3.2.3 Konkrétní cíle vzdělávání
Povinná součást ŠVP, která plyne z ustanovení školského
zákona. Cíl je základním a nezbytným předpokladem každého pedagogického
působení. V ideálním případě předpovídá jeho výsledek, vždy však určuje alespoň
jeho směřování a umožňuje integraci různorodých činností do určité posloupnosti
a systému. Usnadňuje volbu efektivních pedagogických prostředků, výběr
konkrétních činností, má zásadní vliv na formování personálních, materiálních a
dalších podmínek výchovy a vzdělávání. Promyšlená formulace cíle vzdělávání je
zároveň předpokladem zjišťování, zda zvoleného záměru bylo dosaženo.
Srozumitelně deklarovaný cíl vzdělávání plní pro účastníky i významnou funkci
motivační a informační, což má právě v oblasti zájmového vzdělávání mimořádný
význam pro rozhodování účastníků činnosti a v případě dětí a nezletilých žáků i
jejich rodičů.
Pro stanovení konkrétních cílů zájmového vzdělávání ve školním
vzdělávacím programu ve školní družině je nezbytná orientace ve struktuře
vzdělávacích cílů, vyplývajících ze školského zákona a navazujících kurikulárních a strategických dokumentů, vztahujících se k
příslušné věkové skupině účastníků zájmového vzdělávání. Užitečná může být
rovněž znalost provázanosti vzdělávacích cílů a klíčových kompetencí, případně
i dalších cílových kategorií, stanovených těmito dokumenty, a rovněž povědomí o
širším (evropském) kontextu.
Cíle zájmového vzdělávání (analogicky k cílům vzdělávání
uváděným v rámcových vzdělávacích programech) vyjadřují společenské požadavky
na celkový vzdělanostní a osobnostní rozvoj účastníků. Vymezují záměry
vzdělávání a jeho výstupy, výsledky. Zahrnují hodnoty a postoje, produktivní
činnosti a praktické dovednosti, poznatky a porozumění. Míra jejich naplnění
bude různá jak podle stupně vzdělání, tak podle schopností a dalších předpokladů
účastníků. Cíle vzdělávání mohou být vyjádřeny na třech úrovních:
§
obecné cíle zájmového vzdělávání,
§
kompetence absolventa zájmového vzdělání,
§
výukové cíle (výsledky vzdělávání) jednotlivých
oblastí zájmového vzdělávání.
Obecné cíle
vzdělávání jsou vyjádřeny z pozice pedagogických pracovníků a vyjadřují to, k
čemu má vzdělávání směřovat, o co mají pedagogičtí pracovníci svou činností
usilovat. Kompetence absolventa a výukové cíle jsou vyjádřeny z pozice
účastníka, uvádějí, jak účastník umí na konci výuky získané vědomosti a
dovednosti používat.
Cíle zájmového vzdělávání nejsou žádným obecně platným
předpisem konkrétně stanoveny (na rozdíl od cílů vzdělání realizovaného podle
rámcového vzdělávacího programu) s tím, že i tyto cíle (tedy cíle jednotlivých
ŠVP ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání) musejí respektovat obecné cíle
vzdělávání vymezené § 2 školského zákona. To poskytuje širokou a prakticky
neomezenou volnost při jejich formulování, zároveň však klade mimořádné nároky
na odpovědnost, kvalifikovanost a profesionalitu tvůrců ŠVP. Ti by měli brát
zřetel přinejmenším na:
§
věkové a individuální zvláštnosti účastníků,
zákonitosti skupinové dynamiky,
§
personální, materiální a další podmínky
vzdělávání a výchovy,
§
charakteristiku školního vzdělávacího programu
(nebo i více programů),
§
specifiku zájmového vzdělávání – jeho
prostředků, forem, metod,
§
zájmy a očekávání dětí, žáků, studentů a dalších
účastníků, škol v okolí, zřizovatele, místní komunity,
§
ekonomické podmínky, ve kterých se zájmové
vzdělávání uskutečňuje,
§
konkurenční prostředí.
Vzhledem k tomu, že účastníci zájmového vzdělávání ve školní
družině a školním klubu jsou v naprosté většině zároveň účastníky základního
vzdělávání, je přirozeným jednotícím prvkem vzdělávacích cílů v klubu a družině
a zdrojem inspirace pro ně Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Ten především poskytuje přehled hlavních cílů základního vzdělávání a kromě
toho i zásobu dalších cílových kategorií (klíčové kompetence žáků, cílové
zaměření vzdělávacích oblastí, přínosy průřezových témat k rozvoji osobnosti
žáka, očekávané výstupy oborů). Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a
postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného
vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání.
