Hybridní výuka
Nástroje pro „online třídu“ neslouží jen při distanční výuce. Dnes jsou běžnou součástí hybridní výuky, slouží k organizaci úkolů, komunikaci se žáky, sdílení materiálů a řízení výuky i mimo učebnu.
Podporují také odpovědnost žáka za vlastní učení, zajišťují kontinuitu výuky při absenci a umožňují dlouhodobé sledování pokroku.
Při využívání nástrojů pro hybridní výuku nezapomeňte na doplňkové nástroje, které lze integrovat (např. různé online nástěnky, kvízy apod.).
Na co nezapomenout
-
Jasné strukturování a jednotnost – ideálně společný školní standard (např. všichni používají Classroom + Disk).
-
Digitální wellbeing – komunikace s mírou, přehlednost, žádné zahlcení notifikacemi.
-
Podpora pro rodiče – jasná pravidla pro komunikaci.
-
Zohlednění SVP – asynchronní přístup, delší časové limity, čitelnost prostředí.
Doporučení pro ICT koordinátora
-
Nastavte školní rámec pro digitální výuku.
Který nástroj je oficiální „třídní prostor“? -
Podporujte učitele: pomozte jim tvořit šablony kurzů, návody, příklady z praxe.
-
Myslete na technickou správu a bezpečnost: účty, přístupy, školní domény, archivace.
-
Pečujte o konzistenci: Dohlížejte na srozumitelnou navigaci, přehlednost struktury kurzů.
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
C |
---|
ClassFlowAplikace ClassFlow umožňuje vytvoření virtuální třídy pro interaktivní výuku zaměřenou na spolupráci pedagogů s žáky či studenty. V aplikaci lze v reálném čase využít virtuální tabuli, spustit rychlé hlasování, vytvořit lekci, aktivitu, kvíz či test nebo přidávat příspěvky k výuce. Velkou výhodou je, že je zcela zdarma a v českém jazyce. Aplikace nabízí uživatelsky přívětivé prostředí, snadné ovládání jednotlivých funkcí a nástrojů jako je křížovka, flash karty, diagramy, přiřazování, pexeso, seřazování, časová osa, Vennovy diagramy, hledání slov... | |
D |
---|
DiscordU Discordu se nejedná o klasickou třídu, ale spíše nástroj pro komunity, který umožňuje komunikaci mezi uživateli. Vyučující může tvořit různé kategorie komunikačních vláken. Výhodou je rychlé sdílení obrazovky a přítomný chat. | |
E |
---|
EduPageUmí rozvrhy, zadávání úkolů, třídní knihy, oznámení apod. | |
G |
---|
M |
---|
MoodleJde o plně vybavený LMS (v něm právě studujete tento kurz). Je komplexní a vyžaduje správu. | |
MS TeamsMS Teams umožňuje práci skupiny, tedy i třídy, kde je možné komunikovat, vkládat soubory, zadávat úkoly apod. Tato aplikace byla často využívána během distanční výuky, ale její využití může fungovat i během klasické výuky. V tomto nástroji se pracuje v pojmem tým, což může být např. třída, projektová skupina, sborovna apod., tedy skupina lidí pracující na stejném cíli. Součástí MS je i OneDrive, cloudové uložiště, které může studentům sloužit k tvorbě, zálohování a sdílení různých dokumentů a médií nejen z MS Office 365. Microsoft 365 kromě klasických nástrojů, jako je online Word, Excel či PowerPoint, nabízí i další nástroje pro online poznámky, uložiště, pracovní plochu (nástěnku), vizualizaci dat, sazbu textu, chat či volání, zadávání úkolů atd. Zajišťuje prostor pro organizaci výuky, stojí v pozadí a umožňuje zajišťovat správu a funkčnost dalších služeb. Jak na výuku popisuje např. toto video. Miroslav Sláma: | |
S |
---|
SchoologySchoology nabízí možnost tvořit interaktivní samovyhodnocující cvičení, sdílet materiály apod. | |