V rámci heterogenních tříd se dnes téměř všichni pedagogičtí pracovníci setkávají s různými skupinami dětí, žáků nebo studentů. Následující studijní část vás se všemi skupinami vzdělávaných jedinců seznámí.  

 

Školský zákon nastavil nové vymezení pojmu dítě, žák nebo student se speciálními vzdělávacími potřebami – každý, kdo k naplnění vzdělávacích potřeb na rovnoprávném základě potřebuje poskytnutí podpůrných opatření   

tabulka 1

Přehled možností vzdělávání pro žáka na základní škole (příklad): 

  1. Žák na běžné základní škole v běžné třídě bez podpůrných opatření 

  1. Žák na běžné základní škole v běžné třídě s podpůrnými opatřeními 

  1. Žák na běžné základní škole ve třídě zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ bez podpůrných opatření 

  1. Žák na běžné základní škole ve třídě zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ s podpůrnými opatřeními 

  1. Žák na základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ bez podpůrných opatření 

  1. Žák na základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ s podpůrnými opatřeními 

 

Vzdělávání žáků s LMP na běžné ZŠ: 

 

levý sloupec – stav před 1. 9. 2016 → pravý sloupec – stav od 1. 9. 2016 

tabulka2 

Autor výše uvedeného přehledu: Mgr. Jiří Merta (České Budějovice) 



 Námět k využití  
Vyhledejte na internetu významné nestátní neziskové organizace (NNO), které se zabývají různými skupinami (např. děti, žáci-cizinci nebo inkluzivním vzděláváním aj.). Zaměřte se na kraj/město, ve kterém je vaše škola.   
 
Poskytuje NPI ČR nějakou podporu pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím děti, žáky-cizince? Zaměřte se na kraj, ve kterém je vaše škola.   
 

Poznámka: Příloha č. 1 (k Metodické příručce) Koncepce a strategie rozvoje školy na období 2022 - 2026 → vynikající vzorový podklad pro strategické řízení a plánování ve školách (nutno přizpůsobit druhu školy a konkrétní škole)    

Naposledy změněno: neděle, 29. září 2024, 12.34