3.2.11 Popis personálních podmínek
Povinná součást ŠVP, která plyne z ustanovení školského zákona. V zájmovém vzdělávání je důležité nejen jaké činnosti se účastníkům nabízejí, v jakém prostředí a s jakým materiálním vybavením, ale také kdo toto vzdělávání vede. Proto školní vzdělávací program musí obsahovat popis personálních podmínek. Je užitečné velice stručně nastínit poslání pedagoga, jeho roli v procesu zájmového vzdělávání a také složení pedagogického sboru daného školského zařízení. Předpoklady pro výkon činnosti vychovatelů, pedagogů volného času a jejich další vzdělávání upravuje zákon o pedagogických pracovnících.
Vychovatel či pedagog volného času je iniciátorem a průvodcem účastníka při zájmovém vzdělávání, které přímo nebo nepřímo řídí, navozuje, motivuje, umožňuje a hodnotí. Pedagogický pracovník má probouzet v účastnících aktivní zájem o okolí, sociální kontakty, komunikaci, chuť dívat se kolem sebe a podněty vnímat. Má podněcovat a rozvíjet přirozenou zvídavost účastníka činnosti, jeho chuť objevovat i odvahu projevit se a ukázat, co všechno zvládne. Tyto žádoucí projevy pak přiměřeně oceňovat a chválit.
Nástin profilu vychovatele ve školní družině:
§ Splňuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka stanovené zákonem o pedagogických pracovnících.
§ Má vysokou míru empatie a dovede projevovat vřelý vztah k účastníkům činnosti (žákům).
§ Umí vytvořit příznivé sociální klima, umí efektivně jednat s účastníky.
§ Zná a umí řídit širokou škálu různých zájmových aktivit přiměřených věku účastníků.
§ Má organizační schopnosti, umí navozovat a motivovat široké spektrum rekreačních a zájmových činností.
§ Dokáže vybranými aktivitami v účastnících činnosti vzbuzovat zájem o činnost, podporovat jejich sebevědomí a rozvíjet pozitivní stránky osobnosti.
§ Má právní vědomí.
§ Zná bezpečnostní předpisy pro práci s účastníky činnosti.
§ Zvládá základní manažerské dovednosti a základy public relations
Nástin profilu vychovatele a pedagoga volného času ve školním klubu:
§ Splňuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka stanovené zákonem o pedagogických pracovnících.
§ Umí vytvořit příznivé sociální klima, umí efektivně jednat s účastníky činnosti (žáky).
§ Má organizační schopnosti. Dokáže získat účastníky ke spolupráci pro realizaci programu.
§ Zná a umí řídit širokou škálu různých zájmových aktivit přiměřených věku účastníků.
§ Je kreativní a pro své záměry dokáže získat široký okruh spolupracovníků – externistů, dovede výsledky činnosti prezentovat na veřejnosti.
§ Má právní vědomí.
§ Zná bezpečnostní předpisy pro práci s účastníky činnosti.
§ Zvládá základní manažerské dovednosti a základy public relations.
Nástin profilu pedagoga volného času ve středisku volného času:
§ Splňuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka stanovené zákonem o pedagogických pracovnících.
§ Má manažerské schopnosti. Je organizačně zdatný, zná a sleduje trendy volnočasových aktivit.
§ Je komunikativní.
§ Umí připravit a zorganizovat nabídku různých zájmových aktivit pro volný čas pro různé věkové skupiny.
§ Zná metodiku vedení zájmových činností a umí ji tvořivě aplikovat.
§ Je kreativní a pro své záměry dokáže získat široký okruh spolupracovníků – externistů, kterým zajišťuje servisní pedagogické služby pro jejich odbornou činnost v zařízení.
§ Je vybaven ekonomickými znalostmi a dokáže připravit ekonomickou rozvahu a provedené akce ekonomicky vyhodnotit.
§ Zná a umí aplikovat pedagogické zásady zájmového vzdělávání a psychologické zásady volného času.
§ Má právní vědomí.
§ Ovládá bezpečnostní předpisy pro práci s účastníky činnosti.
§ Zvládá základní manažerské dovednosti a základy public relations.
Pedagogická činnost vyžaduje celoživotní vzdělávání, obohacování a doplňování vědomostí, rozšiřování dovedností a to nejen teoreticky, ale i případným praktickým výcvikem s použitím tréninkových metod. Při prohlubování a upevňování nebo při zvyšování kvalifikace se nejedná jen o rozšíření námětů zájmových aktivit, ale, a to snad především, jak tyto činnosti navozovat (motivovat) a vést.
Důležité je i věkové složení pedagogických pracovníků. Je žádoucí, aby v pedagogickém sboru byly zastoupeny všechny věkové kategorie. Neměly by být opomenuty ani prostředky zabraňující tzv. „profesnímu vyhoření“ osobnosti vychovatele.
Popis personálních podmínek ve ŠVP může být velmi stručný (například jen konstatování, že zájmové vzdělávání vedou kvalifikovaní pedagogičtí pracovníci) nebo naopak velmi podrobný (curriculum vitae všech pedagogických pracovníků). Informace o obsahu pracovního poměru pedagogických pracovníků vydávané podle zákoníku práce nejsou součástí školního vzdělávacího programu.