Příklad koučovacího rozhovoru
Učitel Vojta učí výtvarnou výchovu. Umí používat chytrá zařízení pro svoji potřebu, ve výuce je však ještě nezkoušel. Viděl však, že to kolegům funguje. S koučem pak může jeden z rozhovorů vypadat takto.
Kouč: Dobrý den! Jak se dnes máte?
Učitel výtvarné výchovy: Dobrý den. Jsem trochu nervózní, abych se přiznal. Mám v plánu začít používat tablety ve výtvarné výchově, ale obávám se, že se před žáky ztrapním.
Kouč: Rozumím, že to může být trochu stresující. Proč jste se rozhodl začít používat tablety ve výtvarné výchově?
Učitel výtvarné výchovy: Chtěl bych žákům ukázat nové možnosti a přinést do výuky něco inovativního. Ale bojím se, že když nebudu s tabletem dobře pracovat, ztratím autoritu před žáky. Přece jen jsou v používání tabletů lepší než já.
Kouč: Chápu. Co pro vás znamená “dobře pracovat s tabletem”?
(zde by probíhalo upřesňování toho, jakou práci si učitel s tabletem představuje, kouč by mohl pomocí otázek navádět učitele k tomu, aby si zvědomil, v čem je již v používání tabletu dobrý, z čeho má obavy atd.)
Kouč: Jaký konkrétní cíl byste si představoval při používání tabletů ve výtvarné výchově?
Učitel výtvarné výchovy: Myslím, že bych chtěl, aby žáci měli možnost experimentovat s různými grafickými aplikacemi. Ale zatím nevím, jak to udělat tak, abych sám nebyl ztracený.
Kouč: To se zdá jako zajímavý cíl! V čem přesně se cítíte ztracený?
(zde by pak probíhal rozhovor o tom, v čem je učitel nejistý)
Kouč: Jakými dílčími kroky chcete začít?
Učitel výtvarné výchovy: Můžu připravit ze začátku nějaké jednoduché aktivity, na pár minut, postupně se budeme s tablety seznamovat. A já zjistím, jak na tom žáci jsou. Přece jen je tu ale riziko, že se ztrapním
Kouč: Vidím již konkrétní plán a také přetrvávající obavy. Zkusíte definovat, čeho přesně se obáváte?
Učitel výtvarné výchovy: No, například, kdybych měl potíže s ovládáním tabletu před žáky, nebo kdybych nerozuměl některým funkcím.
Kouč: To je plně pochopitelné. Zkuste mi říci, co vás na grafických aplikacích baví.
(zde učitel vysvětluje, co jej baví, kouč může klást doplňující otázky, díky kterým si učitel zvědomuje, co už sám umí ovládat za nástroje a funkce)
Kouč: Dostali jsme se tedy k příkladům, u kterých si jste jistý v ovládání tabletu. Jak se cítíte ohledně nápadu začít tedy s touto aplikací?
Učitel výtvarné výchovy: Když si to dobře naplánuji a věnuji tomu jen kratší úsek hodiny, mohlo by to vyjít.
(tady může rozhovor pokračovat ve stanovování dalších kroků)