Vyzkoušejte si 3 výzvy
Následující 3 výzvy můžete vyzkoušet sami na sobě, nebo s kolegy či žáky.
Upravte si tyto výzvy podle toho, s kým je budete zkoušet.
#1 Dobré, špatné a škodlivé
DOBRÉ: napište jeden případ, kdy vám technologie posloužila k dosažení něčeho dobrého.
ŠPATNÉ: napište jeden případ, kdy vám technologie posloužily ke špatnému využití času.
ŠKODLIVÉ: napište jeden případ, kdy používání technologií poškodilo vás nebo někoho jiného.
Sepsaný seznam můžete využít k své sebereflexi, stejně tak ale může posloužit jako aktivita, kterou je možné aplikovat při práci s učiteli či žáky:
- Můžete společně vytvořit shrnutí problémů, které se v příbězích objevují, a sdílet se třídou seznamy dobrých, špatných a škodlivých aspektů.
- Můžete nechat učitele/žáky diskutovat v malých skupinách o příbězích, které chtějí sdílet (pokud to umožňuje úroveň důvěry ve vaší třídě) a poté udělat prezentaci společných problémů a obav.
- Můžete vyzvat učitele/žáky, aby předložili příběhy, o kterých by chtěli ve třídě diskutovat, a poté je projít, vybrat a anonymizovat pro práci v dalších hodinách.
#2 Denní výzva
Vyberte si jednu výzvu, na kterou se zaměříte každý den po dobu jednoho týdne (podobné výzvy můžete zkusit se svými kolegy či žáky a následně sdílet zkušenosti):
- Vydržte jíst, aniž byste vytáhli telefon.
- Vyřiďte telefonát a následně telefon odložte, aniž byste zkontrolovali cokoli jiného.
- Čtěte 20, 30 nebo 45 minut, aniž byste se podívali na telefon.
- První hodinu po probuzení dělejte takové činnosti, abyste se nemuseli dotknout telefonu.
- Cestujete-li do práce městskou hromadnou dopravou, nepodívejte se na telefon po celou dobu cesty.
- 90 minut před spaním vypněte všechny obrazovky v domácnosti. Telefon odložte na spaní mimo vaši ložnici.
- Zavřete všechna nepotřebná okna v prohlížeči a vypněte si všechny notifikace.
#3 Buďte si vědomi
Jeden nebo dva dny si zkuste více všímat toho, jak používáte svůj telefon nebo tablet (můžete z toho udělat i aktivitu pro studenty a monitorování pak reflektovat). Jak na to?
- Pokud se přistihnete, že automaticky saháte po svém zařízení, ptejte se: Proč po něm sahám?
- Pokud se přistihnete, že děláte něco, co jste neměli v úmyslu, ptejte se: Jak jsem se sem dostal? Co jsem měl v úmyslu udělat? Kolik času jsem na svém zařízení?
- Pokud používáte své zařízení při něčem, co jste chtěli dělat, ptejte se: Musel jsem to dělat právě teď? Je to něco, k čemu potřebuji své zařízení? Co jiného bych mohl dělat?