3.2.13 Popis podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Povinná součást ŠVP, která plyne z ustanovení školského
zákona. Školské zařízení vyhledává, zjišťuje a zhodnocuje možná rizika
vyplývající z činnosti při různých formách zájmového vzdělávání v různých
prostředích a současně i přijímá opatření k prevenci rizik. Seznamuje účastníky
s nebezpečím ohrožujícím jejich zdraví a bezpečnost, což je součástí výchovy ke
zdravému životnímu stylu, chápanému jako vyvážený stav tělesné, duševní a
sociální pohody. Je nutné zajistit nejen bezpečnost fyzickou, ale také sociální
a emocionální.
Důležitým dokumentem školského zařízení pro oblast bezpečnosti
práce je vnitřní řád, který obsahuje podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými
jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. ŠVP, na rozdíl od
vnitřního řádu, obsahuje popis podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví, za
nichž se zájmové vzdělávání v konkrétním školském zařízení uskutečňuje.
Ustanovení ve školním vzdělávacím programu tedy musí z vnitřního řádu vycházet
a jeho obecná ustanovení konkretizovat pro podmínky jednotlivých forem
zájmového vzdělávání. V některých částech se oba dokumenty budou nutně
překrývat. Aplikujeme-li pro potřeby školských zařízení ustanovení Rámcového
vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, zahrnou se následující body:
Podmínky pro hygienické a bezpečné působení:
§
vhodná struktura činnosti a skladba zaměstnání,
§
vhodný stravovací a pitný režim (podle věkových
a individuálních potřeb žáků v družině, klubu či na táborech),
§
zdravé prostředí užívaných prostorů - podle
platných norem (vlastní vybavené prostory, odpovídající světlo, teplo,
bezhlučnost, čistota, větrání, velikost sedacího a pracovního nábytku,
hygienické vybavení prostorů – tj. dle vyhlášky o hygienických požadavcích na
prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání mladistvých
[35]),
§
bezpečné pomůcky,
§
ochrana účastníků před úrazy,
§
výrazné označení všech nebezpečných předmětů a
částí využívaných prostorů (např. zpracování a zveřejnění provozních řádů
keramických dílen, tělocvičen, kuchyněk); pravidelná kontrola prostor a
zařízení z hlediska jejich bezpečnosti,
§
dostupnost prostředků první pomoci, kontaktů na
lékaře či jiné speciální služby, praktická dovednost zaměstnanců poskytovat
první pomoc.
Psychosociální podmínky:
§
vytváření pohody prostředí, příznivé sociální
klima - otevřenost a partnerství v komunikaci, úcta, tolerance, uznání,
empatie, spolupráce a pomoc druhému,
§
respekt k potřebám jedince a jeho osobním
problémům, činnost vycházející ze zájmu účastníků a osvojování si toho, co má
pro ně praktický smysl, co vede k praktické zkušenosti, všestranný prospěch
dítěte je hlavním momentem v činnosti,
§
věková přiměřenost a motivující hodnocení -
respekt k individualitě účastníků, hodnocení v souladu s individuálními
možnostmi a individuálním pokrokem, dostatečná zpětná vazba,
§
ochrana před násilím, šikanou a dalšími
patologickými jevy,
§
spoluúčast účastníků na životě zařízení -
plánování činnosti, vlastním podílu na případném řízení a provádění i následném
hodnocení,
§
včasná informovanost účastníků a u dětí a
nezletilých žáků i jejich rodičů o činnosti ve školském zařízení.
Tyto a další podmínky budou, mimo ŠVP, zachyceny i v celé řadě
dalších dokumentů. Jelikož většina školních družin a školních klubů tvoří se
školou jednu právnickou osobu, bude také zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
žáků zajišťováno v rámci celé právnické osoby vykonávající činnost školy a
školského zařízení. Školní řád školy stanoví obecná pravidla chování žáků ve
škole, navazující vnitřní řád stanoví obdobná pravidla ve školní družině nebo
ve školním klubu. Ve střediska volného času bude tato oblast zpracována
samostatně. Povinnosti pedagogů volného času a vychovatelů budou obsaženy v
jiných vnitřních dokumentech např. v informaci o obsahu pracovní poměru, vydávané
podle zákoníku práce, či v předpisech a pokynech ředitele školy nebo
ředitele školského zařízení.
Při stanovování podmínek pro zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví dětí, žáků a studentů je možné využívat metodický pokyn MŠMT k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských
zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Vyhláška
k bezpečnosti práce zatím nebyla vydána.
S ohledem na bezpečnost účastníků činnosti je vhodné ve ŠVP
stanovit nejvyšší počet účastníků na jednoho pedagogického pracovníka při
jednotlivých druzích vykonávané činnosti.
Je důležité věnovat pozornost nejen vlastnímu zajištění
bezpečnosti a ochraně zdraví účastníků, ale také formální doložitelnosti, že
byla učiněna všechna opatření, aby nebezpečí úrazu bylo minimalizováno. Ředitel
by neměl opomenout do seznamu možných rizik zahrnout také ta, která vyplývají z
provozu konkrétního školského zařízení.