1.2.3 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů
Školský zákon se věnuje podmínkám pro vzdělávání dětí, žáků a
studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami. Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami
je osoba se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním
znevýhodněním. Toto členění je ale účinné jen do 31. 8. 2016. Protože
ke dni 1. 9. 2016 vstupuje v účinnost nové úprava této oblasti, zaměříme
se na obě úpravy.
Znění účinné do 31. 8.
2016:
Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími
potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo
sociálním znevýhodněním.
Zdravotním postižením
je mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, vady řeči, souběžné
postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování.
Zdravotním znevýhodněním
je zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k
poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání.
Sociálním znevýhodněním je
a)
rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním
postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy,
a)
nařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná
výchova, nebo
b)
postavení azylanta, osoby požívající doplňkové
ochrany a účastníka řízení o udělení mezinárodní ochrany na území České
republiky.
Speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů zjišťuje
školské poradenské zařízení, většinou se jedná o pedagogicky-psychologické
poradny.
Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami
mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich
vzdělávacím potřebám a možnostem, na vytvoření nezbytných podmínek, které toto
vzdělávání umožní, a na poradenskou pomoc školy a školského poradenského
zařízení. Pro žáky a studenty se zdravotním postižením a zdravotním
znevýhodněním se při přijímání ke vzdělávání a při jeho ukončování stanoví
vhodné podmínky odpovídající jejich potřebám. Při hodnocení žáků a studentů se
speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo
znevýhodnění.
Děti, žáci a studenti se zdravotním postižením mají právo
bezplatně užívat při vzdělávání speciální učebnice a speciální didaktické a
kompenzační učební pomůcky poskytované školou, ve školském zařízení toto právo
zaručeno nemají. Dětem, žákům a studentům, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, se
zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání pomocí nebo prostřednictvím znakové
řeči. Dětem, žákům a studentům, kteří nemohou číst běžné písmo zrakem, se
zajišťuje právo na vzdělávání s použitím Braillova hmatového písma. Dětem,
žákům a studentům, kteří se nemohou dorozumívat mluvenou řečí, se zajišťuje
právo na bezplatné vzdělávání pomocí nebo prostřednictvím náhradních způsobů
dorozumívání.
Znění účinné od 1. 9.
2016:
Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími
potřebami se od 1. 9. 2016 rozumí osoba, která k naplnění svých
vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném
základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými
opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách
odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním
podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními
vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření
školou a školským zařízením.
Podpůrná opatření spočívají v
a)
poradenské pomoci školy a školského poradenského
zařízení,
b)
úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a
metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů
speciálně pedagogické péče a včetně prodloužení délky středního nebo vyššího
odborného vzdělávání až o dva roky,
c)
úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a
ukončování vzdělávání,
d)
použití kompenzačních pomůcek, speciálních
učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů
neslyšících a hluchoslepých osob, Braillova písma a podpůrných nebo náhradních
komunikačních systémů,
e)
úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích
stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími
programy,
f)
vzdělávání podle individuálního vzdělávacího
plánu,
g)
využití asistenta pedagoga,
h)
využití dalšího pedagogického pracovníka,
tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti
působení osob poskytujících dítěti, žákovi nebo studentovi po dobu jeho pobytu
ve škole nebo školském zařízení podporu podle zvláštních právních předpisů,
nebo
i)
poskytování vzdělávání nebo školských služeb v
prostorách stavebně nebo technicky upravených.
Podpůrná opatření se člení do pěti stupňů podle organizační,
pedagogické a finanční náročnosti. Podpůrná opatření různých druhů nebo stupňů
lze kombinovat. Podpůrná opatření vyššího stupně lze použít, shledá-li školské
poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb
dítěte, žáka nebo studenta nebo k průběhu a výsledkům poskytování dosavadních
podpůrných opatření by podpůrná opatření nižšího stupně nepostačovala k
naplňování vzdělávacích možností dítěte, žáka nebo studenta a k uplatnění jeho
práva na vzdělávání. Začlenění podpůrných opatření do jednotlivých stupňů stanoví
prováděcí právní předpis, který zatím nebyl vydán.
Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské
zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení. Podpůrná opatření
druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského
poradenského zařízení. Škola nebo školské zařízení může místo doporučeného
podpůrného opatření přijmout po projednání s příslušným školským poradenským
zařízením a s předchozím písemným informovaným souhlasem zletilého žáka,
studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka jiné podpůrné opatření
stejného stupně, pokud to neodporuje zájmu dítěte, žáka nebo studenta.
