Využití AI a personalizace
Umělá inteligence (AI) přináší nové možnosti individualizace, podpory učitele i rozvoje vyšších kognitivních dovedností. Nejde o to „učit AI“, ale využívat ji jako nástroj pro:
-
generování obsahu (texty, obrázky, kvízy),
-
podporu psaní a jazykových dovedností,
-
procvičování argumentace, reflexe a myšlení,
-
přizpůsobení výuky na míru (diferenciace, adaptace),
-
podporu při přípravě výukových materiálů.
Na co nezapomenout při zavádění AI nástrojů
-
Etika a transparentnost: žáci by měli vědět, kdy pracují s výstupem AI, a rozumět jejím omezením.
-
GDPR a ochrana dat: ověřit, zda nástroj sbírá nebo ukládá osobní data (např. při registraci).
-
Metodické vedení učitelem: AI nenahrazuje učitele – je nástrojem, který potřebuje didaktické ukotvení. Pomozte ve škole nastavit pravidla.
Návrhy pro ICT koordinátora
-
Vytvořte školní doporučení pro využití AI nástrojů (etický kodex, výběr ověřených aplikací, příklady využití).
-
Dělejte školení nebo mikrokurzy: základy AI, tipy pro učitele, scénáře do hodin.
-
Podpořte sdílení praxe
Podívejte se např. na web AI dětem.