Základní informace o škole
Každá z následujících částí ŠVP má svůj význam a přínos při tvorbě a prezentaci ŠVP. Detailní vysvětlení důležitosti každé z jednotlivých částí také najdete ve zpracovaných metodikách.
Titulní list a název ŠVP
Identifikace programu: Název školního vzdělávacího programu (ŠVP) slouží jako první dojem a klíčový prvek, který identifikuje konkrétní vzdělávací nabídku školy. Správně zvolený název by měl jasně reflektovat zaměření programu a jeho hlavní cíle, čímž usnadňuje komunikaci a porozumění mezi školou, žáky, rodiči a veřejností.
Úvodní identifikační údaje
Kontaktní informace: Zahrnutí údajů jako adresa, telefonní číslo a e-mail umožňuje jednoduchý kontakt se školou pro zájemce o studium, rodiče a další zainteresované strany. Jsou to základní informace, které umožňují komunikaci a administrativní procesy.
Typ školy a zřizovatel: Tyto informace poskytují kontext o tom, pro jaký typ školy je ŠVP navržen (například základní umělecká škola, střední odborné učiliště atd.) a kdo je jeho zřizovatel (například obec, kraj, soukromá nebo právnická osoba aj.).
Celková charakteristika školy a její marketingový význam
Historie a vize školy: Historie školy a její vize poskytují kontext o tom, jak dlouho již škola působí a jaké jsou její dlouhodobé cíle a ambice. To pomáhá budovat důvěru a poskytuje perspektivu o rozvoji školy v čase.
Hlavní hodnoty a unikátní nabídka: Hlavní hodnoty školy ukazují, co je pro ni důležité a jakým způsobem se odlišuje od ostatních škol. Unikátní nabídka pak zvýrazňuje specializace, programy nebo přístupy, které škola nabízí a které mohou být pro potenciální žáky nebo studenty a rodiče atraktivní.
Charakteristika vzdělávacího programu
Cíle a obsah programu: Cíle vzdělávacího programu specifikují, čeho má program dosáhnout, zatímco obsah programu určuje, jakými způsoby jsou tyto cíle dosaženy. Tyto informace jsou klíčové pro porozumění tomu, co žáci nebo studenti mohou očekávat od studia v rámci daného programu.
Metody výuky a očekávané kompetence: Metody výuky popisují, jakým způsobem je vzdělávací obsah předáván žákům nebo studentům, zatímco očekávané kompetence definují dovednosti a znalosti, které žáci nebo studenti získají a které jsou cílem vzdělávacího procesu. Tato část je klíčová pro transparentnost a pro žáky nebo studenty a jejich rodiče umožňuje vyhodnocovat relevanci a kvalitu nabízeného vzdělávání.
Pozorně si projděte tuto část vašeho ŠVP.