Podpůrná opatření pro děti, žáky nebo studenty jsou zásadní pro zajištění rovnosti, inkluze a kvality vzdělávání. Pomáhají nejen jednotlivým vzdělávaným jedincům, ale také přispívají k vytváření podpůrného a inkluzivního školního prostředí. Následující studijní část vás s nimi dostatečně pro vaše potřeby seznámí.   

Školský zákon zavedl pojem podpůrných opatření (PO) nezbytných pro zajištění maximálně dosažitelného plnohodnotného vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu pro všechny děti, žáky a studenty. 

PO jsou nezbytné úpravy organizace, obsahu, metod, forem, hodnocení a podmínek vzdělávání a školských služeb, které se člení do stupňů podle organizační a finanční náročnosti, odpovídají zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám žáka (jsou vymezena v § 16 odst. 2 školského zákona). 

Podpůrná opatření spočívají v 

  1. poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení, 

  1. úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče a včetně prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o dva roky, 

  1. úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, 

  1. použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob, Braillova písma a podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů, 

  1. úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy, 

  1. vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, 

  1. využití asistenta pedagoga, 

  1. využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících dítěti, žákovi nebo studentovi po dobu jeho pobytu ve škole nebo školském zařízení podporu podle zvláštních právních předpisů, nebo 

  1. poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených. 

 

  • člení se do 5 stupňů (podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti)  

(stupeň podpory vyjádření míry organizační, pedagogické a finanční náročnosti podpůrného opatření; 

  • Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení.  

  • Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení. Škola nebo školské zařízení může místo doporučeného podpůrného opatření přijmout po projednání s příslušným školským poradenským zařízením a s předchozím písemným informovaným souhlasem zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka jiné podpůrné opatření stejného stupně, pokud to neodporuje zájmu dítěte, žáka nebo studenta. 

 

 Ve vaší škole zanalyzujte podpůrná opatření, která děti/žáci se SVP mají. Která jsou nejfrekventovanější? Zaměřte se i na plán pedagogické podpory (PLPP), pokud jej škola tvoří (viz informace) a individuální vzdělávací plán (IVP).  

 

Naposledy změněno: neděle, 29. září 2024, 14.30