Online nástěnky
Online nástěnky umožňují učitelům i žákům:
-
sdílet myšlenky, výstupy a otázky přehledně a vizuálně,
-
podpořit spolupráci a zapojení celé třídy,
-
vytvářet vizuální mapy znalostí, brainstormingy a sběr zpětné vazby,
-
přirozeně pracovat s digitálními kompetencemi a schopností organizace informací.
Jsou vhodné pro aktivizační metody (brainstorming, třídění, reflektivní deníky), ale i jako dlouhodobý sběr materiálů či inspirace.
Každá nástěnka/tabule má trochu jiné funkce, některá je více zaměřená na připínání virtuálních lístečků, některá je více jako bílá tabule pro tvorbu.Podpořte žáky, aby na nástěnky přidávali nejen text, ale i multimediální soubory. Jak může být nástěnka využita pro výuku? Zde je pár nápadů:
- Nachystejte žákům informace roztříděné do kategorií, text doplňte obrázky, videi, odkazy. Takový rozcestník pak může fungovat pro opakování doma, ale i ve třídě (např. při evokaci na začátku další hodiny).
- Nechte žáky vytvořit nástěnku samostatně, v týmech, či celou třídu. Mohou vkládat informace a zdroje k danému tématu, pokládat otázky, prioritizovat a kategorizovat, propojovat informace, doplňovat informace svého spolužáka apod.
- Tvořte společně v hodině při studiu nového tématu, žáci budou vkládat dohledané informace, které jim budou sloužit pro reflexi na konci hodiny, nebo při evokaci na další hodině, kam poté mohou přidávat další odkazy.
- Nechte nástěnky pro individuální zápisky žáků, do kterých můžete mít přístup, doplňovat žákům informace, odpovídat na dotazy apod.
- Udělejte z nástěnky výstup z nějakého projektu/úkolu, kde shrnou, co o tématu vědí, co je zaujalo apod.
- Využívejte nástěnky pro zadání práce.
- Nechte žáky komentovat, co již na nástěnce je připraveno od vás či spolužáků.
A určitě můžete online nástěnky využívat i mezi sebou s kolegy a kolegyněmi, kterým sem můžete dávat tipy do výuky. Pro interaktivní výuku je možné používat i různé konkrétní online nástěnky, tabule, plochy pro práci. Vyučující zde může připravit část látky předem, ale také může začít s žáky až ve výuce, co nechat žáky pracovat v prostředí samotné. Výborně se mohou tyto nástroje hodit i pro zpětnou vazbu či prezentace. Lze je využít jak pro samostatnou práci žáka či žáka a učitele, tak skupinovou práci žáků či práci celé třídy.
Na co dát pozor
-
Bezpečnost a přístup – ověřit nastavení viditelnosti a práv (jen pro třídu? veřejné?).
-
Přetížení nástěnky – naučit žáky věcně a strukturovaně přispívat.
-
Jasné zadání a role – např. kdo komentuje, kdo přidává, jak reagovat.
-
Dostupnost na zařízeních – některé nástroje fungují hůře na mobilech.
Doporučení pro ICT koordinátora
-
Vyberte a doporučte 1–2 nástroje vhodné pro celou školu (dle GDPR, přístupnosti, podpory).
-
Vytvořte návody a šablony (např. vzor nástěnky pro brainstorming, výstup projektu...).
-
Podpořte digitální gramotnost učitelů i žáků: jak efektivně organizovat informace, citovat zdroje, reflektovat.
-
Doporučte návaznost na LMS: např. lze propojit Padlet přes iframe do Moodle.
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
T |
---|
TwiddlaTwiddla funguje jako kolaborativní online nástroj, jehož výhodou je, že není nutné se registrovat a lze pracovat ihned. | |