Formativní hodnocení a testování
Formativní hodnocení neslouží ke známkování, ale k podpoře učení v procesu – učitel i žák získávají průběžnou zpětnou vazbu, která pomáhá upravovat výuku i studijní strategii.
Digitální nástroje výrazně zjednodušují rychlé, nenáročné a efektivní testování porozumění, umožňují zapojení celé třídy i individualizaci zpětné vazby.
Na co dát pozor
-
Nezaměňovat za sumativní testování – smyslem není známka, ale posun.
-
Dávat prostor k vysvětlení – nejen správně/špatně, ale i proč.
-
Minimalizovat soutěživost, maximalizovat zapojení – ne každé formativní hodnocení musí být kvíz se skóre.
-
Zohlednit SVP – dostatek času (nedávat kvízy na rychlost), přístupnost nástrojů, čitelné rozhraní.
Doporučení pro ICT koordinátora
-
Vytvořte přehled osvědčených nástrojů pro různé typy otázek (MC, otevřené, hlasování…).
-
Podpořte sjednocení praxe – např. doporučit 2–3 klíčové nástroje pro školu.
-
Zajistěte základní školení učitelů: jak připravit efektivní otázku? Jak interpretovat výsledky? Podpořte sdílení a zkušenosti na tomto školení.
-
Integrujte nástroje do LMS (pokud jej škola využívá): ideálně propojit s hodnocením, domácími úkoly.
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
T |
---|
Triciderhttps://www.tricider.com/ Skvělé na brainstorming, argumentaci i hlasování. Umožňuje peer feedback i diskuzi. | |