4.2.5 Odborná kvalifikace vychovatele
Vychovatel získává odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd,
b)
vysokoškolským vzděláním podle § 7 až 10, 12 a
14 zákona o pedagogických pracovnících,
c)
vysokoškolským vzděláním získaným ukončením
jiného akreditovaného studijního programu než podle písmen a) a b) a
1. vzděláním
v programu celoživotního vzdělávání v oblasti pedagogických věd uskutečňovaném
vysokou školou, nebo
2. studiem
pedagogiky,
a)
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením
akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání
zaměřeném na vychovatelství nebo na pedagogiku volného času nebo na speciální
pedagogiku nebo na sociální pedagogiku,
b)
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením
jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene d) a
1. vzděláním
v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném
na vychovatelství nebo sociální pedagogiku nebo pedagogiku volného času nebo na
přípravu učitelů základní školy nebo střední školy, nebo
2. studiem
pedagogiky,
a)
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným
ukončením vzdělávacího programu střední školy v oboru vzdělání zaměřeném na
přípravu vychovatelů nebo pedagogů volného času,
b)
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným
ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném
na přípravu učitelů předškolního vzdělávání a vykonáním jednotlivé zkoušky,
která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce profilové části maturitní zkoušky
z předmětu zaměřeného na vychovatelství, nebo
c)
středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným
ukončením jiného vzdělávacího programu středního vzdělávání než podle písmene
f) a g) a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku nebo pedagogiku
volného času nebo přípravu učitelů základní školy nebo střední školy.
Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve
školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti
a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon
ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo ve středisku výchovné péče, získává
odbornou kvalifikaci
a)
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na
speciální pedagogiku nebo sociální pedagogiku,
b)
vyšším odborným vzděláním získaným ukončením
akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném
na speciální pedagogiku, nebo
c)
vzděláním stanoveným pro vychovatele podle
odstavce 1 a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném
vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.