Následující 3 výzvy můžete vyzkoušet sami na sobě, nebo s kolegy či žáky.

Upravte si tyto výzvy podle toho, s kým je budete zkoušet. 

#1  Dobré, špatné a škodlivé 

DOBRÉ: napište jeden případ, kdy vám technologie posloužila k dosažení něčeho dobrého. 

ŠPATNÉ: napište jeden případ, kdy vám technologie posloužily ke špatnému využití času. 

ŠKODLIVÉ: napište jeden případ, kdy používání technologií poškodilo vás nebo někoho jiného. 

Sepsaný seznam můžete využít k své sebereflexi, stejně tak ale může posloužit jako aktivita, kterou je možné aplikovat při práci s učiteli či žáky: 

  • Můžete společně vytvořit shrnutí problémů, které se v příbězích objevují, a sdílet se třídou seznamy dobrých, špatných a škodlivých aspektů. 
  • Můžete nechat učitele/žáky diskutovat v malých skupinách o příbězích, které chtějí sdílet (pokud to umožňuje úroveň důvěry ve vaší třídě) a poté udělat prezentaci společných problémů a obav. 
  • Můžete vyzvat učitele/žáky, aby předložili příběhy, o kterých by chtěli ve třídě diskutovat, a poté je projít, vybrat a anonymizovat pro práci v dalších hodinách. 


#2 Denní výzva 

Vyberte si jednu výzvu, na kterou se zaměříte každý den po dobu jednoho týdne (podobné výzvy můžete zkusit se svými kolegy či žáky a následně sdílet zkušenosti): 

  1. Vydržte jíst, aniž byste vytáhli telefon. 
  2. Vyřiďte telefonát a následně telefon odložte, aniž byste zkontrolovali cokoli jiného. 
  3. Čtěte 20, 30 nebo 45 minut, aniž byste se podívali na telefon. 
  4. První hodinu po probuzení dělejte takové činnosti, abyste se nemuseli dotknout telefonu. 
  5. Cestujete-li do práce městskou hromadnou dopravou, nepodívejte se na telefon po celou dobu cesty. 
  6. 90 minut před spaním vypněte všechny obrazovky v domácnosti. Telefon odložte na spaní mimo vaši ložnici. 
  7. Zavřete všechna nepotřebná okna v prohlížeči a vypněte si všechny notifikace. 


#3 Buďte si vědomi 

Jeden nebo dva dny si zkuste více všímat toho, jak používáte svůj telefon nebo tablet (můžete z toho udělat i aktivitu pro studenty a monitorování pak reflektovat). Jak na to?  

  1. Pokud se přistihnete, že automaticky saháte po svém zařízení, ptejte se: Proč po něm sahám? 
  2. Pokud se přistihnete, že děláte něco, co jste neměli v úmyslu, ptejte se: Jak jsem se sem dostal? Co jsem měl v úmyslu udělat? Kolik času jsem na svém zařízení? 
  3. Pokud používáte své zařízení při něčem, co jste chtěli dělat, ptejte se: Musel jsem to dělat právě teď? Je to něco, k čemu potřebuji své zařízení? Co jiného bych mohl dělat?