Základní skupiny dětí a žáků v heterogenní třídě a jejich zákonní zástupci
V rámci heterogenních tříd se dnes téměř všichni pedagogičtí pracovníci setkávají s různými skupinami dětí, žáků nebo studentů. Následující studijní část vás se všemi skupinami vzdělávaných jedinců seznámí.
Školský zákon nastavil nové vymezení pojmu dítě, žák nebo student se speciálními vzdělávacími potřebami – každý, kdo k naplnění vzdělávacích potřeb na rovnoprávném základě potřebuje poskytnutí podpůrných opatření
Přehled možností vzdělávání pro žáka na základní škole (příklad):
-
Žák na běžné základní škole v běžné třídě bez podpůrných opatření
-
Žák na běžné základní škole v běžné třídě s podpůrnými opatřeními
-
Žák na běžné základní škole ve třídě zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ bez podpůrných opatření
-
Žák na běžné základní škole ve třídě zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ s podpůrnými opatřeními
-
Žák na základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ bez podpůrných opatření
-
Žák na základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ s podpůrnými opatřeními
Vzdělávání žáků s LMP na běžné ZŠ:
levý sloupec – stav před 1. 9. 2016 → pravý sloupec – stav od 1. 9. 2016
Autor výše uvedeného přehledu: Mgr. Jiří Merta (České Budějovice)
Poznámka: Příloha č. 1 (k Metodické příručce) Koncepce a strategie rozvoje školy na období 2022 - 2026 → vynikající vzorový podklad pro strategické řízení a plánování ve školách (nutno přizpůsobit druhu školy a konkrétní škole)