V základním vzdělávání se usiluje o naplňování těchto cílů:
§
umožnit žákům osvojit si strategie učení a
motivovat je pro celoživotní učení,
§
podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování
a řešení problémů,
§
vést žáky k všestranné, účinné a otevřené
komunikaci,
§
rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a
respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých,
§
připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako
svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali
své povinnosti,
§
vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní
city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a
citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě,
§
učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické,
duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný,
§
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným
lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními
lidmi.
Tyto cíle není vhodné doslovně přebírat – zájmové vzdělávání
není totožné se základním vzděláváním, ale je nutné z nich čerpat, přetvářet je
a přizpůsobovat potřebám školského zařízení pro zájmové vzdělávání.
Pro formulaci cílů výchovného působení se zpravidla používá
pojem získávání nebo rozvíjení klíčových a odborných kompetencí apod. Lze je
ale formulovat i jinak. Systém práce školských zařízení pro zájmové vzdělávání
většinou neumožňuje, aby se mohlo zodpovědně stanovit, že účastníci získali
nějakou završenou kompetenci – na to není zpravidla ani dostatečná časová
dotace, ani systém práce založený na dobrovolnosti a zájmovosti to plně
neumožňuje. Proto zpravidla žádná kompetence není nutně zcela hotová –
kompetence se tedy rozvíjejí, posilují, budují (viz aktivační či aktivizující
slovesa), ale je vhodné se vyhnout označení, že kompetence se u účastníků
vytvořili či jinak završili.
Z obsahového i jazykového hlediska je vhodné, aby cíle
konkrétních aktivit byly zformulovány činnostně, pomocí aktivních (aktivačních,
aktivizujících) sloves, která jakoby předjímají to, co se bude skutečně dít. V
textu mohou být cíle zformulovány pomocí podstatných jmen slovesných, další
vhodný postup je rovněž používání 1. osoby množného čísla, které navozuje
představu, že jde o společný záměr pedagogů i účastníků (malujeme, řešíme,
hrajeme si), případně užití infinitivu (a nedokonavého vidu).
Ve srovnání s požadavky na ŠVP pro ty druhy vzdělávání, pro
které jsou vydány rámcové vzdělávací programy, jsou požadavky na školní
vzdělávací program ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání výrazně
jednodušší v tom, že podle ustanovení školského zákona nemusí (ale může)
obsahovat vzdělávací strategie a očekávané výsledky vzdělávání. To neznamená,
že tyto strategie a výsledky neexistují, v praxi samozřejmě školské zařízení
pro zájmové vzdělávání strategie používá a výsledků dosahuje, avšak nemá
povinnost tyto skutečnosti zakotvit (zaznamenat) do svého ŠVP. Školská zařízení
ani nemají stanovené vzdělávací standardy. U mnoha volnočasových aktivit je
také výsledek z hlediska obecných cílů vzdělávání obtížně vyhodnotitelný.
Představa o průběžných i finálních výstupech ŠVP ve školském zařízení pro
zájmové vzdělávání (ať už ve smyslu hmotných produktů, produkcí nebo znalostí,
dovedností a postojů účastníků) je ovšem důležitá a má, mimo jiné, vliv na cíle
tím, že umožňuje stanovit, zda jsou:
§
smysluplné (mají skutečný význam pro účastníky,
jejich praktickou zkušenost a rozvoj),
§
hodnotitelné (lze rozpoznat, zda výsledek
odpovídá záměru),
§
akceptovatelné (přijatelné pro jednotlivce,
skupinu, okolí),
§
reálné (lze je uskutečnit, jsou dosažitelné),
§
termínované (jsou proveditelné ve vymezeném
čase).
Výsledky (výstupy) zájmového vzdělávání jsou rovněž cílovou
kategorií, tentokrát ovšem nikoli z pohledu instituce, ale z pohledu účastníka,
která může být pro účastníka tohoto vzdělávání dokonce zajímavější. Školský
zákon neurčuje přesně, který přístup zvolit, lze se proto oprávněně domnívat,
že oba jsou možné, a že záleží pouze na rozhodnutí ředitele školského zařízení,
který z nich použije.
Pro formulování očekávaných výsledků vzdělávání lze použít
například tato slovesa: prodiskutovat, označit, vybrat, seřadit, popsat,
recitovat, definovat, reprodukovat, vysvětlit, napsat, navrhnout, vyprávět,
řídit, popsat, použít, vytvořit, vybrat, vyhledat souvislosti, zobrazit,
zformulovat otázky, měřit, připravit, vymyslet, zformulovat hypotézu,
zkonstruovat, představit si, předpovědět, zkombinovat, inovovat, posoudit,
zhodnotit, nakreslit, předvést, obhájit, vyřešit, objevit, doporučit, porovnat.