Podmínkou poskytování podpůrného opatření druhého až pátého
stupně školou nebo školským zařízením je vždy předchozí písemný informovaný
souhlas zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka.
Podpůrné opatření druhého až pátého stupně přestane škola nebo
školské zařízení po projednání se zletilým žákem, studentem nebo zákonným
zástupcem dítěte nebo žáka poskytovat, pokud z doporučení školského
poradenského zařízení vyplývá, že podpůrné opatření již není nezbytné.
Podpůrná opatření při vzdělávání dítěte, žáka a studenta, který
nemůže vnímat řeč sluchem, se volí tak, aby bylo zajištěno vzdělávání v
komunikačním systému neslyšících a hluchoslepých osob, který odpovídá potřebám
dítěte, žáka nebo studenta. Žákům a studentům vzdělávaným v českém znakovém
jazyce se souběžně poskytuje vzdělávání také v psaném českém jazyce, přičemž
znalost českého jazyka si tito žáci a studenti osvojují metodami používanými
při výuce českého jazyka jako cizího jazyka. Využívá-li škola nebo školské
zařízení tlumočníka českého znakového jazyka, zajistí, aby jeho činnost
vykonávala osoba, která prokáže vzdělání, nebo praxi a vzdělání, jimiž získala
znalost českého znakového jazyka na úrovni rodilého mluvčího a tlumočnické
dovednosti na úrovni umožňující plnohodnotné vzdělávání dítěte, žáka nebo
studenta.
Podpůrná opatření při vzdělávání dítěte, žáka a studenta, který
při komunikaci využívá prostředků alternativní nebo augmentativní komunikace,
se volí tak, aby bylo zajištěno vzdělávání v komunikačním systému, který
odpovídá potřebám dítěte, žáka nebo studenta.
Pro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným, zrakovým nebo
sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami
učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami
nebo autismem lze zřizovat školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní
skupiny. Zařadit do takové třídy, studijní skupiny nebo oddělení nebo přijmout
do takové školy lze pouze dítě, žáka nebo studenta uvedené ve větě první,
shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních
vzdělávacích potřeb dítěte, žáka nebo studenta nebo k průběhu a výsledkům
dosavadního poskytování podpůrných opatření by samotná podpůrná opatření
nepostačovala k naplňování jeho vzdělávacích možností a k uplatnění jeho práva
na vzdělávání. Podmínkou pro zařazení je písemná žádost zletilého žáka nebo
studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka, doporučení školského
poradenského zařízení a soulad tohoto postupu se zájmem dítěte, žáka nebo
studenta. Ke zřízení třídy, oddělení nebo studijní skupiny je v případě škol
zřizovaných ministerstvem nebo registrovanými církvemi nebo náboženskými
společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat
církevní školy, nezbytný souhlas ministerstva, v případě ostatních škol souhlas
krajského úřadu.
Navýšení finančních prostředků poskytovaných na činnost školy
ze státního rozpočtu z důvodu využití asistenta pedagoga je možné pouze, pokud
dalo k využití asistenta pedagoga v daném případě souhlas ministerstvo v
případě škol zřizovaných ministerstvem nebo registrovanými církvemi nebo
náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního
práva zřizovat církevní školy, nebo krajský úřad v případě ostatních škol.
S účinností od 1. 9. 2016 je nově upravena i poradenská
pomoc školského poradenského zařízení:
1. Školské
poradenské zařízení poskytne poradenskou pomoc dítěti, žákovi, studentovi nebo
zákonnému zástupci dítěte nebo žáka na základě jeho žádosti nebo na základě
rozhodnutí orgánu veřejné moci podle jiného právního předpisu.
2.
Vyžaduje-li to zájem dítěte nebo nezletilého
žáka, doporučí škola nebo školské zařízení jeho zákonnému zástupci, aby
vyhledal pomoc školského poradenského zařízení. Škola nebo školské zařízení
spolupracuje před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi
zejména se školským poradenským zařízením, se zřizovatelem, lékařem a orgánem
sociálně-právní ochrany dětí.
3.
Výsledkem poradenské pomoci školského
poradenského zařízení jsou zejména zpráva a doporučení. Ve zprávě školské
poradenské zařízení uvede skutečnosti podstatné pro doporučení podpůrných
opatření. V doporučení uvede závěry vyšetření a podpůrná opatření prvního až
pátého stupně, která odpovídají zjištěným speciálním vzdělávacím potřebám a
možnostem dítěte, žáka nebo studenta, a to včetně možných kombinací a variant
podpůrných opatření a způsobu a pravidel jejich použití při vzdělávání.
