Pedagogické diagnostikování jedince a třídy (skupiny jedinců)
Pedagogické diagnostikování je nezbytným nástrojem pro učitele, který podporuje efektivní, inkluzivní a individualizovaný vzdělávací proces, zajišťující optimální rozvoj každého dítěte, žáka nebo studenta a harmonické fungování třídy jako celku. Následující studijní část vás s tímto významným procesem seznámí na potřebné úrovni.
Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, jejímž předmětem je systematické poznávání jedince nebo skupiny, tj. diagnostikování (cílené zjišťování, analyzování, interpretace informací) za účelem pedagogické intervence → zabývá se zjišťováním aktuálního výkonu jedince (skupiny).
Samotný pojem pedagogická diagnostika má dva významy:
- jako vlastní proces poznávání a hodnocení žáků (praktická diagnostická činnost)
- jako samotná vědní disciplína (teorie diagnostické práce v procesu výchovy)
Předmětem pedagogické diagnostiky může být:
- žák v pedagogické situaci (jeho školní zdatnost, vlastnosti a chování)
- skupina žáků (školní třída – sociální vztahy ve skupině, sociální klima)
- výchovná instituce, jednotliví učitelé, vychovatelé aj.
- vlastní pedagogická činnost učitele (hlavně její efektivita zjišťovaná pomocí autodiagnostických postupů)
- vliv výchovných činitelů působících mimo školu (rodinné prostředí, vliv kamarádů a dalších osob, hromadné sdělovací prostředky aj.)
Nový studijní materiál:
Pedagogická diagnostika jedince (dítěte a žáka) – základní techniky a metody
Zdroj obrázku: materiál ČŠI (Dana Pražáková)
Vyučovací styly učitelů a učební styly žáků
Efektivní učitelé často kombinují různé styly a metody podle potřeb žáků a učebních situací. Důležité je, aby učitelé byli flexibilní a reflektovali, jak různé přístupy ovlivňují učení žáků, a přizpůsobovali své metody pro dosažení co nejlepších výsledků.
Prostudujte si pozorně studijní materiál: Adriana Boleková a kol.: AKO SA UČIŤ A NEZABÚDAŤ – PRINCÍPY MOZGOVO-KOMPATIBILNÉHO UČENIA
Zdroj obrázku: https://partnerstvi2030.cz/oblasti-podpory-wellbeingu/
Seznamte se s materiály, se kterými můžete pracovat u vás ve škole:
Námět k využití
Jednotlivá témata mohou být využita například při týmové práci s pedagogickým sborem.
Zdroj prezentace: WELLBEING ve škole – Pohled školního psychologa (Mgr. Bc. Eva Kubová, DiS.)
Socio-emoční učení
Seznamte se s materiály, se kterými můžete pracovat u vás ve škole:
Promyslete si konkrétní akci v rámci DVPP pro pedagogický sbor ve vaší škole k tématu pedagogické diagnostiky.
Seznamte se s publikací: MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2. Doporučte ji i vašim kolegům a kolegyním, v návaznosti např. na akci v rámci DVPP.