Online nástěnky
Online nástěnky umožňují učitelům i žákům:
-
sdílet myšlenky, výstupy a otázky přehledně a vizuálně,
-
podpořit spolupráci a zapojení celé třídy,
-
vytvářet vizuální mapy znalostí, brainstormingy a sběr zpětné vazby,
-
přirozeně pracovat s digitálními kompetencemi a schopností organizace informací.
Jsou vhodné pro aktivizační metody (brainstorming, třídění, reflektivní deníky), ale i jako dlouhodobý sběr materiálů či inspirace.
Každá nástěnka/tabule má trochu jiné funkce, některá je více zaměřená na připínání virtuálních lístečků, některá je více jako bílá tabule pro tvorbu.Podpořte žáky, aby na nástěnky přidávali nejen text, ale i multimediální soubory. Jak může být nástěnka využita pro výuku? Zde je pár nápadů:
- Nachystejte žákům informace roztříděné do kategorií, text doplňte obrázky, videi, odkazy. Takový rozcestník pak může fungovat pro opakování doma, ale i ve třídě (např. při evokaci na začátku další hodiny).
- Nechte žáky vytvořit nástěnku samostatně, v týmech, či celou třídu. Mohou vkládat informace a zdroje k danému tématu, pokládat otázky, prioritizovat a kategorizovat, propojovat informace, doplňovat informace svého spolužáka apod.
- Tvořte společně v hodině při studiu nového tématu, žáci budou vkládat dohledané informace, které jim budou sloužit pro reflexi na konci hodiny, nebo při evokaci na další hodině, kam poté mohou přidávat další odkazy.
- Nechte nástěnky pro individuální zápisky žáků, do kterých můžete mít přístup, doplňovat žákům informace, odpovídat na dotazy apod.
- Udělejte z nástěnky výstup z nějakého projektu/úkolu, kde shrnou, co o tématu vědí, co je zaujalo apod.
- Využívejte nástěnky pro zadání práce.
- Nechte žáky komentovat, co již na nástěnce je připraveno od vás či spolužáků.
A určitě můžete online nástěnky využívat i mezi sebou s kolegy a kolegyněmi, kterým sem můžete dávat tipy do výuky. Pro interaktivní výuku je možné používat i různé konkrétní online nástěnky, tabule, plochy pro práci. Vyučující zde může připravit část látky předem, ale také může začít s žáky až ve výuce, co nechat žáky pracovat v prostředí samotné. Výborně se mohou tyto nástroje hodit i pro zpětnou vazbu či prezentace. Lze je využít jak pro samostatnou práci žáka či žáka a učitele, tak skupinovou práci žáků či práci celé třídy.
Na co dát pozor
-
Bezpečnost a přístup – ověřit nastavení viditelnosti a práv (jen pro třídu? veřejné?).
-
Přetížení nástěnky – naučit žáky věcně a strukturovaně přispívat.
-
Jasné zadání a role – např. kdo komentuje, kdo přidává, jak reagovat.
-
Dostupnost na zařízeních – některé nástroje fungují hůře na mobilech.
Doporučení pro ICT koordinátora
-
Vyberte a doporučte 1–2 nástroje vhodné pro celou školu (dle GDPR, přístupnosti, podpory).
-
Vytvořte návody a šablony (např. vzor nástěnky pro brainstorming, výstup projektu...).
-
Podpořte digitální gramotnost učitelů i žáků: jak efektivně organizovat informace, citovat zdroje, reflektovat.
-
Doporučte návaznost na LMS: např. lze propojit Padlet přes iframe do Moodle.
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
C |
---|
ClassroomscreenClassroomscreen je nástěnka i tabule, která má v sobě integrované různé didaktické a herní funkce jako stopky, losováním hlasování, házení kostkou, určování způsobu práce žáků apod. Článek: https://zachranzemepis.cz/pomocnik-na-vedeni-hodiny-classroom-screen/ ![]() | |
CollaboardCollaboard nabízí několik šablon pro různé metody a procesy, které vám mohou pomoci jak ve fázi evokace (např. Vést brainstorming), tak ve fázi uvědomění či reflexe. Zároveň umožňuje vkládat klasicky text, multimédia, sdílet apod. Zdarma je jen na zkoušku. | |
CollboardCollboard je nástěnka či tabule, která je dobře využitelná ve výuce, protože umí pracovat s Hejného metodou, mapami, montessori principy, tvořit pracovní listy apod. Vytvořit můžete i prázdnou tabuli a nechat žáky pracovat. | |
I |
---|
IdeaBoardzIdeaBoardz je nástěnka primárně zaměřená na vymýšlení nápadů, brainstroming, ale lze ji využít i klasicky. Výhodou je, že lze pracovat ihned bez registrace. | |
L |
---|
LinoitLinoit je zaměřený na vkládání tzv. post-itů, umít vkládat odkazy, videa, obrázky. Umí základní formátování a práci s kalendářem. | |
M |
---|
MiroMiro je komplexní nástroj, ve verzi zdarma umí práci s textem, obrazci, tužkou... Dobře se s ním pracuje ve skupině. V rozšířené verzi má více funkcí jako např. Časovač. Novinkou je práce s umělou inteligencí, pomocí ctrl + K můžete zadat umělé inteligenci, aby vám vygenerovala např. myšlenkovou mapu, diagram, text, obrázek apod. | |
P |
---|
Pinterest funguje na jiném principu, než ostatní nástroje této kategorie. Je to sbírka obrázků, kde si může vyučující či žák tvořit sbírku obrázků a kategorizovat do složek. Pinterest je i dobrým inspiromatem pro vyučující, neboť zde může najít dost příkladů z výuky. | |
S |
---|
StormboardStormboard je trochu více než jen nástěnka, obsahuje mnoho šablon pro projekty, plánování apod. Ve verzi zdarma je omezen počet osob, které mohou pracovat společně. | |
T |
---|
TwiddlaTwiddla funguje jako kolaborativní online nástroj, jehož výhodou je, že není nutné se registrovat a lze pracovat ihned. | |