Jak si udržovat přehled
Neustále se orientovat ve všech novinkách digitálního vzdělávání je nemožné. I přesto lze v rámci sdílení a spolupráce ve sborovně nebo v komunitách učitelů získávat novinky a motivovat jiné kolegy k posunu v jejich profesním rozvoji. Najděte si svůj rytmus a míru práce s novými informacemi, minimálně jednou ročně zajeďte na nějakou akci/konferenci do party učitelů či koordinátorů, se kterými se naladíte na podobnou vlnu a vyměníte si zkušenosti, radosti i strasti práce ICT koordinátora. S vedením školy buďte neustále v kontaktu, abyste informace zvenku od zřizovatelů, partnerů, neziskovek, NPI ČR, MŠMT, DZS, MŠMT a dalších uměli vhodně strukturovat a filtrovat pro konkrétní potřeby svých kolegů.
Abyste mohli pomáhat kolegům a kolegyním, je potřebné, abyste si nejen udržovali přehled, ale při hledání nových informací si dokázali ověřit, že jste našli zdroj relevantní a pravdivý. Pokud jej pak budete předávat dál, budete si jisti, že jste sdělili kvalitní informace. A pokud už budete mít nashromážděné tyto kvalitní informace, můžete se o ně podělit i proaktivně, tedy dříve, než vám někdo dotaz položí. Na všechna tato témata se zaměřuje tato kapitola.
Váš zájem a postoj k novinkám a trendům bude ovlivňovat také postoje kolegů a kolegyň a následně i šíření digitálních inovací ve sborovně. Při debatách o vlivu technologií na svět dětí i svět učení se setkáte s mnoha postoji. Možné strategie reakcí si projděte v manuálu, který používalo MŠMT při začátku v implementačních projektech Strategie digitálního vzdělávání.
Jsou různé strategie, jak sledovat novinky a trendy.
- Přehled v normách a směrnicích, čtěte informace v datové schránky školy a vývěsky Věstníku MŠMT či Sbírku zákonů.
- Konzultujte s odborníky a odbornicemi.
- Povídejte si se žáky o tom, co je v technologiích baví, učte se od nich.
- Vyberte si portál, který dodává aktuální články v oboru.
- Zkuste třeba Spomocníka, kde každý týden najdete nové články a tipy. Do začátku si můžete přečíst např. tyto články: Škola bez e-mailu, 10 tipů, jak naučit žáky být digitálními minimalisty, Proč mobily ve škole používat, Učitel jako online kurátor, Technologie vrací pedagogiku tam, kde vždy měla být.