Organizace a upevňování poznatků
Učení není jen o přijetí informací, ale o jejich vnitřním zpracování, propojení a uchování. Online nástroje mohou žákům pomoci:
-
vizualizovat souvislosti (např. myšlenkovou mapou),
-
uspořádat časový průběh (časové osy),
-
aktivně si opakovat učivo (kartičky),
-
vést digitální poznámky a zápisky, případně tvořit své studijní materiály.
Tím se podporuje hlubší porozumění, metakognice i schopnost učit se samostatně.
Zde najdete nástroje, díky kterým si mohou žáci organizovat informace a znalosti a upevňovat je. Nástrojů je velké množství, vždy záleží na způsobu, jakým vyučující či žák zapisuje. Někomu vyhovují myšlenkové či pojmové mapy, někdy se hodí časová osa, někdy tvorba kartiček či multimediálního zápisníku. Myšlenkové mapy se hodí jak na evokaci, tak uvědomění či reflexi. Žáci mohou tvořit mapy sami, ve skupině, mohou doplňovat mapu vytvořenou učitelem apod. Časové osy lze vytvářet v různých nástrojích a aplikacích, existují však i nástroje specificky na to zaměřené, nebo v sobě mají jednu z funkcí integrovanou tvorbu os. Výukové karty mohou být dobrým pomocníkem při memorování, ale i pro učení hrou. Karty může tvořit vyučující, dobrou obměnou je pak situace, kdy karty tvoří žáci (např. pro spolužáky) a tím si učivo upevňují též. Zápisník je vhodný, pokud si žáci potřebují něco zapisovat online, mohou využít různé online textové editory. Zde zmiňujeme jeden specifický nástroj, který jim může pomoci poznámky organizovat. Pokud však můžete, podpořte žáky, aby si psali poznámky rukou na papír.Na co dát pozor
-
Nezahlcovat – mapa nebo zápisník má sloužit, ne překážet.
-
Podporovat rukopis tam, kde to dává smysl – ne vše musí být digitální.
-
Citlivě volit nástroj dle věku a stylu učení žáků.
Doporučení pro ICT koordinátora
-
Vytvořte přehled nástrojů podle účelu: mapa – osa – kartičky – zápisník.
-
Doporučte 1–2 nástroje na každou oblast (pro prevenci roztříštění).
-
Podpořte využití těchto nástrojů při projektovém učení a autentickém hodnocení.