Organizace a upevňování poznatků
Učení není jen o přijetí informací, ale o jejich vnitřním zpracování, propojení a uchování. Online nástroje mohou žákům pomoci:
-
vizualizovat souvislosti (např. myšlenkovou mapou),
-
uspořádat časový průběh (časové osy),
-
aktivně si opakovat učivo (kartičky),
-
vést digitální poznámky a zápisky, případně tvořit své studijní materiály.
Tím se podporuje hlubší porozumění, metakognice i schopnost učit se samostatně.
Zde najdete nástroje, díky kterým si mohou žáci organizovat informace a znalosti a upevňovat je. Nástrojů je velké množství, vždy záleží na způsobu, jakým vyučující či žák zapisuje. Někomu vyhovují myšlenkové či pojmové mapy, někdy se hodí časová osa, někdy tvorba kartiček či multimediálního zápisníku. Myšlenkové mapy se hodí jak na evokaci, tak uvědomění či reflexi. Žáci mohou tvořit mapy sami, ve skupině, mohou doplňovat mapu vytvořenou učitelem apod. Časové osy lze vytvářet v různých nástrojích a aplikacích, existují však i nástroje specificky na to zaměřené, nebo v sobě mají jednu z funkcí integrovanou tvorbu os. Výukové karty mohou být dobrým pomocníkem při memorování, ale i pro učení hrou. Karty může tvořit vyučující, dobrou obměnou je pak situace, kdy karty tvoří žáci (např. pro spolužáky) a tím si učivo upevňují též. Zápisník je vhodný, pokud si žáci potřebují něco zapisovat online, mohou využít různé online textové editory. Zde zmiňujeme jeden specifický nástroj, který jim může pomoci poznámky organizovat. Pokud však můžete, podpořte žáky, aby si psali poznámky rukou na papír.Na co dát pozor
-
Nezahlcovat – mapa nebo zápisník má sloužit, ne překážet.
-
Podporovat rukopis tam, kde to dává smysl – ne vše musí být digitální.
-
Citlivě volit nástroj dle věku a stylu učení žáků.
Doporučení pro ICT koordinátora
-
Vytvořte přehled nástrojů podle účelu: mapa – osa – kartičky – zápisník.
-
Doporučte 1–2 nástroje na každou oblast (pro prevenci roztříštění).
-
Podpořte využití těchto nástrojů při projektovém učení a autentickém hodnocení.
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
B |
---|
BrainscapeNástroj umožňuje tvorbu kartiček a testování se online. | |
C |
---|
CoggleCoggle umí tvořit jednoduché mapy, pracovat s barvami, textem, hypertextem i obrázky. Na mapě může pracovat více lidí, lze ji různě sdílet, stahovat a prezentovat. | |
D |
---|
Draw.ioDraw.io je primárně zaměřen na diagramy, ale umí i myšlenkové mapy, různé projektové metody, infografiky, tabulky apod. Zdarma je jen trial. https://drawio-app.com/tutorials/ | |
F |
---|
FlashcardUmožňuje tvorbu kartiček pomocí šablon, textu, obrázků. Výsledek lze uložit jako PDF. | |
G |
---|
Google KeepKeep lze dobře používat pro správu poznámek, zápisků či jako nástěnku, nastavit upozornění, úkoly, cíle či štítky. Je možné přidávat spolupracovníky.
| |
M |
---|
MindMeisterMindMeister umí pracovat s barvami, textem, hypertextem i obrázky či symboly. Je zaměřen na práci v týmu a poskytuje šablony pro různé projekty. | |
MindonmapMindonmap je primárně zaměřen na myšlenkové mapy, ale umí hezké časové osy. | |
O |
---|
OrgPadOrgpad je nástroj, který se snaží v uživatelích podpořit kreativitu, přemýšlení i kritické myšlení. Výsledek může působit hravě a žáky bavit. Kromě vkládání textů, hypertextů a obrázků umí pracovat se soubory, videem, weby, tabulkami či kódy. Zdarma lze vytvořit na jeden účet tři OrgPad stránky. https://orgpad.com/o/CaEvZuYxxEt7d3LEA4caQB | |
P |
---|
PrecedenV Precenden si můžete vytvořit časovou osu, nebo můžete nechat AI vytvořit osu za vás. | |
Q |
---|
QuizletQuizlet funguje na principu metody, kdy jeden pojem se rovná tomu druhému. Jednotlivé pojmy nemusí být pouze slovíčka dvou různých jazyků (např. jablko – apple), může se totiž jednat o kombinaci slovíčka a obrázku (např. jablko – obrázek jablka). Dále může slova přiřazovat pomocí definování (jablko – ovoce). Quizlet existuje jak v bezplatné verzi, tak samozřejmě i v té placené. Ta nabízí určité výhody, pro fungování ve školním prostředí postačí jistě ta bezplatná. Aplikace je nejpřínosnější pro jazykové kurzy, uplatnění má i v širokém spektru dalších předmětů (historie, literatura, přírodní vědy, zeměpis). Quizlet je sice v angličtině a postrádá češtinu. Každopádně pokud si vytvoříte vlastní sadu, nebo vyhledáte jinou, která je v českém jazyce, bude vám bez problémů fungovat. Využití Quizletu při těchto činnostech:
| |