Základní principy inkluzivního (společného) vzdělávání
Inkluzivní vzdělávání je zásadní pro vytvoření spravedlivého a rovného vzdělávacího systému, kde všichni vzdělávaní jedinci, bez ohledu na své individuální potřeby, schopnosti či sociální postavení, mají přístup ke kvalitnímu vzdělání.
Diagnostika vzdělávaných jedinců je klíčová pro identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb, silných stránek a oblastí, kde je potřeba poskytnout další podporu.
V následujících studijních částech se proto seznámíte s tím, co je pro vás v dané oblasti nejen důležité, ale zároveň i zajímavé a inspirativní.
Pedagogové by měli chápat význam inkluzivního vzdělávání a diagnostiky vzdělávaných jedinců z několika důležitých důvodů:
Zásadní princip inkluzivního (společného) vzdělávání:
- Rovnost práv, podmínek a příležitostí ve vzdělávání
Vysvětlení některých pojmů:
-
Proinkluzivní škola = škola a její snahy, které směřují k ideálu
-
Inkluzivní škola = je ideálem, ke kterému škola směřuje
-
Inkluze = jako ideologie založená na hodnotách práva a humanismu ve školách, vyžaduje změny jak v myšlení všech školních aktérů, tak změny i ve školské praxi
-
Společné vzdělávání = konkrétní procesy ve školách směřující k inkluzi a k (pro)inkluzivní škole (pojem zavedený politiky – snad pro praxi přijatelnější)
-
Inkluze ve vzdělávání = je vyjádřením pro aplikaci konceptu inkluze na úroveň vzdělávacího systému
-
Inkluze ve škole = inkluze na úrovni celé školy/jednotlivých škol
Společné (inkluzivní) vzdělávání – shrnutí
Inkluzivní vzdělávání nebo inkluze je praxe zařazování všech dětí, žáků a studentů (jedinců) do běžné školy (do tzv. hlavního vzdělávacího proudu), která je na to patřičně připravena. V inkluzivní škole se neoddělují jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami od jedinců bez nich. V jedné třídě se tak spolu vzdělávají děti zdravotně postižené, nadané, děti cizinců, děti jiného etnika i většinové společnosti. Pedagog se všem jedincům věnuje rovnocenně, nikomu více ani méně. Heterogenní složení kolektivu, kde se každý jedinec stává objektem individualizovaného přístupu, považuje inkluzivní přístup za přínos pro všechny děti, žáky a studenty.
Kompenzace prvků jinakosti, které mohou mít dopad do průběhu vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta (jedince), probíhá prostřednictvím podpůrných opatření a poradenské pomoci školy a školských poradenských zařízení, která posilují postavení jedince ve školním prostředí a umožňují postupně vyrovnávat podmínky pro jeho vzdělávání.
Seznamte se s webem zapojmevsechny.cz s podtitulem "Společné vzdělávání – osvědčené postupy a inspirace pro pedagogy a rodiče"
Vyberte z uvedeného webu materiály, se kterými budete pracovat v týmech k ŠVP ve vaší škole a které přiblíží vašim kolegům a kolegyním inkluzivní (společné) vzdělávání.