4.
Školské poradenské zařízení poskytuje zprávu a
doporučení tomu, komu je poskytována poradenská pomoc; škole nebo školskému
zařízení, v němž se dítě, žák nebo student vzdělává, poskytuje pouze
doporučení. Školské poradenské zařízení poskytne vydané doporučení také orgánu
veřejné moci, který svým rozhodnutím uložil zákonnému zástupci dítěte nebo
žáka, dítěti, žákovi nebo studentovi povinnost využít odbornou poradenskou
pomoc ve školském poradenském zařízení. Nejedná-li se o případ podle věty
druhé, školské poradenské zařízení poskytne vydané doporučení také orgánu
sociálně-právní ochrany dětí, pokud je o to orgán sociálně-právní ochrany dětí
písemně požádá.
5.
Pokud má zletilý žák, student nebo zákonný
zástupce dítěte nebo žáka pochybnosti o tom, že škola nebo školské zařízení
postupuje v souladu s doporučením školského poradenského zařízení, může
řediteli školy nebo školského zařízení navrhnout, aby s ním případ projednal za
účasti pověřeného zaměstnance příslušného školského poradenského zařízení, a
ředitel je povinen jednání bez zbytečného odkladu svolat.
6.
Projednáním podle odstavce 5 není dotčeno právo
zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka podat podnět
České školní inspekci.
S účinností od 1. 9. 2016 školský zákon nově upravuje
možnosti revize jednotlivých zpráv nebo doporučení vydaných školským
poradenským zařízením. Dítě, žák, student nebo zákonný zástupce může do 30 dnů ode dne, kdy obdržel zprávu nebo doporučení
školského poradenského zařízení, požádat právnickou osobu zřízenou a pověřenou
ministerstvem prováděním revizí o jejich revizi. O revizi doporučení může
požádat také škola, školské zařízení nebo orgán veřejné moci, který svým
rozhodnutím uložil zákonnému zástupci dítěte nebo žáka, dítěti, žákovi nebo
studentovi povinnost využít odbornou poradenskou pomoc ve školském poradenském
zařízení, do 30 dnů ode dne, kdy doporučení obdržely, a Česká školní inspekce.
Právnická osoba uvedená v předcházejícím odstavci posoudí
žádost o revizi a zprávu nebo doporučení, a je-li to nezbytné k naplnění účelu
revize, prověří se souhlasem zletilého žáka nebo studenta nebo zákonného
zástupce dítěte nebo žáka vzdělávací potřeby a možnosti dítěte, žáka nebo
studenta. Tato právnická osoba současně zajistí, aby prověřování bylo prováděno
v místě sídla školského poradenského zařízení, které vydalo zprávu nebo
doporučení. Toto školské poradenské zařízení je povinno poskytnout součinnost
při prověřování vzdělávacích potřeb a možností podle věty první. O výsledku
posouzení vydá tato právnická osoba do 60 dnů od obdržení žádosti revizní
zprávu, která může obsahovat i novou zprávu nebo doporučení podpůrných opatření
a v takovém případě nahrazuje revidovanou zprávu nebo doporučení. Revizní
zpráva se zasílá dítěti, žáku, studentovi nebo zákonnému zástupci, příslušnému
školskému poradenskému zařízení, a s vyloučením údajů, které jsou pouze obsahem
zprávy podle § 16a odst. 3, také škole nebo školskému zařízení. V případě, že
orgán sociálně-právní ochrany dětí žádal školské poradenské zařízení podle §
16a odst. 4 o poskytnutí doporučení, zašle školské poradenské zařízení tomuto
orgánu také revizní zprávu v rozsahu týkajícím se poskytnutého doporučení. Do
vydání revizní zprávy, která nahrazuje revidovanou zprávu nebo doporučení, se
postupuje podle původního doporučení a zprávy vydaných školským poradenským
zařízením.
Zákonná úprava podpory vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními
vzdělávacími potřebami je rámcová. Podrobnosti stanoví vyhláška č. 27/2016 Sb.,
o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, která
je účinná od 1. 9. 2016.
Ke vzdělávání nadaných
dětí, žáků a studentů § 17 školského zákona konstatuje, že školy a školská
zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů. Hlavní
nositelé tohoto úkolu jsou ale školy. Ze školských zařízení pro zájmové
vzdělávání mají střediska volného času v § 111 odst. 2 uloženo se podílet na
další péči o nadané děti, žáky a studenty. Podrobnosti o vzdělávání nadaných
žáků stanoví vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.