Experimentální laboratoř aneb Jak dosáhnout zdravějšího prostředí ve škole i mimo ni
- Prostor a čas bez technologií
- Vytvořte ve škole zóny bez technologií určené pro aktivní učení a hraní. Nastavte pravidla pro tyto zóny.
- Budujte tzv. útočiště před digitálním rozptylováním, která rozvíjí schopnost soustředění (např. kout ve školní knihovně.)
- Budujte podpůrnou infrastrukturu
- Stanovte si ambasadory digitálního wellbeingu ve škole z řad učitelů i žáků.
- Podporujte partnerství učitelů a rodičů, abyste dosáhli souladu mezi školou a domovem
- Zvyšujte povědomí rodičů o všech aspektech spojených se zdravým a vědomím užíváním technologií.
- Naplánujte školní projekty a kampaně:
- výstavy nebo soutěže žákovských výtvorů (např. koláží, komiksů) na téma digitálního života;
- kampaně zaměřené na digitální pohodu navržené studenty;
- výzvy k digitálnímu wellbeingu jako sdílené zkušenosti pro učitele, žáky a rodiče.
Vyzkoušejte si 3 experimenty, které můžete vyzkoušet sami na sobě, nebo s kolegy či žáky.
#1 Dobré, špatné a škodlivé
DOBRÉ: napište jeden případ, kdy vám technologie posloužila k dosažení něčeho dobrého.
ŠPATNÉ: napište jeden případ, kdy vám technologie posloužily ke špatnému využití času.
ŠKODLIVÉ: napište jeden případ, kdy používání technologií poškodilo vás nebo někoho jiného.
Sepsaný seznam můžete využít k vaší sebereflexi, stejně tak ale může posloužit jako aktivita, kterou je možné aplikovat při práci s učiteli či žáky:
- Můžete společně vytvořit shrnutí problémů, které se v příbězích objevují, a sdílet se třídou seznamy dobrých, špatných a škodlivých aspektů.
- Můžete nechat učitele/žáky diskutovat v malých skupinách o příbězích, které chtějí sdílet (pokud to umožňuje úroveň důvěry ve vaší třídě) a poté udělat prezentaci společných problémů a obav.
- Můžete vyzvat učitele/žáky, aby předložili příběhy, o kterých by chtěli ve třídě diskutovat, a poté je projít, vybrat a anonymizovat pro práci v dalších hodinách.
#2 Denní výzva
Vyberte si jednu výzvu, na kterou se zaměříte každý den po dobu jednoho týdne (podobné výzvy můžete zkusit se svými kolegy či žáky):
- Vydržte jíst, aniž byste vytáhli telefon
- Vyřiďte telefonát a následně telefon odložte, aniž byste zkontrolovali cokoli jiného.
- Čtěte 20, 30 nebo 45 minut, aniž byste se podívali na telefon.
- První hodinu po probuzení dělejte takové činnosti, abyste se nemuseli dotknout telefonu.
- Cestujete-li do práce městskou hromadnou dopravou, nepodívejte se na telefon po celou dobu cesty.
- 90 minut před spaním vypněte všechny obrazovky v domácnosti. Telefon odložte na spaní mimo vaši ložnici.
- Zavřete všechna nepotřebná okna v prohlížeči a vypněte si všechny notifikace.
#3 Buďte si vědomi
Jeden nebo dva dny si zkuste více všímat toho, jak používáte váš telefon nebo tablet:
- Pokud se přistihnete, že automaticky saháte po svém zařízení, ptejte se: Proč po něm sahám?
- Pokud se přistihnete, že děláte něco, co jste neměli v úmyslu, ptejte se: Jak jsem se sem dostal? Co jsem měl v úmyslu udělat? Kolik času jsem na svém zařízení?
- Pokud používáte své zařízení při něčem, co jste chtěli dělat, ptejte se: Musel jsem to dělat právě teď? Je to něco, k čemu potřebuji své zařízení? Co jiného bych mohl dělat?
Napište si reflektivní poznámky o tom, co jste touto aktivitou zjistili.
P.S. Další řadu experimentů zlepšující vaši digitální pohodu a rovnováhu naleznete v doporučeních, která zpracoval Google https://experiments.withgoogle.com/collection/digitalwellbeing.