3.2.7 Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Povinná součást ŠVP, která plyne z ustanovení školského zákona. Zájmové vzdělávání musí být přizpůsobeno i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a současně nabízí významný prostor pro jejich integraci. Školní vzdělávací program by proto měl dokumentovat připravenost školského zařízení pro zájmové vzdělávání realizovat v praxi právo na rovný přístup žáků ke vzdělávání, a to i v případě, že v dané chvíli žádný žák se speciálními vzdělávacími potřebami zařízení nenavštěvuje.
Integrace může mít, podobně jako v jiných typech vzdělávání, formu individuální a skupinovou. Individuální formou se v tomto případě rozumí začlenění jednoho či více účastníků do běžných organizačních jednotek a aktivit v oblasti zájmového vzdělávání. V rámci skupinové integrace je účastník zájmového vzdělávání začleněn do organizačních jednotek či aktivit primárně určených pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami. Při integraci účastníků zájmového vzdělávání se speciálními vzdělávacími potřebami by měla být, umožňují-li to podmínky a je-li to v zájmu účastníka, upřednostňována forma individuální s využitím individualizace a diferenciace pedagogických postupů.
ŠVP by měl ukázat připravenost školského zařízení pro zájmové vzdělávání zejména v oblastech personální, technické, materiální a organizační. Školní družiny a školní kluby při zpracovávání ŠVP mohou vycházet ze ŠVP pro základní vzdělávání, a ve výše uvedených oblastech na něj navazovat. Jednotlivé dílčí oblasti lze dále strukturovat, a to například:
v oblasti personální na:
§ dostatečné personální zajištění aktivit,
§ odbornost pedagogických pracovníků s ohledem na druh postižení či znevýhodnění účastníků,
§ využití dobrovolníků, kteří sice nemohou vést zájmové vzdělávání, mohou ale při jeho realizaci pomáhat,
v oblasti technické na:
§ problematiku architektonických bariér,
§ zařízení usnadňující přístup,
§ zajištění přepravy,
v oblasti materiální na:
§ vybavenost speciálními didaktickými a kompenzačními pomůckami,
§ zajištění zápůjčky potřebného materiálního vybavení,
a v oblasti organizační na:
§ vymezení formy či forem integrace,
§ spolupráci s rodiči či jinými zákonnými zástupci účastníka zájmového vzdělávání,
§ využití poradenské pomoci školy, spolupráci se školskými poradenskými zařízeními, případně s diagnostickým ústavem, střediskem výchovné péče, orgánem sociálně právní ochrany dítěte apod.,
§ zajištění informovanosti odborné i laické veřejnosti o nabídce integrovaného zájmového vzdělávání,
§ spolupráci s organizacemi zaměřenými na podporu osob se zdravotním postižením či zdravotním nebo sociálním znevýhodněním,
§ způsob zajištění alternativních forem komunikace.
Ve školním vzdělávacím programu je také vhodné definovat specifické pedagogické cíle pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami a formy a metody, které jsou k naplnění těchto cílů užívány a které odpovídají vzdělávacím potřebám a možnostem účastníků.