3.2.1 Vzdělávací programy
Vzdělávání v jednotlivé škole a školském zařízení se
uskutečňuje podle školních vzdělávacích programů.
Pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro
předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové
vzdělávací programy. Rámcové vzdělávací programy vymezují povinný obsah, rozsah
a podmínky vzdělávání; jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů,
hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a
učebních textů a dále závazným základem pro stanovení výše finančních
prostředků přidělovaných ze státního rozpočtu.
Pro zájmové vzdělávání se rámcové vzdělávací programy
nevydávají. Školní vzdělávací program (dále jen ŠVP) pro zájmové vzdělávání
podle školského zákona stanoví zejména konkrétní cíle vzdělávání, délku, formy,
obsah a časový plán vzdělávání, podmínky přijímání uchazečů, průběhu a
ukončování vzdělávání, včetně podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami, označení dokladu o ukončeném vzdělání, pokud bude tento
doklad vydáván. Dále stanoví popis materiálních, personálních a ekonomických
podmínek a podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví, za nichž se vzdělávání
v konkrétní škole nebo školském zařízení uskutečňuje.
Školní vzdělávací program, nebo jeho část, je současně návrhem
na uzavření smlouvy, ze které musí být zřejmé, že ten, kdo jej činí, má úmysl
uzavřít určitou smlouvu s osobou, vůči níž nabídku činí. Proto školní
vzdělávací program musí obsahovat i další součásti podstatné pro uzavření
smlouvy, zejména identifikační údaje právnické osoby vykonávající činnost
školského zařízení pro zájmové vzdělávání.
Školní vzdělávací program vydává ředitel. Školní vzdělávací
program ředitel zveřejní na přístupném místě ve školském zařízení; do školního
vzdělávacího programu může každý nahlížet a pořizovat si z něj opisy a výpisy,
anebo za cenu v místě obvyklou může obdržet jeho kopii. Poskytování informací
podle zákona o svobodném přístupu k informacím tím není dotčeno.
Žádný obecně platný předpis nestanoví ve školském zařízení ani
závaznou strukturu ani rozsah školního vzdělávacího programu. Vše ponechává v
pravomoci ředitele, který ŠVP vydává. Současně si musíme uvědomit, že právnická
osoba může vykonávat činnost školy nebo školského zařízení, školy a školského
zařízení, nebo i více škol nebo školských zařízení. V případě, že
právnická osoba například vykonává činnost základní školy a školní družiny,
ředitel vydává ŠVP pro činnost školy (vychází z rámcového vzdělávacího
programu pro základní vzdělávání) a ŠVP pro činnost školní družiny (vychází jen
z obecných ustanovení školského zákona). ŠVP pro činnost školní družiny
bývá zpravidla samostatný dokument, i když to školský zákon striktně
nepožaduje. V případě školní družiny a školy, jejichž činnost vykonává jedna
právnická osoba, mohou být oba ŠVP i součástí společného dokumentu obsahujícího
jak školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, tak i školní vzdělávací
program pro zájmové vzdělávání.
Školský zákon ani nepožaduje, aby školské zařízení postupovalo
podle jediného školního vzdělávacího programu, může jich být i více. Například
v aktuálním školním roce školské zařízení pro zájmové vzdělávání nabízí
vzdělávání podle dvouletého školního vzdělávacího programu. V následujícím
školním roce tento školní vzdělávací program vstoupí do druhého roku a současně
může být vydán další školní vzdělávací program pro tento školní rok.