Rady a tipy do praxe
Michal se seznámil s Profilem Učitel21 a digitálními kompetencemi a naplánoval si postupný rozvoj. Rozhodl se, že začne u oblasti 2 a 3 (digitální zdroje a výuka).
Přemýšlel nad každým vyučujícím ve škole, nad jeho povahou, způsobem učení, stylem komunikace apod. Zkusil odhadnout, co by každého z nich mohlo motivovat k používání digitálních technologií a k dalšímu vzdělávání.
Rozhodl se, že bude kombinovat různé metody - některé kolegy pozve na praktické školení, k někomu půjde do hodiny učit v tandemu, někomu zatím jen pošle newslettery z oblasti digitálních technologií. Celkově pro něj bude výzva naučit se dobře klást otázky a být pro učitele mentorem, dlouhodobě se jim věnovat a posouvat je.
Michal však věří, že se v tom bude zlepšovat a najde si ke každému učiteli cestu. A také mu to pomůže si ujasnit, o jaké nové digitální technologie bude zájem a jaké by si měl naplánovat ke koupi. Nejdřív si chce ale zmapovat, jaké jsou aktuální novinky a trendy v digitálních technologiích ve školách a tomu se bude věnovat v tématu č. 6 Sleduje trendy.
Co vám Michal doporučuje:
Zkuste se u každého kolegy zamyslet, co ho může motivovat k tomu, aby se učil pracovat s technologiemi a zařazoval je do výuky; pamatujte, že každého může motivovat něco jiného.
Udělejte si pro sebe Belbinův test nebo test MBTI; lépe pak porozumíte tomu, že je každý jiný a jinak vnímá určité situace; pokud budou kolegové chtít, projděte test i s nimi.
Zmapujte si, jaké vzdělávací potřeby v oblasti digitálních technologií vaši kolegové mají (mnohdy se dozvíte více z obyčejného rozhovoru ve sborovně; jindy z plánovaného setkání k digitálním technologiím).
Vyplňte si profil Učitel21, pomůže vám pochopit, jak uvažovat o digitálních kompetencích. Můžete jej vyplnit i s kolegy, budete mít lepší představu o tom, jak na tom s digitálními kompetencemi jsou.
Připravte si plán rozvoje digitálních kompetencí, rozveďte tam, co budete dělat, kdy, jak, s kým a proč; postupujte pomalu, neklaďte si příliš mnoho cílů na krátkou dobu, práce s lidmi je běh na dlouhou trať.
Naplánujte si, jak budete systematicky kolegy vzdělávat. Je dobré si vést poznámky a záznamy, jak jednotlivé kolegy vzděláváte (někdo potřebuje individuální přístup, někomu vyhovuje workshop, jinému video tutoriál).