritéria ŠVP
- u rizikových odchylek dává lhůtu k odstranění a návod, jak postupovat
- na závěr konstatuje, v čem je škola dobrá
Seznamte se s portálem ČŠI: Česká školní inspekce – Domů (csicr.cz)
Na Metodickém portálu ČŠI Kvalitní škola se seznamte s jeho jednotlivými částmi: Kvalitní škola – Úvod (kvalitniskola.cz)
Připravte si písemný přehled těch dokumentů a materiálů z portálu Kvalitní škola, které mají význam pro RVP/ŠVP vaší školy. Vámi vybrané podklady si pečlivě prostudujte.
Vyžádejte si u ředitele/ředitelky školy poslední hospitační zprávu ČŠI a seznamte se se závěry a doporučením.
Která videa na YouTube ve vztahu k ŠVP doporučíte svým kolegům a kolegyním ve škole? Kvalitní škola – Videa na YouTube (kvalitniskola.cz)